• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4751 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳ مهر

از تيم ملي نسخه اسكوچيچ رونمايي خواهد شد

اولين ليست، اولين اردو و اولين بازي

سامان سعادت

آخرين تصويري كه از تيم ملي فوتبال كشورمان در ذهن داريم، برمي‌گردد به ۲۳ آبان سال گذشته و گل دقيقه ۹۳ علا عباس. عراق با آن گل دو بر يك ايران را شكست داد و بعد از آن همه ‌چيز به هم ريخت. رفتن ويلموتس، شكايت و غرامتي كه حالا بر گرده فوتبال ايران است، بخشي از اتفاقاتي است كه بعد از آن مسابقه رقم خورد. مديران فدراسيون فوتبال بعد از آن اتفاق، اسكوچيچ را روي نيمكت تيم ملي نشاندند. انتخابي كه بين اهالي فوتبال بحث‌هاي فراوان به وجود آورد. با اين حال همه متفق‌القول بودند كه فرصت چنداني براي تصميم‌گيري نبوده چون قرار بود، فروردين ۹۹ ادامه رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني برگزار شود و ايران در 4 بازي سرنوشت‌ساز مقابل رقباي خود قرار بگيرد. با اين حال كرونا آمد و شد آنچه شد. حال بعد از مدت‌ها گمانه‌زني و تعطيلي رسمي فوتبال ملي، با تاييد برنامه تيم ملي فوتبال در كنفدراسيون فوتبال آسيا بالاخره قرار است از تيم ملي ورژن اسكوچيچ رونمايي شود. طبق برنامه اعلام شده تيم ملي ايران روز ۱۷ مهر مقابل ازبكستان در تاشكند و ۲۱ مهر در تركيه با مالي ديدار مي‌كند. به همين خاطر ملي‌پوشان دو روز قبل از بازي با ازبكستان با پروازي اختصاصي راهي اين كشور مي‌شوند و بعد به تركيه مي‌روند. هر چند هنوز محل دقيق برگزاري ديدار ايران با مالي مشخص نيست.

اسكوچيچ ماندني شد

در ايام تعطيلي رقابت‌هاي ملي از گوشه و كنار فدراسيون به گوش مي‌رسيد كه عده‌اي در تلاش هستند، اسكوچيچ را كنار بگذارند و مربي مد نظر خودشان را به تيم ملي بياورند. اين خبر مثل اكثر اخبار منفي كه از فدراسيون به گوش مي‌رسد توسط اميرمهدي علوي، سخنگوي فدراسيون تكذيب شد ولي رسانه‌هاي نزديك به فدراسيون مذاكره برخي از مديران اين نهاد را با چند مربي خارجي تاييد كردند. در چنين شرايطي اسكوچيچ كه از زمان قبول هدايت تيم ملي خيلي كمرنگ شده بود و حتي مدتي هم در كشورش و دور از هياهوي فوتبال ايران سپري كرده بود به موقع خودش را به تهران رساند و خودي نشان داد. اسكوچيچ به ورزشگاه‌ها رفت و چند بازي ليگ برتر را از نزديك ديد با چند مربي ليگ برتري جلسه برگزار كرد و گفت‌وگوهايي از او با سايت‌هاي ورزشي كرواسي و بخش رسانه‌اي تيم ملي منتشر شد. به هر حال اسكوچيچ با همان استايل هميشگي‌اش يعني خونسردي و خوش برخوردي دوران برزخ‌گونه مربيگري در تيم ملي را سپري كرد و حالا بالاخره در آستانه نشستن روي نيمكت تيم ملي فوتبال ايران در يك بازي رسمي قرار دارد. چيزي كه به گفته خودش براي آن لحظه‌شماري مي‌كرده.

لژيونرهاي اميدواركننده

بعد از دوران درخشش لژيونرهايي نظير علي دايي، علي كريمي، مهدي مهدوي‌كيا، وحيد هاشميان، جواد نكونام و چند ستاره ديگر در اروپا مدت قابل توجهي فوتبال ايران در كشورهاي اروپايي بازيكن طراز اولي در تيم‌هاي مطرح نداشت. بيشتر بازيكنان ايران يا راهي قطر و امارات و تيم‌هاي درجه دو اين كشورها مي‌شدند يا در بهترين حالت به تيم‌هاي گمنام اروپايي مي‌پيوستند و بعد از مدتي با اسم لژيونر به فوتبال ايران بازمي‌گشتند. اين مساله روي كيفيت تيم ملي هم اثرگذار شده بود. با اين حال در دو، سه سال گذشته تعداد بازيكنان ايراني شاغل در فوتبال اروپا به مراتب افزايش يافته است. در حال حاضر فوتبال ايران دو بازيكن در يك فصل پيش روي ليگ قهرمانان دارد. مهدي طارمي در پورتو پرتغال و سردار آزمون در زنيت روسيه كه هر دو آقاي گلي فصل پيش را در كارنامه‌شان به ثبت رسانده‌اند. همچنين فوتبال ايران يك نماينده در ليگ برتر و يك نماينده در چمپيونشيپ انگليس دارد. عليرضا جهانبخش در برايتون و سامان قدروس در برنتفورد. كاوه رضايي و علي قلي‌زاده ستاره‌هاي ليگ بلژيك هستند كه عليرضا بيرانوند هم به تازگي به آنها اضافه شده است. در كشورهاي متوسط اروپا و ليگ ستارگان قطر هم چند بازيكن ايراني ديده مي‌شوند. همه اينها يعني دراگان اسكوچيچ براي دعوت لژيونرها به تيم ملي دست بازي دارد.

ليگ كم بازده

هر چه در كشورهاي ديگر ستاره‌هاي ايران خوش درخشيدند اما در ليگ فرسايشي سال گذشته استعداد تازه‌اي به فوتبال ايران معرفي نشد. هر چند فصل قبل، فصل رونمايي از بهترين نسخه مهدي قائدي ستاره استقلال و مهدي ترابي ستاره پرسپوليس بود كه به احتمال زياد در برنامه‌هاي اسكوچيچ جايگاه ويژه‌اي خواهند داشت. غير از اين دو بازيكن ساير ستاره‌هاي ليگ درخشش آنچناني نداشتند ولي باز هم هستند، بازيكناني كه در همين شرايط مي‌توانند به تيم ملي دعوت شوند. تعداد اين بازيكنان نه آن قدر زياد است كه در تيم ملي ترافيك ايجاد كند و نه آنقدر كم است كه در چند پست دچار مشكل شويم. در اين بين مي‌توان به بازيكناني اشاره كرد كه سابقه دعوت به تيم ملي را دارند مثل احمد نوراللهي و علي كريمي از سرخابي‌ها و محمدرضا محبي از سپاهان همچنين از بازيكناني نام برد كه مي‌توانند براي نخستين بار به اردوي تيم ملي اضافه شوند نظير شجاع خليل‌زاده از پرسپوليس، مسعود ريگي از استقلال، رضا اسدي از تراكتور و چند بازيكن ديگر. در اين زمينه بايد ديد سليقه سرمربي تيم ملي چگونه است.

در انتظار ليست جذاب

احتمالا بعد از اتمام بازي‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا دراگان اسكوچيچ براي نخستين بار از زمان قبول هدايت تيم ملي، ليست بازيكنان مد نظرش را ارايه خواهد كرد. ليستي كه از همين حالا بسيار جذاب و مناقشه‌برانگيز به نظر مي‌رسد. اينكه اسكوچيچ چه بازيكناني را به تيم ملي دعوت خواهد كرد به مشخص شدن رويكرد اصلي او در ادامه كار منجر خواهد شد. مربي كروات در بعضي پست‌ها نظير خط حمله با ترافيك پردردسر ولي خوشحال‌كننده‌اي روبه‌روست ولي با توجه به نمايش برخي دروازه‌بان‌هاي سابقا ملي‌پوش در فصل گذشته ليگ برتر و ليگ قهرمانان آسيا شايد مشكلاتي درون دروازه براي نيمكت عليرضا بيرانوند داشته باشيم. هر چه هست بايد ديد ثمره فوكوس چند ماهه اسكوچيچ روي فوتبال ايران و كار تئوري در نهايت به كجا ختم خواهد شد و چه نفراتي به ليست تيم ملي راه پيدا مي‌كنند. سوال مهم ديگر اين است كه آيا مربي تيم ملي توانسته استعدادي ديده نشده از دل ليگ بيرون بكشد تا نشان بدهد نگاه تيزبين‌تري از كارشناسان و اهالي رسانه در فوتبال ايران دارد يا خير؟

صبور باشيم

از همين حالا بايد بدانيم گرچه اسكوچيچ بيش از ۹ ماه است كه هدايت تيم ملي را برعهده دارد اما اردوي پيش رو كه بعد از اتمام ليگ قهرمانان آسيا برگزار مي‌شود، نخستين اردو و بازي مقابل ازبكستان و مالي نخستين تجربه او در راس كادر فني تيم ملي است و نبايد انتظار داشت او در همين دو بازي اول شق‌القمر بكند و شكل بازي تيم ملي را چند پله ارتقا بدهد. با توجه به اينكه گفته شد حتي بدون برگزاري يك بازي برخي از فدراسيون‌نشينان و واسطه‌هاي نزديك به مديران ارشد ورزش در كشور تلاش داشتند اسكوچيچ را عوض كنند، مي‌توان انتظار داشت بعد از نتيجه نه چندان خوب احتمالي در دو بازي دوستانه، اين افراد با قدرت بيشتري براي اعمال نفوذ در تيم ملي اهداف‌شان را از سر بگيرند. با اين حال همه بايد بدانيم كه تيم ملي نه فرصتي براي تغيير سرمربي دارد و نه بودجه‌اي براي پرداخت غرامت و دادن دستمزد به سرمربي جديد. بايد بپذيريم كه دراگان اسكوچيچ، سرمربي تيم ملي است و فوتبال ايران بايد به همراه او انتخابي جام جهاني و 4 بازي سرنوشت‌ساز براي رسيدن به قطر ۲۰۲۲ را پشت سر بگذارد. طبق شنيده‌ها قرار است اگر اتفاق خاصي نيفتد اين بازي‌ها در آبان ماه برگزار شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون