• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4752 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۵ مهر

رييس بانك مركزي به دلنوشته وزير بهداشت پاسخ غيرمستقيم داد

اينستاگرام به‌مثابه هيات دولت

هفتم فروردين‌ماه بود كه ايران در روزهاي ابتدايي اوج‌گيري ويروس كرونا قرار داشت و آمار جان‌باختگان و مبتلايان به شكل قابل‌ توجهي در حال افزايش بود. حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري همان زمان با هدف «تامين تجهيزات بيمارستان‌ها» از عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي درخواست برداشت «يك ميليارد يورو از صندوق توسعه ملي» را كرد. درخواستي كه 11 روزه بعد با موافقت همراه و مقرر شد اين مبلغ در اختيار دولتمردان قرار گيرد. 3 ماه و 27 روز پس از اين درخواست اما در شرايطي كه همگان تصور مي‌كردند اين مبلغ يا حداقل بخش قابل‌ توجهي از آن در اختيار وزارت بهداشت و درمان به عنوان نوك پيكان مقابله با كرونا قرار گرفته، سعيد نمكي در قامت سكاندار اين وزارتخانه در دلنوشته‌اي اينستاگرامي از شرايط وخيم و نامساعد خود و همكارانش گفت و از بي‌مهري‌ها گلايه كرد. وزير بهداشت خطاب به شهيد قاسم سليماني، فرمانده فقيد سپاه قدس و از محبوب‌ترين نظاميان پس از انقلاب نوشت كه «امروز دلم گرفته بود؛ به عنوان سربازي كه فرماندهي اين جنگ نفسگير را به عهده دارم، احساس تنهايي عجيبي كردم. امروز معني آن بغض جانگدازت را در خلوت سازمان برنامه (و بودجه) با همه وجودم دريافتم.» نمكي در ادامه درباره چرايي اين بغض و تنهايي‌اش نوشت كه «حدود 8 ماه خودم و يارانم در سراسر كشور يك روز آرام نداريم. هر چه مي‌گوييم همه‌گيري را نمي‌شود با التماس و تمنا متوقف كرد، بي‌فايده است. هر چه التماس و تمنا و فرياد مي‌كنيم كه كرونا را نمي‌شود بدون كمك‌هاي ويژه مهار كرد، كسي باور نمي‌كند. ولي يادت هست گفتي اگر نتواني پشتيباني نيروهايت را فراهم كني، مي‌مانيم؟» اين مقام مسوول همچنين تاكيد كرد: «من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالبات‌شان معوق مانده، انبارهايم از سلاح خالي مي‌شود. پاييز سنگيني فرا مي‌رسد. موج حمله جديدي شكل گرفته، يك ميليارد يورو كه رهبري از صندوق توسعه موافقت كردند، ماه‌هاست  جز سهم كوچكي نگرفته‌ام. نمي‌دانم براي كدام كار مهم‌تر گذاشته‌اند؟» وزير بهداشت همچنين خاطرنشان كرد: «نگرانم سردار! نه براي خودم كه آمده‌ام تا فنا شوم، براي كشورم كه حفظ آبرويش در عرصه جهاني و در مقابل دشمنانش برايم رسالتي مقدس است و براي مردمم كه براي سلامتي‌شان به هر آب و آتشي مي‌زنم.»

 دلارها كجاست؟
همين نوشته كوتاه وزير بهداشت با واكنش‌هاي بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي همراه شد. اصولگرايان، از نمايندگان مجلس گرفته تا كنشگران سياسي و رسانه‌اي نزديك و وابسته به اين جريان سياسي، يكي پس از ديگري انگشت اتهام را به سوي حسن روحاني بلند كرده و حتي از تحقيق و تفحص براي تعيين تكليف مبلغ اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملي نوشتند. در اين گير و ‌دار بود كه ناگهبان پست اينستاگرامي وزير بهداشت و درمان حذف شد. در چنين شرايطي نخستين احتمال تشديد فشارها به وزير است اما چندي بعد مشاور وزير بهداشت در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي توييتر اعلام كرد كه اين پست توسط شبكه اجتماعي اينستاگرام و به‌واسطه نام بردن از قاسم سليماني و استفاده از تصوير او حذف شده است. اين اما پايان ماجرا نبود؛ خبرگزاري فارس بدون ذكر نام، به نقل از يكي از مسوولان ارشد سازمان برنامه و بودجه جمهوري اسلامي درباره سرنوشت يك ميليارد يورو نوشت كه «تاكنون ۴۰۰ ميليون يورو از اين رقم پرداخت شده است. علت ملاحظه و تاخير در مابقي منابع نيز به دو موضوع باز مي‌گردد. بانك مركزي به دليل آثار پولي كه تبديل يورو به ريال دارد، ملاحظاتي داشته و مخالف است. همچنين ارز صندوق توسعه ملي نيز در دسترس نيست.»

 پاسخ اينستاگرامي به دلنوشته اينستاگرامي
عبدالناصر همتي، رييس‌كل بانك مركزي جمهوري اسلامي كه در چنين شرايطي و پس از انتشار گلايه‌هاي اينستاگرامي وزير بهداشت پس از حسن روحاني با بيشترين انتقادات ممكن مواجه بود، برخلاف رسم معمول ترجيح داد كه گفته‌هاي سعيد نمكي را بي‌پاسخ نگذارد و از ايجاد حواشي بيشتر جلوگيري كند. او در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي اينستاگرام بدون نام بردن از وزير بهداشت نوشت كه «بانك مركزي براي كنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌اي جز مقاومت در برابر خواسته‌هايي كه در جاي خود شايد ضروري باشد، ندارد. اجتناب از تسعير ريالي تخصيص‌هاي ارزي صندوق توسعه ملي نيز در اين راستاست. بي‌ترديد كنترل نقدينگي و مهار تورم مهم‌ترين قدم در بهبود و اصلاح كلان اقتصادي است. يكي از ابزارهاي مهم اين سياست، اعمال محدوديت و كنترل رشد ترازنامه بانك‌هاست كه كنار مجموعه ديگري از سياست‌هاي كلان احتياطي اعمال خواهد شد تا ثبات سيستم مالي و پولي استحكام بيشتري پيدا كند.» به اين ترتيب بايد منتظر ماند و ديد در نهايت اختلاف مسوولان دولتي و گفت و شنودهاي غيرمستقيم آنان در شبكه اجتماعي اينستاگرام راه به كجا خواهد برد و دلايل بانك مركزي و پرهيز از تزريق به يك‌باره پول به بازار به‌ منظور جلوگيري از رشد هرچه بيشتر تورم دست بالاتر را خواهد يافت يا نگراني‌هاي وزارت بهداشت از رشد هرچه بيشتر كرونا در ايران و نزديكي به پاييز و افزايش آمار جان‌باختگان؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون