• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4752 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۵ مهر

حماس و فتح براي برگزاري انتخابات در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين توافق كردند

آشتي فلسطيني در پي خيانت دولت‌هاي عربي

گروه جهان 

نشست روز پنجشنبه نمايندگان فتح و حماس در تركيه، نشانه‌هاي تازه‌اي از يك توافق جديد ميان گروه‌هاي فلسطيني براي وحدت در مقابل فشارهاي خارجي داشت. براساس گزارش رسانه‌ها نمايندگان حماس و فتح توافق كرده‌اند كه تا 6 ماه ديگر يك انتخابات سراسري در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين برگزار كنند. در صورت موفقيت دو طرف در برگزاري يك انتخابات سراسري در سرزمين‌هايي كه فلسطينيان در آن مسلط هستند، اين انتخابات اگر در 

6 ماه آينده برگزار شود، نخستين انتخابات بعد از 15 سال در مناطق تحت تسلط فلسطينيان برگزار خواهد شد.
گفت‌وگوها ميان حماس و فتح به عنوان دو گروه اصلي فلسطين، به دعوت رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در محل كنسولگري فلسطين در شهر استانبول، آغاز شد. پيش از اين محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني از اردوغان خواسته بود كه با استفاده از روابط خوبي كه با حماس دارد، براي ميانجيگري ميان طرفين اقدام كند. نشست ميان نمايندگان گروه فتح به رياست جبرئيل رجوب، دبيركل جنبش فتح و صالح عاروري، معاون دفتر سياسي حماس از روز سه‌شنبه آغاز شد و روز پنجشنبه با توافق به پايان رسيد. 
به گزارش خبرگزاري وفاي فلسطين، صالح عاروري، معاون دفتر سياسي حماس تاكيد كرد: «اين‌بار واقعا به يك اجماع رسيده‌ايم. شكاف ميان ما واقعا به آرمان ملي فلسطين ضربه وارد كرده‌بود و ما براي پايان به اين شكاف تلاش مي‌كنيم.» دبيركل جنبش فتح، جبرئيل رجوب هم تاكيد كرده است كه انتخابات تا 6 ماه ديگر در سرزمين‌هاي فلسطيني برگزار خواهد شد. اين مقام فلسطيني تاكيد كرد: «نخستين انتخابات يك انتخابات قوه مقننه است، بعد انتخابات رياست‌جمهوري برگزار مي‌كنيم و بعد از آن در هر نقطه‌اي كه بتوانيم انتخابات شوراي ملي فلسطين.» رجوب در گفت‌وگويي ديگر تاكيد كرده است كه هيچ‌يك از كشورهاي عربي حاضر نشده‌اند ميزباني نشست آشتي ميان گروه‌هاي فلسطيني را بر‌عهده بگيرند. سه هفته پيش، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني در جلسه روساي گروه‌هاي فلسطيني تاكيد كرده‌بود كه آمادگي دارد قدرت را به شكل مسالمت‌آميز به هر گروهي كه در انتخابات قانون‌گذاري سرزمين‌هاي فلسطيني برنده شود واگذار كند. به نوشته رسانه‌ها متن كامل اين بيانيه قرار است پنجشنبه هفته آينده اعلام شود.

شكاف 13 ساله و تلاش دراز مدت براي آشتي
نتايج انتخابات 2006 در سرزمين‌هاي فلسطيني به انتخاب اسماعيل هنيه از جنبش حماس به نخست‌‌وزيري انجاميده‌بود، اما با فشار امريكا و رژيم اشغالگر به تشكيلات خودگردان، اسماعيل هنيه و نمايندگان حماس از قدرت كنار گذاشته‌شدند و جدال 13 ساله فتح و حماس كه اولي در كرانه باختري رود اردن و دومي در نوار غزه كنترل نهادها را در اختيار دارند آغاز شد. در طول سال‌هاي گذشته تلاش‌هاي زيادي براي آشتي ميان گروه‌هاي فلسطيني انجام شد، از جمله توافق 2011، 2012 و تشكيل دولت وحدت ملي در سال 2015‌ كه همه با شكست مواجه شدند. آخرين تلاش‌ها پيش از اين براي آشتي دو طرف هم سه سال پيش با ميانجيگري مصر انجام شد و دو طرف در قاهره توافقي با عنوان توافقنامه آشتي ملي امضا كردند، اما اين توافق هرگز به مرحله اجرايي نرسيد.

ميخ ترامپ و اتحاديه عرب در تابوت اعتماد
با وجود درگيري‌ها ميان طرف‌هاي فلسطيني، تصميم‌هاي يكجانبه رييس‌جمهور امريكا در مورد واگذاري حاكميت قدس اشغالي به رژيم اشغالگر، قطع كمك‌هاي بشردوستانه به آوارگان فلسطيني، رونمايي از طرحي براي تبديل سرزمين فلسطين به نقاطي ناپيوسته در نقشه‌اي تحت محاصره رژيم اشغالگر و بسياري اقدامات ديگر، باعث شد تا تشكيلات خودگردان فلسطيني، كاملا اعتماد و اتكاي خود را به دولت امريكا از دست بدهد. قطع روابط تشكيلات خودگردان با امريكا، باعث شد كه بار ديگر فرصتي براي آشتي گروه‌هاي فلسطيني ايجاد شود. همزمان با اين تحولات، اعلام عادي‌سازي بدون قيد و شرط روابط ميان برخي كشورهاي جنوب خليج‌فارس با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، گروه فتح را كه سال‌ها با هماهنگي نزديك عربستان‌سعودي و متحدانش رفتار مي‌كرد، بر آن داشت تا در حرف‌شنوي خود از طرف‌هاي عربي مخالف گروه‌هاي مقاومت در غزه تجديد‌نظر كند. عدم توفيق فلسطين در قانع كردن اتحاديه عرب براي محكوم كردن عادي‌سازي روابط امارات و بحرين با رژيم اشغالگر فلسطين، ميخ آخر بر تابوت روابط صميمانه فلسطينيان با عربستان‌سعودي و متحدانش بود.

بي‌‌ميلي كشورهاي عربي به صندلي رياست اتحاديه عرب
بعد از آنكه نماينده فلسطين در اتحاديه عرب، در اعتراض به بي‌ميلي كشورهاي عربي به صدور بيانيه‌اي در محكوميت عادي‌سازي روابط با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، از تحويل گرفتن كرسي رياست دوره‌اي اين اتحاديه صرف‌نظر كرد، حالا دولت قطر هم كه بعد از فلسطين نوبت رياستش فرا مي‌رسد اعلام كرد كه قصد ندارد در اين كرسي بنشيند. به گزارش فارس نماينده دايم قطر در اتحاديه عرب با صدور پيامي در اين خصوص گفت: «ما از اتمام رياست دوره‌اي شوراي اتحاديه عرب كه فلسطين از آن انصراف داد، معذوريت مي‌طلبيم. قطر به همان مسووليت خود در تصدي رياست يكصد و پنجاه و پنجمين نشست دوره‌اي وزيران خارجه كه سال ۲۰۲۱ است، پايبند خواهد بود.»
در شرايطي كه كشورهاي عربي مانند سودان همچنان تحت فشار شديد دولت امريكا قرار دارند تا روابط خود را با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين عادي كنند، اما برخي از اين كشورها در بيانيه‌هاي انفرادي بي‌ميلي خود را به اجراي اين خواست امريكا اعلام مي‌كنند. كشورهايي همچون مراكش، الجزاير و تونس تاكنون رسما بي‌ميلي خود به عادي‌سازي روابط را اعلام كرده‌اند و سخنان امير قطر در جلسه سران مجمع عمومي سازمان ملل متحد نيز نشان مي‌داد كه اين كشور، به هيچ‌وجه با عادي‌سازي روابط پيش از تشكيل دولت فلسطيني موافق نيست.

ادعاي مضحك جديد امريكا
در شرايطي كه فلسطينيان بيش از پيش به ضرورت اتحاد با يكديگر براي پايان دادن به اشغال سرزمين‌شان پي ‌مي‌برند، مورگان اورتاگوس، سخنگوي وزارت خارجه ايالات‌متحده امريكا در گفت‌وگويي با جروزالم پست، مدعي شد دولت ترامپ نخستين دولتي است كه توانسته اسراييل را به پذيرش يك دولت مستقل فلسطيني با حدود مشخص روي نقشه قانع كند. اورتاگوس با اشاره به نقشه‌اي كه در قالب معامله قرن توسط داماد دونالد ترامپ براي قطعه قطعه كردن سرزمين‌هاي فلسطيني و واگذاري قدس اشغالي به رژيم اشغالگر طراحي شده ‌بود، گفته است: «ما اولين كساني بوديم كه نقشه فلسطين مستقل را روي ميز مذاكره گذاشتيم. فلسطينيان نبايد از بحريني‌ها و اماراتي‌ها براي عادي‌سازي روابط با رژيم اشغالگر سرزمين‌شان ناراحت باشند، بلكه آنها بايد از رهبران خودشان ناراضي باشند كه چرا نقشه امريكا را نپذيرفتند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون