خبر
جزييات تحصيل رايگان معلولان در دانشگاهها اعلام شد
رييس سازمان بهزيستي كشور در توضيح نحوه تحصيل رايگان افراد داراي معلوليت گفت: «طبق ماده ۹ قانون حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت، افرادي كه براساس آزمون وسع مبتني بر سامانه بانك اطلاعات رفاه ايرانيان، در 7 دهك اول قرار دارند و داراي معلوليت متوسط، شديد و خيلي شديد هستند، ميتوانند از تسهيلات مربوط به معافيت از پرداخت شهريه براي يكبار در هر مقطع تحصيلات عالي در سقف سنوات مجاز آموزش رايگان بهرهمند شوند.»
وحيد قباديدانا افزود: «واحدهاي آموزش عالي هم موظفند نسبت به ثبتنام، انجام امتحانات و صدور مدرك افراد پذيرفتهشده موضوع اين ماده قانوني بدون دريافت شهريه از فرد مشمول اقدام كنند. همچنين سازمان بهزيستي موظف است بعد از ثبتنام، نسبت به تسويهحساب افراد نيازمند واجد شرايط داراي معلوليت با شرايط فوقالذكر با واحدهاي آموزش عالي اقدام كند علاوه بر اينكه سازمان سنجش نيز موظف است فهرست افراد داراي معلوليت پذيرفتهشده در واحدهاي آموزش عالي در هر سال تحصيلي را به بهزيستي كشور اعلام كند.» به گفته او، براي فرزندان داراي سرپرست غير موثر كه تحت پوشش بهزيستي هستند (اعم از فرزنداني كه در شبهخانوادهها حضور دارند يا امدادبگير هستند و افرادي كه به زندگي مستقل انتقال پيدا كردند و سن پذيرششان در بهزيستي كمتر از ۱۶ سال بوده) نيز اين امكان وجود دارد تا شهريه آنها در دانشگاههاي غيردولتي بهطور كامل پرداخت شود. قباديدانا، ساير افراد مشمول دريافت كمكهزينه تحصيلي را هم مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي، دانشجويان نيازمند در دهك درآمدي يك تا هفت و تحت پوشش سازمان بهزيستي، فرزندان زنان سرپرست خانوار، دانشجويان داراي سرپرست خانواده با معلوليت شديد و بسيار شديد در دهك درآمدي يك تا هفت برشمرد.
افزايش 14 درصدي تصادفات منجر به فوت موتورسواران
رييس پليس راهور پايتخت از افزايش 14درصدي تصادفات منجر به فوت موتورسواران در نيمه اول سال جاري خبر داد. سردار محمدحسين حميدي در گفتوگو با فارس افزود: «موتوسيكلت وسيلهاي چابك، سريع، ارزان و در عين حال بسيار ناايمن است و آلودگي زيستمحيطي كه يك دستگاه موتوسيكلت ايجاد ميكند به اندازه آلودگي حاصل از تردد سه دستگاه خودرو است. در معابر تهران، بيش از سه و نيم ميليون دستگاه موتوسيكلت و 4 ميليون خودرو تردد دارند كه باتوجه به شيوع ويروس كرونا، استقبال از تردد با موتوسيكلت افزايش يافته و به دنبال اين افزايش، شاهد رشد آمار تصادفات رانندگي نيز هستيم چنانكه در 6 ماه گذشته تصادفات منجر به فوت در تمام موارد كاهش داشته اما تصادفات منجر به فوت موتوسيكلت به تنهايي 14درصد افزايش داشته است.» اين مقام انتظامي درخصوص برخورد پليس با تخلف موتورسواران گفت: «پليس براي برخورد با تخلف موتورسواران در دو راهي مانده، چراكه وقتي موتوسيكلت متخلفي را مشاهده و براي اعمال قانون ميرود، مردم از پليس ميخواهند كه او را جريمه نكند در حالي كه راكب موتورسوار نه كلاه ايمني بر سر دارد و نه موتورش پلاك و بيمه دارد و حتي در خلاف مسير تردد و در خط ويژه با زن و بچه در حال تردد است. پليس بين اعمال قانون و مماشات مانده و تا زماني كه برخورد با تخلف موتورسواران تبديل به مطالبه عمومي نشود و مردم و مسوولان يكدست نباشند نبايد توقع داشت كه برخوردها تاثيرگذار باشد. روزانه 150 الي 200 دستگاه موتوسيكلت در شهر تهران توقيف ميشود و در حال حاضر 60 الي 70 هزار دستگاه موتوسيكلت در پاركينگها توقيف شده و برخي موتوسيكلتها 7 تا8 سال است كه در پاركينگها ماندهاند، چراكه يا مالكش حضور ندارد يا هزينه پرداخت خلافي و بيمه بيشتر از قيمت موتوسيكلت است و كسي براي ترخيصش مراجعه نميكند.»