كم بيشتر است
سحر موسوي
جملهاي تفكربرانگيز كه توجه به آن، ما را با فلسفه و نوع نگرشي آشنا خواهد كرد كه شايد راهحل مشكلات و پيچيدگيهاي امروز باشد.
مينيماليسم
براي اولين بار در دهه ۶۰ براي توصيف مجسمههاي خلاصه شده، ساده و بدون زوايد استفاده شد. جنبشي كه در چيدمان و هنرهاي تزييني تحت تاثير آبستره اكسپرسيونيسم به وجود آمد و بر سادگي و بيپيرايگي اشيا تاكيد داشت.
تكرار
مينيماليستها اغلب طرفدار استفاده مكرر از عنصري هستند كه از نظر شكلي ساده و يكپارچه است و معتقد هستند كه شكلها براي نمونه شكلهاي ساده هندسياي چون مربع، مستطيل يا دايره، توان بيان احساسهاي متفاوت و خاصي در كاربردهاي مكرر دارند. به همين دليل در بين آثار مينيمال براي نمونه شاهد چيدماني متشكل از ديوارهاي آجري هستيم كه تكرار فرم ثابت آجر، مفهوم و انديشهاي را به همراه خواهد داشت.
مينيماليسم در پوشاك
مينيماليسم داراي پيوند تنگاتنگ با مدرنيسم است كه در ادامه دهه ۸۰ و مدهاي جسورانه اغراقآميز به وجود آمد و طي دهه ۹۰ به عنوان روند مد برتر و تاثيرگذار مطرح شد. مينيماليسم با پيروي از سبك كوكوشنل، كلر مك كاردل و جين ميور وارد سبك پوشش شد و پوشاكي با رنگهاي خنثي و ملايم، الگوهاي خلاصه شده و پارچههاي ساده به وجود آورد كه در روشهاي ست كردن آن نيز استفاده از زيورآلات و اكسسوار به حداقل رسيد و به صورت دقيق كلمه در مراحل مختلف توليد يك لباس از طراحي تا الگوسازي، انتخاب پارچه، رنگ و اجراي آن تلاش بر خلاصهسازي و حذف زوايد شد.
كمينه نگري
زيباييشناسي تقليل دهنده مينيماليستها باعث به وجود آمدن اشيا، فضاهاي معماري و حتي پوشاكي بدون زمانمندي و تاريخ مصرف شده است. انديشهاي كه چارهساز سبك زندگي پر هزينه و آلاينده امروز هست و به افراد كمك ميكند تا به دور از مصرفگرايي و احساس نياز مداوم به خريد و تهيه پوشاك با رعايت اصول مينيماليسم بتوانند از پوشاكي كه در اختيار دارند بيشترين استفاده را كنند و حق اصلاح كم بيشتر است را به جا آورند. در يادداشتهاي بعدي در مورد چگونگي ايجاد سبك پوشش كمينهنگر بيشتر صحبت خواهد شد.