• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4772 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر

انتقاد تند وزير بهداشت از عدم رعايت پروتكل‌هاي ضدكرونا:

چند نفر را جريمه كرديد و چه تعداد از جاده‌ها را بستيد؟

ميزان تخت ما در طرح تحول سلامت اضافه شد، اما هنوز هم شاخص تخت حدود ۱.۵ است. در حالي كه در ضعيف‌ترين كشور اروپايي هفت تخت به ازاي هزار نفر جمعيت است و پرستارشان سه برابر ماست. او در توضيح وضعيت و آنچه با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، گفت: وزارت بهداشت برنامه‌ريزي مفصلي انجام داد، همه را جمع كرديم. اولين بار آمديم و گفتيم راه‌هاي هوايي به چين را ببنديم. وقتي اين حرف را مي‌زدم عده‌اي با لبخندها و نگاه‌هاي عاقل اندر سفيه به ما نگاه مي‌كردند كه چه مي‌گويي. يكي از عزيزان به من گفت شاهد بودم كه در ابتداي اپيدمي اعلام كردي كه آتشي بر نيستان اين كشور خواهد افتاد كه دامن تك تك خانواده‌ها را خواهد گرفت. در بهمن ماه ايستادم تا در ۳۶ ورودي اين مملكت گيت بازرسي بگذاريم. بعد از گرفتاري در گرداب قم، بعد از دو هفته تازه تعدادي كيت PCR به صورت چمداني يكي از دوستانم از ژنو آورد، اما در روز اول بهمن ماه كيت PCR را براي شناسايي كوويد-۱۹ در انستيتو پاستور طراحي كرديم و ۵۷ دانشجوي خودمان را كه از ووهان آورديم، در همين‌جا تست كرديم. نمكي همچنين گفت: بعد از ورود ويروس، دكتر جان‌بابايي را به تك‌تك استان‌ها فرستادم كه تخت آماده كنند. بر همين اساس 2هزار تخت‌ آي‌سي‌يو و ۹۰۰ ونتيلاتور در عرض دو هفته آماده شد. اين ركورد در تاريخ جهان هم بي‌بديل است. اولين موارد ويروس را شناسايي كرديم. روزهاي بسيار سختي بود. روزنگار اين ايام سخت را نوشته‌ام، بعضي از تلخي‌ها، تنهايي‌ها، غربت‌ها و عدم درك متقابل‌ها آدم را به ‌شدت مي‌سوزاند. كمبود لباس و ماسك و... و در اوج غربت اين سرزمين و در اوج بي‌رحمي دشمن. بعد از واقعه كربلا، ملت شيعه چنين ظلمي را كه امروز ما تحمل مي‌كنيم، نكرده است. او افزود: ناجوانمردي كه امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها در كرونا بر ما روا داشتند، هيچ ملت شيعه‌اي تجربه نكرده است. هواپيما به فرودگاه عمان مي‌آمد و خوشحال بوديم كه دو بامداد ماسك و حفاظ براي پرستاران و پزشكان مي‌آورد، اما زنگ مي‌زدند كه مسير قفل شده است. يك فرمانده بي‌سلاح و سربازان خط مقدم بي‌دفاع بودند. به يكي از پزشكاني كه مبتلا شده بود، گفتم چرا ماسك نزدي، اما بغض كرد و گفت ماسك زده بودم، اما وقتي ديدم پرستارم ماسك ندارد، ماسكم را درآوردم. خود دكتر گويا رفت در قم بيماران را ويزيت كرد. بعد متوجه شدم كه اين نازنين براي اينكه رزيدنت‌ها و پزشك و پرستار نترسند، ژنرال من تن به آتش زد تا سربازانش نترسند و بيمار را ويزيت كنند.

هزينه روزانه ۱۰ ميلياردي در اوج تحريم‌ها
نمكي تاكيد كرد: معتقدم آنچه  بايد در وزارت بهداشت به كار مي‌گرفتيم، گرفتيم. گرچه با يك رويكرد جديد داريم كار را آغاز مي‌كنيم. به‌طوري كه در حوزه بيماريابي، وقتي طرف را يافتيم با چه ضمانت اجرايي بايد ايزوله كنيم كه ديگران را آلوده نكند كه در اين زمينه پيش‌نويس‌ها را آماده كرديم و تعداد تست‌هاي‌مان را افزايش مي‌دهيم. امروز روزانه ۱۲۰۰ تست را به روزي ۲۵ هزار تست رسانده‌ايم. انجام روزانه ۲۵ هزار تست يعني روزي ۶.۵ ميليارد تومان هزينه. حال مي‌خواهيم اين ميزان را به ۴۰ هزار تست برسانيم يعني روزي ۱۰ ميليارد تومان هزينه. حال در حصر اقتصادي و وقتي ۱۰ ماه كارانه پرستاران را عقب هستيم، روزي ۱۰ ميليارد هزينه تست براي من تحريم زده، هزينه كمي نيست. به هر حال شروع كرديم و تمام موارد مثبت در سامانه سيب ثبت شده و رديابي مي‌شوند، تمام افرادي كه با موارد مثبت ارتباط داشتند، پيگيري مي‌شوند و رديابي‌هاي مكرر ادامه دارد تا در مراحل اوليه بيماري را زمين‌گير كنيم. كاري كه در دوره قبل با سامانه سيب و در كنار بسيج و با ۴۰۳۰ انجام داديم و ۸۰ ميليون نفر را در مرحله اول غربالگري كرديم و با ۳۲۰ هزار اكيپ و در مرحله دوم بيش از ۴۰ ميليون افراد پر ريسك و در مرحله سوم حدود ۳۴ ميليون نفر را غربالگري كرديم. مجددا بايد اين اقدامات را با همدلي با ساير دستگاه‌ها انجام دهيم، اما اينها كافي نيست.

تهران منبع ويروس است
اما يك اتوبوس هم اضافه نشد
او گفت: يكي از دردهاي درونم اين است كه نمي‌توان اپيدمي را با خواهش جمع كرد. طرف بمب ويروس است و وقتي به او مي‌گوييم چرا ماسك نزدي، مي‌گويد به كرونا اعتقاد ندارم! چند وقت است كه ما داريم التماس مي‌كنيم، اما كدام‌يك از پروازهاي ما منطبق با پروتكل‌هاي بهداشتي است؟ نمي‌دانم چه كسي بايد اينها را حل كند. چند ماه است كه داريم خواهش مي‌كنيم؟ چقدر من و همكارانم بايد التماس كنيم؟ كجاي دنيا وزير بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس مي‌كنند. در كشورهايي كه در جمع كردن اپيدمي توفيق حاصل كردند، وزير بهداشت مي‌نويسد و مي‌خواهد و همه مكلف به اجرا هستند. اينجا وزير بهداشت تمنا مي‌كند، خواهش مي‌كند و زانو مي‌زند، اما كسي گوش نمي‌دهد. كدام يك از اتوبوس‌هاي ما منطبق با اصول پروتكل‌هاي بهداشتي است؟ در تهران اعلام كرده‌ايم كه داخل شهر منبع توسعه ويروس است كه با جهش‌هايي كه ويروس پيدا كرده، قدرت سرايتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پايان ارديبهشت اتوبوس اضافه مي‌شود، اما يك اتوبوس هم اضافه نشد. نمكي ادامه داد: اعلام شد كه هركس ماسك نزند، جريمه مي‌شود. من در سه، چهار روز قبل در خيابان تماشا كردم كه ۴۰ درصد از افرادي كه در اتوبوس بودند ماسك نزدند، آيا مي‌توان به اين صورت عفونت جمع كرد؟ فقط من و همكارانم بايد ته رودخانه جنازه و زخمي جمع كنيم؟ بيماري كه نه دارو دارد و نه واكسن و فقط راهش پيشگيري و فاصله‌گذاري است. از عالم‌ترين دانشمندان ويروس‌شناسي بپرسيد كه اين ويروس كي تمام مي‌شود، مي‌گويد نمي‌دانم. بپرسيد كي دارو پيدا مي‌كند، مي‌گويد نمي‌دانم، اما مي‌گويد يك چيز را مي‌دانم كه اين ويروس با پيشگيري قابل كنترل است. پيشگيري هم شامل فاصله‌گذاري، ماسك، شستن دست و... است. ‌ او گفت: يكي از همكاران چند شب قبل به بيمارستان ضياييان رفته بود و گفت كه به‌طور وحشتناكي بيماران جوان‌تر و بدحال‌تر جمع شده، بعد آمده بيرون و به من زنگ زده كه ايستگاه صلواتي زدند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بدون ماسك در صف هستند كه چايي بگيرند و بخورند. مي‌دانيد اين چه رنجي براي وزير بهداشت و براي رهبر اين كشور است؟ كسي كه مي‌فرمايد آيا رژه نيروهاي مسلح با پروتكل‌ها منطبق است و وقتي مي‌گوييم خير، مي‌گويد كنسل شود. ايشان روضه مي‌گذارند و فقط يك نفر در حسينيه است و چقدر رعايت مي‌كنند. حال اين رنج بزرگي است كه در يك بيمارستان غلغله از بيمار، اما ۱۰۰ متر آن‌طرف‌تر ايستگاه صلواتي زده‌اند و يك نفر هم نمي‌آيد كه اين افراد را جمع كند. من كه نمي‌توانم. من وقتي پرستار يا پزشك اورژانسيم را كتك مي‌زنند، نمي‌توانم از او هم دفاع كنم و بايد دو نيرو از ناجا بيايد و او را جمع كند. من آدم ندارم، خودم و آدم‌هاي خودم را جمع كنم، چه برسد به اينكه بروم و جلوي متخلف را بگيرم. 
چند  نفر را جريمه كرديد 
و چه تعداد از جاده‌ها را بستيد؟
او افزود: در ستاد ملي تقاضا كرديم كه هر كس كه ماسك نزد، جريمه كنيد، اما برويد آمار را دربياوريد كه چند نفر را جريمه كردند. گفتيم جاده ببنديد، چندتا را بستند؟ اين‌طوركه نمي‌شود اپيدمي جمع كرد. اگر اين بال شكسته ما را ترميم نكنند، اپيدمي در اين مملكت جمع نمي‌شود و ما ته رودخانه بايد جنازه جمع كنيم. بعد از مدتي هم پرسنل من هم مي‌بُرند و مي‌روند. البته آنها به خيابان نمي‌روند، بلكه به خانه‌هاي‌شان مي‌روند. اميدوارم خداوند چنين روزي را نياورد، اما اگر روزي خستگي و بي‌توجهي ديگران به حريم همكاران من شدت پيدا كرد، به خيابان نمي‌آيند و اهل غربتي بازي نيستند، بلكه مي‌روند در خانه مي‌نشينند و آن روز، روز سختي است و غيرقابل تحمل است. 
وزير بهداشت همچنين تاكيد كرد: ايها الناس بدانيد كه من به عنوان وزير بهداشت نمي‌توانم به تنهايي اين اپيدمي و وضعيت را جمع كنم و جمع كردن آن اصل بسيار فراتر از اين مي‌خواهد. روزي چند اتوبوس از مرزهاي جنوب شرق اين سرزمين را با انواع آلودگي طي مي‌كند و به چالدران مي‌آيد. من كه نمي‌توانم جلويش را بگيرم، كجا بايد اجازه ندهد كه اينها بيايند؟ اينها پرواز كه نمي‌كنند، بلكه در طول اين سرزمين با خودشان آلودگي مي‌آورند. در كجاي دنيا اجازه چنين تخلفي را مي‌دهند؟ نه يك روز و دو روز، بلكه آمار دارم كه تعداد زيادي از اينها در خانه‌هاي افراد در شمال استان شما پذيرايي مي‌شوند تا بتوانند از مرز خارج شوند. من آمارش را دارم و خيلي چيزهاي ديگر هم دارم كه صلاح نمي‌بينم رو كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون