• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4772 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر

در دو پلتفرم نماوا و فيليمو

«سازهاي ناكوك» از امروز آنلاين اكران مي‌شود

تينا جلالي

 اولين تجربه فيلمسازي علي حضرتي در مقام كارگرداني با عنوان «سازهاي ناكوك» از امروز 30 مهرماه روي خطوط اينترنتي قرار مي‌گيرد و دو پلتفرم آنلاينِ نماوا و فيليمو درگاه‌هاي ارتباطي اكران و نمايش اين فيلم هستند.

 

چه شد كه سازهاي ناكوك

به سينما آنلاين رسيد؟

اگر خاطرتان باشد پيش از اين شوراي صنفي نمايش اعلام كرده بود، اكران پاييزي سينماها با فيلم‌هاي «سازهاي ناكوك»، «تومان»، «مردن در آب مطهر» و «سراسر شب» آغاز مي‌شود و مهرماه اين فيلم‌ها در سينماهاي سراسر كشور به نمايش در مي‌آيند. اما گويا شانس با سازندگان اين چند فيلم سازگار نبود و درست در همين روزها حملات ويروس منحوس كرونا شدت بيشتري به خود گرفت ولي اين‌بار موج سوم خطرناك‌تر از ماه‌هاي گذشته پيش مي‌رود. در همين راستا استانداري تهران هم اعلام كرد همه سينماها و سالن‌هاي تئاتر استان تهران تا روز جمعه ۱۸ مهرماه تعطيل است.

18 مهرماه گذشت و اين تعطيلي به يك هفته و دو هفته خلاصه نشد و طول آن استمرار پيدا كرد به‌طوري كه هنوز هم كه نزديك به بيست روز از انحلال فعاليت سينماها و تئاتر‌ها مي‌گذرد هيچ زمان دقيقي براي از سرگيري دوباره كار سينماها اعلام نشده و اصلا معلوم هم نيست مراكز فرهنگي- هنري چه زماني باز مي‌شوند . البته ابتداي هفته جاري مرتضي شايسته، سخنگوي شوراي صنفي نمايش اعلام كرده بود براي بازگشايي سينماها منتظر فروكش كردن التهاب كرونا هستند. شايسته همچنين اين نكته را هم گفته بود با تهيه‌كنندگان و پخش‌كنندگان فيلم‌هايي كه در مهرماه قرارداد اكران داشتند بعد از عبور از ايام كرونا جلسه مي‌گذارند و با آنها درباره مسائل اكران گفت‌وگو مي‌كنند ولي به هر حال اين چند فيلمسازي كه چشم به اكران فيلم‌شان در پاييز دوخته بودند و قرار بود اثرشان دراين بازه زماني نمايش داده شود دچار يك‌جور بلاتكليفي شده‌اند.

در اين ميان سازندگان فيلم «سازهاي ناكوك» مسير ديگري را پيش گرفته و تصميم گرفتند شرايط خوفناك و رعب‌آوري كه هر روز كرونا بر مردم تحميل مي‌كند تا اصلا زمان مشخصي براي بازگشايي سينما وجود نداشته باشد را كنار بگذارند و قيد اكران فيلم‌شان در سينماها را بزنند و «سازهاي ناكوك» را در سينما آنلاين نمايش دهند، بنابراين، اين مسير پرفراز و نشيب طي شد تا اولين فيلم علي حضرتي در مقام كارگردان به سامانه‌هاي نمايشي آنلاين برسد.

 

همه ‌چيز درباره سازهاي ناكوك

«سازهاي ناكوك» به قلم علي حضرتي و اصغر عبدالهي يك درام روانشناسانه و قصه زندگي دو خواهر است كه با ورود مردي عاشق، وارد چالش جديدي مي‌شود؛ چالشي كه به برملا شدن رازهاي اين دو خواهر مي‌انجامد.

در اين فيلم هنگامه قاضياني در نقش هليا و غزل شاكري كاراكتر هديه را بازي مي‌كنند ضمن اينكه حامد كميلي به اتفاق مرتضي ضرابي و احمد عرباني (كاريكاتوريست مشهور)، كاراكترهاي اصلي و مكمل اين فيلم را بر عهده دارند. به نظر مي‌رسد با مضمون و قصه متفاوتي كه فيلم سازهاي ناكوك دارد حال و هواي آن مطلوب مخاطب باشد و از اين فيلم استقبال خوبي شود.

درباره «سازهاي ناكوك» به اين نكته مي‌توانيم اشاره كنيم كه اين فيلم در زمره فيلم‌هاي ديده‌نشده‌اي است كه تاكنون در هيچ محفل سينمايي يا جشنواره داخلي به نمايش در نيامده و تهيه‌كننده و كارگردان تصميم گرفتند يك‌راست بعد از اتمام مراحل فني مسير اكران در سينماها را پيش بگيرند.

پروانه ساخت اين فيلم تير ماه سال گذشته بود كه صادر شد. علي حضرتي بلافاصله بعد ازگذراندن پيش‌توليد، مراحل ساخت فيلم را آغاز كرد. شهريور و مهر فيلمبرداري فيلمش در چهل و پنج جلسه در لوكيشن‌هاي مختلفي نظير تهران و شمال كشور انجام شد. ژيلا ايپكچي همزمان مسووليت تدوين فيلم را بر عهده گرفت، صداگذاري و ميكس را ايرج شهزادي انجام داد و شورا كريمي هم آهنگ‌هاي فيلم را ساخت.

آنچه تاكنون در كارنامه علي حضرتي نمود بيشتري دارد، تهيه‌كنندگي فيلم سينمايي «خداحافظي طولاني» به كارگرداني فرزاد موتمن كه كانديد دريافت سيمرغ بلورين در هفت بخش جشنواره بود و در نهايت دو سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد و بهترين طراحي صحنه و لباس دريافت كرد، همچنين تهيه فيلم «نيمرخ‌ها» ساخته شادروان ايرج كريمي كه سيمرغ بلورين بهترين فيلم از گروه هنر و تجربه براي علي حضرتي به ارمغان آورد. حضرتي همچنين فيلم‌هاي «يك قناري، يك كلاغ» (ساخته اصغر عبدالهي) و «اردك لي» (ساخته بهروز غريب‌پور) را تهيه كرده كه به اين فيلم آخري هنوز فرصت نمايش داده نشده است. ديگر عوامل اصلي كه در اين فيلم با علي حضرتي همكاري داشتند، عبارتند از: مدير فيلمبرداري: مسعود اميني‌تيراني، طراح چهره‌پردازي: عبدالله اسكندري، طراح صحنه و لباس: سيامك كاري‌نژاد، دستيار و برنامه‌ريز: بيژن سليم‌خاني، منشي صحنه: فاطمه رزاقي، جلوه‌هاي ويژه ميداني: حميد رسوليان، جلوه‌هاي بصري: آيدا غازي، عكس: مهران فلسفي، مهدي دلخواسته، طراح پوستر: سيروس سليمي، زيرنويس: بونا الخاص، مشاور رسانه‌اي: بيتا موسوي، طراحي و گرافيك تبليغات: رضا قاضياني و تهيه‌كننده: فرشته طائرپور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون