• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4774 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان

امريكا 81 ميليون دلار به سودان كمك كرد

خريد عادي‌سازي يك رابطه

امريكا، اسراييل و سودان در بيانيه مشتركي دستيابي خارطوم و تل‌آويو به توافق عادي‌سازي روابط بين اين دو طرف را اعلام كردند. 
وزارت امور خارجه امريكا بعد از توافق عادي‌سازي روابط ميان سودان و رژيم صهيونيستي، از تخصيص بسته كمك‌هاي ۸۱ ميليون دلاري براي بحران بشردوستانه سودان خبر داد. 
به گزارش ايسنا، براساس بيانيه وزارت امور خارجه امريكا، اين كمك مالي بيش از ۶۴ ميليون دلار از دفتر كمك‌هاي بشردوستانه آژانس توسعه بين‌المللي ايالات متحده و ۱۷ ميليون دلار از دفتر جمعيت، پناهندگان و مهاجرت در وزارت امور خارجه اين كشور را شامل مي‌شود.
 در اين بيانيه آمده است كه اين كمك‌ها در راستاي كمك بشردوستانه امريكا به افراد در معرض خطر، از جمله افراد آسيب‌ديده از سيل اخير، نيز پناهندگان و آوارگان به دليل درگيري در دارفور و سودان جنوبي و ساير مناطق اين منطقه است. اين در حالي است كه پس از پرداخت ۳۳۵ ميليون دلار غرامت از سوي خارطوم به خانواده‌هاي قربانيان انفجارهاي سفارت امريكا در نايروبي، پايتخت كنيا و دارالسلام، پايتخت تانزانيا در اوت ۱۹۹۸ و نيز ناو امريكايي يو اس كول در سواحل يمن در اكتبر ۲۰۰۰، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا روز جمعه طرحي را براي حذف نام سودان از ليست كشورهاي حامي تروريسم امضا كرد. براساس اين گزارش، حذف نام سودان از ليست كشورهاي حامي تروريسم، بارقه اميد بزرگي براي اقتصاد سودان است كه با بدهي‌هاي ۶۰ ميليارد دلاري، نرخ تورم ۲۱۲ درصدي، نابساماني وحشتناك در تمام بخش‌هاي توليدي، خدماتي، زيرساخت‌ها، فروپاشي نيمه‌كامل در بخش بانكي و كاهش چشمگير ارزش پول ملي روبرو بوده و از نرخ فقر بالاي ۷۰ درصد و بيكاري ۴۰ درصد رنج مي‌برد. سخنگوي وزارت خارجه امريكا در اين باره گفته است كه ترامپ تصميم حذف نام سودان را از اين ليست گرفته است چرا كه دولتمردان سودان تمايل دارند در اين «مسير درست»  قدم بردارند و از ليست كشورهاي حامي تروريسم خارج  شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون