• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4775 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

جرد كوري كوشنر Jared Corey Kushner
نپوتيسم Nepotism يا قوم و خويش‌پرستي، يعني وقتي فرد با قدرت يا نفوذ با جانبداري از خانواده، فاميل يا دوستانش، به آنها مقام يا شغلي بدهد كه ممكن است لياقت آن را نداشته باشد. نپوتيسم در يك كلمه شيوه اداره و مديريت دونالد ترامپ، چه در تجارت و چه در دولت را تعريف مي‌كند. او به كسي جز افراد خانواده‌اش اعتماد ندارد. اما به نظر مي‌رسد به‌رغم قريب به چهار سال حضور در كاخ سفيد از ميزان بي‌تجربگي و عدم صلاحيت جرد كوشنر چيزي كم نشده است. او كه از طرف ترامپ به كارهاي مهمي گماشته شده است كاري جز دستكاري و خراب‌تر كردن آن كارها نكرده است. از ديد كارشناسان سياسي و اقتصادي داماد ترامپ كودكي است كه كت پوشيده و كراوات زده است، اما مسووليت‌هايي كه در اين چهار سال گرفته هر روز بيشتر و خطيرتر شده‌اند. واشنگتن‌پست مي‌نويسد به نظر مي‌رسد هيچ عقوبتي براي خرابكاري‌هاي كوشنر وجود ندارد و داماد مثل پدر زنش همه اين خرابكاري‌ها را موفقيت و پيروزي اعلام مي‌كند و جشن مي‌گيرد. 
آخرين خرابكاري مهم كوشنر ماموريت او در مديريت ويروس كرونا است. هشدارهاي دانشمندان امريكايي كه از پيشرفته‌ترين امكانات مقابله با ويروس در جهان برخوردارند در مقابل روش‌هاي كوشنر كه هرگز سابقه درخشان مديريتي و مطلقا دانش پزشكي ندارد، رنگ باختند و نتيجه اين شد كه مي‌بينيد. كوشنر و مايك پنس، تذكرات و روش‌هاي پيشنهادي آنتوني فاوچي Anthony S. Fauci، دانشمند ويروس‌شناس برجسته امريكايي را ناديده گرفتند. فاوچي كه به خوبي با ويروس ابولا در آفريقا مبارزه كرده است و پيش‌تر از آن نيز به‌خاطر خدمات بهداشتي از جرج بوش بالاترين نشان لياقت يعني نشان آزادي امريكا را دريافت كرد، اكنون مورد بي‌توجهي قرار گرفته است. اين رفتار موجب مرگ قريب به 200 هزار امريكايي شده است و هزاران نفر ديگر هم اكنون در اثر سياست‌هايي كه كوشنر در آنها دخيل بوده در خطر مرگ قرار دارند. 
جرد كوري كوشنر Jared Corey Kushner روز 10 ژانويه 1981 در شهر لوينگستون ايالت نيوجرسي متولد شد. مادرش سريل و پدرش چارلز كوشنر پيمانكار املاك و مستغلات است. مادر و پدربزرگ پدري او از يهوديان بلاروس بودند كه در دوران جنگ جان سالم به در برده و يك سال پس از تاسيس اسراييل در سال 1949 به ايالات متحده پناهنده شده بودند. او در يك خانواده يهودي ارتودكس بزرگ شد و به مدرسه كليمي فريش در نيويورك رفت. يك سال بعد از آنكه پدرش به دانشگاه هاروارد 2.5 ميليون دلار هديه كرد، در سال 1999 به آن دانشگاه رفت. از همان موقع به خريد و فروش املاك در ايالت ماساچوست مشغول شد. او سپس از دانشگاه تجارت استرن نيويورك فوق‌ليسانس مديريت تجاري گرفت. 
در سال 2005، چارلز كوشنر پدر جرد، به جرايمي كه شامل فرار مالياتي، تطميع شاهدان و همچنين كمك‌هاي غيرقانوني به تبليغات انتخاباتي بود، اعتراف كرد و خود را گناهكار دانست. وي به دو سال زندان محكوم شد. چارلز كوشنر توسط دادستان كل وقت و فرماندار آينده نيوجرسي كريس كريستي تحت تعقيب قرار گرفت. بعدها كوشنر به عنوان بخشي از يك تيم مشاور براي رقابت‌هاي انتخاباتي ترامپ با كريستي همكار شد.
پس از آنكه پدرش به زندان افتاد، جرد كوشنر مديريت املاك پدرش را به دست گرفت و همچنين با خريد روزنامه نيويورك آبزرور New York Observer به كار نشر نيز مشغول شد. وي در سال 2009 با ايوانكا ترامپ، دختر دونالد ترامپ ازدواج كرد. كوشنر در دوران مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري سال 2016 و پس از آن به عنوان مشاور سياسي نزديك ترامپ فعاليت كرد. 
كوشنر به‌رغم اينكه از يك خانواده دموكرات بود، به يك مهره مهم در مبارزات انتخاباتي نامزد حزب جمهوري‌خواه، دونالد ترامپ تبديل شد. او با ترامپ در فعاليت‌هاي مختلف مبارزاتي، از جمله نوشتن متن سخنراني‌ها، تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي و انتخاب مايك پنس Mike Pence، فرماندار اينديانا براي مقام معاونت رياست‌جمهوري كمك كرد. توضيح كار ترامپ وقتي كه عكسي از هيلاري كلينتون را با ستاره داوود و مقداري پول در پس‌زمينه توييت كرد كه زير آن نوشته بود «بسيار فاسد» كار آساني نبود. اين حركت نشان از يهودي‌ستيزي ترامپ و هوادارانش داشت. كوشنر از طريق نيويورك آبزرور كه صاحب آن بود از ترامپ دفاع كرد و گفت پدرشوهرم يهودي‌ستيز نيست و اظهار داشت كه نبايد كانديداي رياست‌جمهوري را به دليل ارسال اين پيام كه در اصل از طرفداران وي كه داراي ديدگاه‌هاي مخرب و پر از نفرت هستند، مقصر دانست. كوشنر در ژانويه 2017 به عنوان مشاور ارشد رييس‌جمهور منصوب شد.
در 24 ژوئيه 2017، كوشنر با كارمندان كميته اطلاعات سنا ملاقات كرد تا تماس خود با روس‌ها را به عنوان بخشي از تحقيقات مداخله روسيه در انتخابات 2016 توضيح دهد. كوشنر پيش از اين جلسه بيانيه‌اي 11 صفحه‌اي منتشر كرد كه در آن تباني با دولت روسيه را انكار كرده بود.
 وي همچنين جزييات چهار ملاقات خود با روس‌ها را در زمان مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري و انتقال ترامپ به كاخ سفيد ارايه كرد، از جمله دو جلسه با سفير روسيه، ديدار با يك بانكدار روس و جلسه ديگري كه دان جونيور با يك وكيل روس برگزار كرده بود. وكيلي كه مدعي شده بود اطلاعات مخرب درباره هيلاري كلينتون دارد و از قرار به كرملين وابسته بود.
كوشنر در اين جلسات اتهام ارتباط با روسيه را انكار كرد و اظهار داشت: «من در اين كارزار انتخاباتي با هيچ دولت خارجي تباني نكرده‌ام و با هيچ شخصي همدستي نكرده‌ام.» در اوايل ماه نوامبر، سي‌ان‌ان گزارش داد كه كوشنر همه اسناد را به بازرس ويژه رابرت مولر كه تحقيقات گسترده‌اي را در زمينه روابط بين ستاد انتخاباتي ترامپ و مقامات روسي را مديريت مي‌كرد، تحويل داده است. به گفته منابع سي‌ان‌ان، مولر در حال بررسي نقش كوشنر در اخراج جيمز كومي مدير اف‌بي‌آي در ماه مه 2017 بود. مشكلات قضايي جرد كوشنر به اينجا ختم نشد. او بارها به سنا رفت و آنجا شهادت داد. همچنين رابطه تجاري او با همسر چيني‌الاصل روپرت مرداك صاحب فاكس نيوز مورد توجه اف‌بي‌آي قرار گرفت. آنها به كوشنر هشدار دادند كه خانم مرداك ممكن است روابطي با دولت چين داشته باشد. همچنين او به عنوان فرستاده ويژه رييس‌جمهور در امور خاورميانه در روند مذاكرات صلح فلسطين و اسراييل دخالت كرد. پس از مدت كوتاهي طرف فلسطيني ميز مذاكرات را ترك كرد. كوشنر در انتقال سفارت ايالات متحده به اورشليم نقش موثري داشت و در آن تصميم به نظر فلسطيني‌ها توجهي نكرد. كارشناسان معتقدند كه پاك كردن اعمال كوشنر كه وضعيت مردم فلسطين را وخيم‌تر كرده هزينه طولاني و گزافي براي ايالات متحده خواهد داشت.
هنگامي كه بيماري همه‌گير كرونا در ماه‌هاي ابتدايي سال 2020 به عنوان يك تهديد جهاني ظهور كرد، ترامپ از مايك پنس معاونش خواست تا كارگروه دولتي را هدايت كند، در عين حال داماد خود را براي نظارت بر تحولات مهم پشت صحنه در اين كار‌گروه گماشت. كوشنر از ابتدا نابخردانه بر مواردي از جمله گسترش دسترسي آزمايش كرونا براي عموم، توليد صنعتي تجهيزات پزشكي لازم و تعيين جهت براي تصميم‌گيري‌هاي سازمان كنترل بهداشتي غذا و دارو تاثير گذاشت. تصميمات فاجعه‌آميزي كه هنوز اثرات آن به وضوح ديده مي‌شود. 

شركت‌هاي ترامپ
سازمان ترامپ يك مجموعه متشكل از 500 شركت است كه حداقل 250 شركت آن ترامپ نام دارند. اين مجموعه همان‌طوركه گفته شد توسط مادربزرگ ترامپ، اليزابت بنياد نهاده شدند. شركت «اي ترامپ و پسر» در سال 1923 تاسيس شد. بخش اعظم اين شركت‌ها در زمينه ساخت، سرمايه‌گذاري، دلالي، مديريت، فروش و بازاريابي املاك و مستغلات فعاليت مي‌كنند. اين مجموعه علاوه بر مالكيت و سرمايه‌گذاري در املاك و مستغلات مسكوني، مالك انواع هتل، برج‌هاي مجلل، استراحت‌گاه‌ها و زمين‌هاي گلف هم هست. شركت‌هاي ترامپ همچنين در زمينه ساخت هتل، كازينو، اماكن تفريحي، نشر كتاب و مجلات، توليد براي رسانه‌ها‌، خرده‌فروشي، تهيه و فروش اغذيه و نوشيدني فعال هستند. در زمينه مسافرت ترامپ شركت‌هاي خطوط هوايي خصوصي هم دارد كه به مشتريان پروازهاي اختصاصي ارايه مي‌دهند. شركت‌هاي او همچنين صاحب برنامه‌هايي مثل برنامه دختر شايسته هم هستند. شركت‌هاي وابسته به ترامپ همچنين صاحب مجموعه برنامه كارآموز The Apprentice نيز هستند. 
شركت‌هاي خرده‌فروشي ترامپ شامل لباس مد، جواهرات و لوازم تزييني، كتاب، اثاثيه منزل، محصولات روشنايي، منسوجات و وسايل حمام، تختخواب، عطر و ادكلن، كالاهاي چرمي كوچك، ودكا، شراب، وسايل سرو مشروب، استيك، شكلات و آب معدني مي‌شوند. از آنجا كه كليه عمليات مالي مجموعه ترامپ خصوصي و محرمانه است كسي نمي‌داند كه ارزش واقعي اين مجموعه چقدر است. 
پس از مرگ فردريك ترامپ در اثر ابتلا به آنفلوآنزاي اسپانيايي اليزابت ترامپ براي مديريت اموال فردريك كه با مقياس كنوني چيزي در حدود پانصد هزار دلار مي‌شد موسسه‌اي تاسيس كرد. او با تهيه وام ساخت خانه‌هايي در زمين‌هاي متعلق به فردريك ‌مي‌ساخت و مي‌فروخت. اين آغاز مجموعه ترامپ بود كه به زودي به دست فِرِد رسيد و سال‌ها بعد با مديريت دونالد ادامه يافت. دونالد ترامپ در سال 1968 رسما به مجموعه پدرش پيوست. ترامپ در اوائل 1970 به سمت مدير عاملي مجموعه ترامپ رسيد. 
اولين پروژه مهم ترامپ بازسازي هتل كامودور Commodore Hotel، بود. او با شراكت با مجموعه هايات Hyatt بازسازي اين هتل قديمي كه در نزديكي ايستگاه قطار گرند سنترال Grand Central نيويورك بود را در سال 1980 به اتمام رساند. بخش‌هايي از نيويورك در آن زمان شرايط مناسبي نداشتند. هتل كامودور تقريبا يك مخروبه بود. ترامپ با كمك مجموعه هايات اين هتل قديمي را به يك مجموعه مدرن تبديل كرد. نيويورك در شرايط ورشكستي به سر مي‌برد و هتل و امكانات مجللي براي جلب سرما‌يه‌گذاران نداشت. مقامات شهري نيويورك قصد داشتند كه سرمايه‌گذاران را به اين شهر جلب كنند. ترامپ با نفوذ پدرش بين اعضاي محلي حزب دمكرات و مقامات شهرداري توانست تسهيلاتي در زمينه تملك هتل كامودور كه در حال ورشكستگي بود را به دست آورد. او پيش از آنكه صاحب هتل شود، جواز نوسازي آن را دريافت كرده بود. اما در واقع ترامپ هم به مقامات گفته بود كه صاحب كامودور است. 
وقتي والتر پراوزينسكي Walter Prawzinsky مدير بخش پروانه‌هاي شهرداري شنيد كه ترامپ در زمان مذاكرات صاحب ملك نبوده بسيار متحير شده بود. اين حركت ترامپ تركيبي از نفوذ سياسي و دسيسه بود. اسناد مربوط به ادعاي ترامپ درباره تصاحب كامودور در زمان مذاكرات در شهرداري موجود است. اما اين اسناد فقط توسط ترامپ امضا شده‌اند و امضاي طرف مقابل را ندارد. عملا سود حاصل از پروژه از تسهيلات، معافيت‌هاي مالي و ديگر كمك‌هاي دولتي بود كه توسط ماليات‌‌دهندگان شهر نيويورك تامين شده بود، به دست آمده بود. ترامپ در آن سال‌ها موفق شد برج لوكس ترامپ را در سال 1983 و پلازاي مجلل ترامپ را سال 1984 بسازد. او همچنين سه هتل كازينو در شهر آتلانتيك سيتي باز كرد، كازينو‌هاي پلازاي ترامپ، قلعه ترامپ و تاج محل.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون