• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4778 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان

رقص و دوچاپي در ميانه مرگ!

محمد بلوچ ‌زهي

با صعودي شدن روند مرگ ‌‌و ميرهاي ناشي از همه‌گيري بيماري كرونا در سيستان‌وبلوچستان اكنون وضعيت اين استان در نقشه كرونايي كشور از حالت سفيد به زرد و نارنجي در آمده و بيم‌ها و نگراني‌ها را در پس اين تغيير وضعيت تشديد كرده است. آنچه اين نگراني‌ها را بيش از پيش تشديد كرده و خطر بحران را مضاعف، نخست جدي نگرفتن بيماري كرونا و سپس رونق مراسم‌هاي عروسي و جشن‌هاي گروهي است كه هر ساله پس از خنك شدن هوا در اين استان شاهد برگزاري آن هستيم.  حال درست در ميانه مرگ و عزاي ناشي از گسترش دامنه شيوع كرونا و با همين شرايط مرگبار و وضعيت رو به خطر، امسال نيز پس از خنك شدن هوا برگزاري مراسم‌ها و جشن‌هاي محلي و رقص و دوچاپي بلوچي كمافي‌سابق ادامه دارد كه همين امر سبب شده ابتلا به كرونا به صورت گروهي و جمعي شيوع پيدا كند.

هر چند به گفته مقامات و متوليان پيش‌تر تمهيدات و تدابير لازم براي افزايش ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني مقابله با كوويد19 انديشيده شده اما موج جديد كرونا در اين استان 
توسعه نيافته با شيوع جمعي و گروهي و افزايش قابل توجه ورودي بيمارستان‌ها طي روزهاي اخير مواجه شده تا جايي كه ديگر نه متناسب با فضا و وضعيت موجود ظرفيت افزايش تخت در مراكز درماني امكان‌پذير هست و نه پذيرش و بستري بيماران جديد. بايد به ياد داشت باتوجه به جغرافياي پهناور و وسيع و نيز پراكندگي مضاعف سيستان‌وبلوچستان، اين استان در صدر استان‌هاي داراي شاخص‌هاي پايين درماني قرار دارد و شهروندان آن براي تامين نيازهاي ضروري درماني خويش به دليل دسترسي نداشتن به خدمات كافي ناچارند صدها كيلومتر به استان‌هاي همجوار مانند يزد، شيراز و بندرعباس مراجعه كنند.  با اين تفاسير اگر روند ابتلا به بيماري كوويد19 با همين سرعت و جهش بالا پيش برود و شهروندان نسبت به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي همچنان بي‌توجه بمانند به‌زودي شاهد چالش‌هاي بسيار جدي پيش روي مردم و مسوولان اين استان خواهيم بود و جغرافياي استاني كرونا نيز براي نخستين‌بار در سطح كشور وضعيتي پيش‌بيني نشده و بحراني را تجربه خواهد كرد. متاسفانه طبق اظهار متوليان تا به اينجاي كار ظرفيت تمامي تخت‌هاي بخش‌هاي مراقبت ويژه بيمارستان‌ها به دليل مراجعه بيماران بدحال 
پر شده و جالب اينكه اكثر افرادي كه با جواب مثبت آزمايش‌هاي كرونا مواجه شده‌اند اذعان داشته‌اند هرگز گمان نمي‌كرده‌اند به اين بيماري كشنده و خطرناك مبتلا شوند، چراكه كرونا تاكنون فقط براي همسايه بوده است! 
براي چرايي افزايش قابل‌توجه مبتلايان به كرونا و در پي آن جهش بالاي مرگ و ميرهاي ناشي از آن عوامل مختلف و متعددي دخيل بوده كه در ادامه به اختصار به بررسي و تحليل تغيير وضعيت اين استان از سفيد به زرد و نارنجي پرداخته خواهد شد. يكي از مهم‌ترين عواملي كه سيستان‌‌وبلوچستان را از همان ابتدا با وجود قرمز بودن وضعيت اكثر شهرهاي كشور حتي استان‌هاي همجوار در شرايط عادي و سفيد قرار داد و از همه‌گيري پاندومي كرونا مصون، همين عدم تردد ساكنان استان به استان‌هاي همجوار بود و حتي مردم اين استان براي تامين نيازهاي درماني خويش كمتر به استان‌هاي آلوده مراجعه مي‌كردند و مسافرت. اما از طرفي سفرهاي بي‌ملاحظه و غيرضروري هموطنان براي تفريح يا فرار از كرونا به اين استان سبب شد تا شهرهاي گردشگرپذير و پرتردد استان به يكباره درگير اين بيماري شوند و نيز مراوده و سفرهاي درون استاني هم‌استاني‌ها نيز سبب‌ساز وسيع‌تر شدن دامنه شيوع كرونا حتي به دورترين نقاط روستايي استان شد. اكنون در شرايط فعلي آنچه احتمال روند شيوع را به وضعيت قرمز تشديد مي‌كند و نگراني‌ها را مضاعف، سواي موارد اشاره شده تبليغ وسيع تورگردان‌ها و موسسات گردشگري براي سفر به سيستان‌وبلوچستان است و شوق بالاي هموطنان براي بازديد از شگفتي‌ها و مناطق كمتر ديده شده اين استان كه متاسفانه عده‌اي براي گرم كردن نان خود حتي از جان و سلامت مردمان استان مايه مي‌گذارند بدون آنكه متوليان امر كنترل و نظارتي بر كار اين تورگردان‌ها و موسسات گردشگري داشته باشند. به هر جهت تا براي ناقضان پروتكل‌هاي بهداشتي و بي‌توجهان به بايدها و نبايدهاي كرونايي مجازات نقدي و جرايم درنظر گرفته نشود با وضعيت پيش‌ رو نه توصيه‌ها و هشدارهاي مسوولان محلي و متوليان بازدارندگي لازم را خواهد داشت و نه بهبودي در شرايط پيش‌آمده حاصل خواهد شد. خير پيش.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون