• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4781 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ آبان

در رقابت‌هاي قهرماني شطرنج سريع

مقصودلو از پس كارلسن بر نيامد

جديدترين تورنمنت بين‌المللي و آنلاين دنياي شطرنج رقابت‌هاي قهرماني شطرنج سرعتي است كه با حضور شانزده ورزشكار برتر دنيا از روز يازده آبان آغاز شده است. اين رقابت‌ها به صورت زنده از طريق سايت chess24.com پوشش داده مي‌شود. يكي از نكات جالب اين مسابقات حضور دو شطرنج‌باز ايراني در بين ۱۶ نفر برتر مسابقات است كه البته يك نفر از آنها در همان روز نخست با شكست از گردونه تورنمنت كنار رفت. 
پرهام مقصودلو نفر اول رنكينگ شطرنج مردان ايران در قرعه‌كشي ابتداي مسابقات با قرعه بسيار سخت مگنوس كارلسن مواجه شد. كارلسن بهترين شطرنج‌باز حال حاضر دنياست. مقصودلو در اين رقابت نفس‌گير و فشرده در دو بازي نخست توانست كارلسن را متوقف كند. تا پايان دور پنجم رقابت مقصودلو به خوبي توانست با كارلسن پيش برود. در پنج بازي ابتدايي هر دو نفر يك برد داشتند و سه بازي هم مساوي شد. با اين حال از دور پنجم به بعد كارلسن توانست استراتژي‌هاي مقصودلو را به خوبي شناسايي كند و به‌طور كامل بر بازي مسلط شد و بردهايش را آغاز كرد. در پايان ۲۹ بازي كه در سه راند ترتيب داده شده بود و به فاصله كمتر از ۴ ساعت برگزار شد كارلسن در مجموع ۲۴ بر ۵ به برتري دست پيدا كرد و به دور بعد رسيد. مقصود لو در مجموع ۲۹ بازي ۳ بار توانست بهترين شطرنج‌باز دنيا را شكست دهد و ۴ بار او را متوقف كند. ۲۲ بازي نيز با پيروزي كارلسن به پايان رسيد. كارلسن اواسط راند اول تا بازي آخر راند دوم يازده بار پياپي مقصودلو را شكست داد. همچنين در هفت بازي آخر نيز به‌طور متوالي برنده شد. 
علاوه بر مقصودلو ديگر شطرنج باز ايراني مسابقات عليرضا فيروزجا است. در رقابت‌هاي شطرنج سريع قهرماني جهان به جز كارلسن و براساس ترتيب ريتينگ فابيو كاروانو، يان نپومنياچي، ماكسيم واشيه لاگراو، لئون آرونيان، وسلي سو، آنيش‌گيري، عليرضا فيروزجا، يان كريستوف دودا، هيكارو ناكامورا، ولاديسلاو آرتميف، ولاديمير فدوسيف، نويربيك عبدالستارف، هايك مارتيروسيان و نيها سارين حضور دارند. طبق جدول مسابقات كارلسن و ناكامورا به عنوان نفرات برتر شطرنج سرعتي دنيا هر يك در يك سمت جدول قرار دارند و اين يعني تا فينال امكان برخورد اين دو شطرنج باز با هم وجود ندارد. فيروزجا در سمت چپ جدول قرار دارد و بايد در نخستين بازي با فدوسيف بازي كند. فيروزجا در صورت برتري با برنده ناكامورا و مارتيروسيان ديدار مي‌كند. فيروزجا در صورت بردن بازي‌هايش تا نيمه‌نهايي با كاروانو روبه‌رو نخواهد شد.  رقابت‌هاي شطرنج سريع تا ۲۳ آبان ادامه پيدا خواهد كرد. مسابقات به صورت تك حذفي است و جايزه نفر برتر ۱۰ هزار دلار خواهد بود. در مجموع ۱۰۰ هزار دلار به نفرات شركت كننده در اين رقابت بر اساس رتبه‌اي كه به دست مي‌آورند پرداخت خواهد شد. اين رقابت‌ها به صورت آنلاين توسط بزرگ‌ترين مفسرين رشته شطرنج مورد بررسي قرار مي‌گيرد. فعلا در بازي‌هاي برگزار شده علاوه بر برد كارلسن ماكسيم واشيه لاگراو نيز موفق شد ۱۶.۵ بر ۱۱.۵ نيهال سارين را از پيش رو بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون