• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4786 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ آبان

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

كريستوفر استيل، كارمند پيشين‌ام.آي.سيكس و نويسنده و موسسان «فيوژن جي.پي.اس.» يكي از عناصر دخيل در انتخابات ترامپ بود. او مردي خوش‌تيپ، خوش‌رفتار و شبيه جيمز باند است. پرونده او در ميان امريكايي‌ها با عنوان «دوسيه استيل» معروف شد. در اين پرونده ادعايي جدي در مورد روابط پنهاني ترامپ با روسيه مطرح شده بود. از جمله اينكه اطرافيان ترامپ در 8 سال گذشته با سرويس اطلاعاتي روسيه همكاري داشته‌اند. استيل همچنان در اين فايل 40 صفحه‌اي توضيح مي‌دهد كه چرا شخصيت ترامپ براي روس‌ها جذاب است. دوسيه توضيح مي‌دهد كه پوتين از كلينتون دلخوشي ندارد و انتخاب او را فاجعه سياسي براي روسيه مي‌داند. او گزارش كرد كه پوتين دستور جمع‌آوري اطلاعات مخرب عليه كلينتون را شخصا صادر كرده و ماموريت اجراي آن را به ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين سپرده است. او گزارش كرد كه كرملين از نفرت ترامپ به باراك اوباما استفاده كرده و ممكن است ويديوهايي در اختيار داشته باشد كه بسيار براي ترامپ مخرب هستند. در اين پرونده آمده كه ترامپ در جريان مسابقات ملكه زيبايي در مسكو دو فاحشه را استخدام كرده تا روي تختي كه اوباما و همسرش در هتل ريتز كارلسون خوابيده بودند، ادرار كنند و او شاهد اين اتفاق بوده و دلش خنك شده است. اين ماجرا به «دوش طلايي» مشهور شد.
محتواي اين پرونده طبيعتا توسط ترامپ تكذيب شد؛ بعدها گفته شد كه دولت روسيه و اف‌اس‌بي (كا.گ.ب سابق) از آن نواري در دست دارد، بي‌بي‌سي در گزارشي در 14 جولاي 2014 با عنوان «جاسوس پيشين بريتانيا» آورده، «فردريك فورسايت»، نويسنده‌‌اي كه سابقه روزنامه‌نگاري دارد و ۲۰ سال هم براي «ام‌آي۶» كار ‌كرده گفته كه اين ادعاها عليه ترامپ «به ‌شدت غيرقابل باور» هستند. آقاي فورسايت گفته كه ترامپ بايد يك «احمق مادرزاد» باشد كه در چنين دامي بيفتد. 
ترزا مي ‌هم اعلام كرد كه كريستوفر استيل مدت‌هاست ديگر براي ما كار نمي‌كند. البته سناتور مك كين معتقد بود اين ماجرا بايد جدي گرفته شود آنچنان كه در گزارش بي‌بي‌سي آمده آقاي استيل «اطلاعات خطرناكي» در اختيار دارد و جاي تعجب نيست كه ناپديد شده: «اگر تصور كنيم كه اين اطلاعات درست هستند و آقاي استيل آنها را از خودش در نياورده - كه من اصلا فكر نمي‌كنم اين طور باشد- روسيه مي‌خواهد بداند او، آنها را از كجا به دست آورده؟» به نظر مي‌رسيد اين اطلاعات فقط از يك چيز حكايت مي‌كند؛ از حماقت بيش از حد آقاي دونالد ترامپ.
برخي مطالب اين پرونده تاكنون از طريق مراجع اطلاعاتي يا قضايي تاييد نشده‌اند، اما قسمت‌هاي مهم آن از جمله همكاري نزديكان ترامپ با روسيه و تلاش روسيه براي دخالت در انتخابات توسط مولر و ديگر مراجع قضايي به اثبات رسيده‌اند. هنوز هم كسي نتوانسته ثابت كند كه «دوسيه استيل» از اساس نادرست يا نادقيق يا ساختگي است. 

جفري اپستاين: Jeffery Epstein
خودكشي در زندان هميشه از آن اتفاقاتي است كه مي‌تواند سوال‌برانگيز باشد، به خصوص در زندان‌هايي كه براي خودكشي كردن ايجاد نمي‌شوند. نه، اشتباه نكنيد، هيچ زنداني براي خودكشي كردن ايجاد نمي‌شود ولي در بسياري از كشورهاي ديكتاتوري كه كشتن يك متهم براي حكومت لازم است، اما دلايل كافي براي ارايه به افكار عمومي براي كشتن او وجود ندارد، وظيفه زندانبانان و بازجويان اين است كه متهم را زير فشار شديد رواني بگذارند، بعد وسايل خودكشي را در اختيارش قرار دهند تا خودش خودكشي كند. گاهي اوقات زندانبان‌ها هم ممكن است به او كمك كنند. در كشورهاي كمونيستي و به خصوص در دوره استالين نمونه‌هاي بسيار زيادي از اين نوع خودكشي ديده شده است. اما خودكشي ناشي از شرم نيز نوعي خودكشي است كه در بيرون و داخل زندان رخ مي‌دهد. وقتي يك زنداني محكوم به جرمي شرم‌آور مي‌شود، يا محكوم به زنداني سنگين مي‌شود، مثلا 45 سال زندان براي مردي 69 ساله، ممكن است متهم در زندان خودكشي كند. جفري اپستاين، يكي از قربانيان ماجراي دونالد ترامپ در تاريخ دهم آگوست سال 2019 در زنداني در نيويورك خودكشي كرد.
 بيل دي بلازيو، شهردار نيويورك با توجه به سابقه خودكشي ناموفق اپستين در جولاي ۲۰۱۹ اينكه او به راحتي توانسته خودكشي كند را عجيب دانسته است. همچنين نشريه نيويورك پست با استناد به گفته‌هاي يك زنداني پيشين كه همبند اپستين بوده، خودكشي يك شخص در آن بخش از زندان منهتن را غيرممكن دانسته است. البته دلايل زيادي براي خودكشي اپستين وجود داشت، نخست اينكه او 69 سال داشت و روز قبل از خودكشي به 45 سال زندان محكوم شده بود، طبيعي است كه وقتي او اين دو عدد را با هم جمع كند و متوجه شود در سن 114 سالگي آزاد خواهد شد، احتمال خودكشي او وجود خواهد داشت. از سوي ديگر اتهام او يعني سوءاستفاده جنسي از دختران نابالغ ممكن است براي مردي كه در فانتزي‌هاي خودش جالب باشد، اما قطعا جرمي شرم‌آور است، به خصوص براي آدمي كه در محافل اشرافي سطح بالا زندگي مي‌كند. به هر حال جفري اپستين يكي از حاميان و متحدان دونالد ترامپ بود كه در ترتيب دادن مهماني‌هاي جنسي با دختران زير سن قانوني كه مورد علاقه ترامپ هم بود، نقش فراواني داشت. رابطه او با اشخاص سرشناسي مثل وليعهد انگليس، بيل كلينتون و افراد سرشناس ديگر هم به رابطه او با دونالد ترامپ اضافه مي‌شود. 
جفري اپستين در سال 1953 در بخش بروكلين نيويورك در يك خانواده يهودي به دنيا آمد. پدر و مادرش يك سال قبل از تولد او ازدواج كرده بودند. مادرش خانه‌دار و پدرش باغبان و نگهبان پارك بود. او و برادرش در بروكلين نيويورك بزرگ شدند. او از سن پنج سالگي پيانو مي‌نواخت و در 16 سالگي از دبيرستان فارغ‌التحصيل شد، به نظر مي‌رسد هوش سرشاري داشته، چون در آغاز در كوپر يونيون يك موسسه آموزشي سطح بالاي تكنولوژي و سپس در مدرسه علوم رياضي كورانت در دانشگاه نيويورك تحصيلش را آغاز كرد. ولي پسري كه در 16 سالگي دبيرستانش را تمام كرده بود، در 21 سالگي دانشگاه را نيمه تمام و بدون دريافت مدرك رها كرد. او دو سال بعد در سن 23 سالگي كار خودش را به عنوان يك بيزنسمن باهوش كه توانايي كار مالي را دارد آغاز كرد. اين وضعيت براي او ادامه داشت و به عنوان يك كاركن مالي وقتي كه مرد بيش از 550 ميليون دلار ثروت داشت. او رازهاي مالي بسياري از افراد ثروتمند امريكا را مي‌دانست. جفري اپستين از حاميان مالي دونالد ترامپ بود كه در روي كار آمدنش نقش داشت و شايد اگر زنده مانده بود، در كنار رفتنش موثر مي‌بود. 
جفري اپستاين كه داراي كاخ و ساختمان‌هاي بزرگي بود، دختران زير 18 سال، گاهي 14 ساله را راضي مي‌كرد تا او را برهنه ماساژ بدهند و بعد با آنها ارتباط جنسي برقرار مي‌كرد. گيلين مكسول، دوست دختر سابق اپستين كه وي نيز در ماه جولاي 2020 بازداشت شد، متهم شد كه در جذب و جلب دختران براي اپستين نقش داشته است. او با اين دختران روابط گرمي برقرار مي‌كرد، آنها را به خريد و سينما مي‌برد و بعد آنها را راضي مي‌كرد با اپستين رابطه برقرار كنند. البته گيلين مكسول هر نوع مشاركت يا آگاهي از بهره‌برداري جنسي جفري اپستين از زنان را رد كرده است. اين اتفاقات در فاصله سال‌هاي 1994 تا 1997 كه اپستين 40 ساله بود افتاده است. اودري اشتراس، دادستان فدرال در ناحيه جنوبي نيويورك گفته است: «مكسول نقشي مهم در كمك به اپستين براي شناسايي، دوست شدن و آماده كردن قربانيان زير سن قانوني سوءاستفاده (جنسي) داشت.» البته جفري اپستين متهم به گرداندن يك شبكه وسيع دختران نوجوان نيز بوده است. در كيفرخواست عليه او آمده بود كه از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ دختران زير سن قانوني را به بازديد از عمارات بزرگش در نيويورك و فلوريدا ترغيب مي‌كرد. او به اين دختران براي رابطه جنسي صدها دلار مي‌پرداخت. 

پال منافورت: Paul Manafort
تصور كنيد كه ‌اف‌بي‌آي وارد منزل فردي براي تحقيقات قضايي بشود و در حين جست‌وجو متوجه شوند كه لبا‌س‌هايي كه در كمد متهم كه يك لابي‌گر و فعال سياسي است بيش از يك ميليون دلار ارزش دارند. منافورت عاشق كت و شلوار، كراوات و ديگر البسه بسيار گرانقيمت بود. رييس سابق ستاد انتخاباتي ترامپ طبق گزارش بازرس ويژه، رابرت مولر به دادگاه از آنچه او «سبك زندگي فاخر» ناميد، لذت مي‌برده است. اما اين استراتژيست باسابقه سياسي اكنون پس از اينكه دادستان او را به چندين اتهام متهم كرد و مجرم شناخت شد، در زندان به سر مي‌برد و دولت حساب‌هايش را در سه بانك مختلف توقيف كرده است. منافورت به عنوان بخشي از توافق با مولر، تقريبا 21.7 ميليون دلار اموال و دارايي‌هاي ديگر را به دستگاه قضايي تحويل داد. 
پال منافورت همه كارهاي خلاف سياسي جز كشتن آدم را انجام مي‌داد، يك لابي‌گر امريكايي كه مشاور انتخاباتي جمهوري‌خواهاني مانند جرالد فورد، ريگان، بوش پدر، باب دال، بوش پسر، جان مك كين و مدير كمپين رياست‌جمهوري ترامپ از مارس 2016 تا زمان استعفا بود. خانواده او از مهاجران ايتاليايي بودند كه در امريكا زندگي و رشد كردند. پال به كار لابي‌گري ديكتاتورهايي مانند فرديناند ماركوس فيليپين، ساويمبي آنگولا، موبوتو سه‌سه‌سه‌كو ديكتاتور زئير و يانوكوويچ اوكراين را برعهده داشت. يك موسسه طرفدار حفظ حقوق بشر موسسه وي را به نقض پنج مورد از اصول حقوق بشر در لابي‌هايش متهم كرده است. دادگاه و بازرس مولر وي را به دليل 18 اتهام مالي به 80 سال زندان محكوم كرده است. وي در حال حاضر در زندان به سر مي‌برد. او يكي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين شخصيت‌هاي كمپين                        دونالد ترامــپ بوده    است. پال جـــان منافورت جونيور .Paul John Manafort Jr در اول آوريل 1949، در شهر نيوبريتانياي ايالت كنتيكت، در يك خانواده ايتاليايي- امريكايي به دنيا آمد. پدربزرگ او در اوايل قرن بيستم از ايتاليا به ايالات متحده مهاجرت كرد و در كنتيكت اقامت گزيد. وي در دانشگاه جورج تاون تحصيل كرد و در سال 1971 ليسانس مديريت بازرگاني گرفت، و در سال 1974 دكتراي حرفه‌اي حقوق گرفت. او در سال 1976 در ستاد انتخاباتي جرالد فورد فعال شد و همچنين در سال‌هاي 1988 و 1996 به ستاد بوش پدر و باب دال مشاوره مي‌داد. 
در فوريه 2016 منافورت به ستاد ترامپ از طريق دوستش توماس باراك پيام داد و تجارت سياسي خود را در امريكا و دنيا به آنها نشان داد. در مارس 2016 او به ستاد ترامپ پيوست. در ماه ژوئن 2016 ترامپ مدير انتخاباتي وفادارش كري لوندانسكي را اخراج كرد و منافورت را جايگزين او كرد. لوندانسكي تا به امروز به ترامپ وفادار مانده اما هرگز نتوانست اطمينان او را جلب كند. كارشناسان مي‌گويند ترامپ ممكن است براي اينكه فكر مي‌كند قيافه كري براي تلويزيون زياد مناسب نيست مقامي در دولت ترامپ نگرفته. منافورت كنترل عمليات روزمره ستاد و همچنين بودجه 20 ميليون دلاري، تصميم‌گيري براي استخدام، تبليغات و استراتژي رسانه‌اي را در دست گرفت.
منافورت دوستي به نام راب گلدستون                                                                           Rob Goldstone داشت كه تهيه‌كننده موسيقي بريتانيايي بود. گلدستون با منافورت تماس گرفت و اظهار كرد كه از طريق ارس، پدر ميلياردر امين آگالاروف، خواننده روسي - آذربايجاني كه از نزديكان پوتين است، به يك وكيل معرفي شده كه اطلاعات مخربي در مورد هيلاري كلينتون دارد. منافورت، گلدستون را به دان جونيور معرفي كرد. در تاريخ 9 ژوئن 2016، منافورت، دونالد ترامپ جونيور و جرد كوشنر جلسه‌اي با وكيل روسي ناتاليا وسلنيتسكايا و چند نفر ديگر در برج ترامپ برگزار كردند. بعدها معلوم شد ممكن است كه ترامپ هم سابقه ارتباطات تجاري با ارس آگالاروف داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون