نجات غيردستوري بورس
هيچكس به آنها تضمين سود بالاتر نميداد، مشكلي ايجاد نميشد و مالباختگان نيز تجمع نميكردند، چراكه سود و زيان دو روي سكه حضور در بازار سرمايه است. اما صحبتهاي رييسجمهور دليلي بر اين نيست كه كسي پول مردمي كه ضرر كرده است را پس دهد. اما با پديدهاي روبهرو هستيم كه اينگونه صحبتها باعث ميشود جايگاههايي كه مسوولانش صحبت ميكنند، تزلزل پيدا كند كه پس از مدتي باورهايي شكل بگيرد كه نتيجهاي جز بياعتمادي به سياستگذار و تصميمساز نخواهد داشت. راه جلوگيري از بروز اين باورها نيز ساده است. به عنوان مثال رييسجمهور ميتوانستند در صحبتهاي خود بگويند كه افراد به بازار سرمايه آيند، چراكه بهرغم همه ريسكها، ميتواند نهاد خوبي براي سرمايهگذاري باشد. اما نكته بعدي كه بايد به آن اشاره كرد، عدم پرداخت پول به عنوان جبران زياد به سهامداران است، چراكه عملا نميتوان پول سهام فروخته يا خريداري شده را پس داد. اما براي حل اين معضل و جلوگيري از زيانهاي بيشتر در آينده بايد رييسجمهور و مسوولاني كه وعده سودهاي كلان به سهامداران دادند، مورد خطاب قرار بگيرند؛ چرا بايد بيتوجه به تحليلهاي فني توقع سودهاي آنچناني براي مردم ايجاد كنند؟ برخي معتقدند انتقال يك درصد از منابع صندوق توسعه ملي براي جبران نوسان در بازار سرمايه است. ارزش بازار سرمايه ايران 6000 ميليون ميليارد تومان است كه 10 درصد اين بازار 600 هزار ميليارد تومان است. هزار يا ده هزار ميليارد تومان كجاي اين معادلات قرار ميگيرد؟ نميتواند بازار را تكان دهد و اگر هم انتقالش صورت بگيرد خرج دو تا سه روز بازار است. مشكلات بازار سرمايه از زماني شروع شد كه در اين بازار با حجمهاي بسيار بالا سهم به فروش ميرساندند. همين عامل براي فريب افراد باعث شد بازار سرمايه به اين روز بيفتد. اندكي كه از حضور مردم و حجم نقدينگي وارد شده به بورس گذشت، به دليل نبود عرضه متناسب با حجم پولها، به سمت عرضه سهام عدالت در بورس روي آوردند و آن را با قيمتهاي پايين عرضه كردند تا فشار فروشها كاهش يابد. در آن روزها نيز برخي سهمها با قيمتهاي بالاتر به مردم فروخته شد. اگر مسوولان به دنبال اين هستند كه بازار سرمايه دوباره به روزهاي اوج خود بازگردد، از دستكاري بازار دست بردارند. روند دخالت در اين بازار در پيش گشايشها وجود دارد همچنين عرضه سهام عدالت نيز مشاهده شده بود. اساسا بازار زماني رو به بهبود است كه از دستورات به دور باشد.