• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4790 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ آبان

نگاهي به تيم‌هاي يورو ۲۰۲۱ و گروه‌بندي مسابقات

از صعود تاريخي اسكاتلند تا هم‌گروهي آلمان و فرانسه و پرتغال

بهرام سرگوسرايي

پنجشنبه شب بازي‌هاي مرحله پلي‌آف مقدماتي جام ملت‌هاي اروپا برگزار شد و تيم‌هاي مجارستان، مقدونيه شمالي، اسلواكي و اسكاتلند به عنوان آخرين تيم‌ها جواز حضور در دور پاياني مسابقات را به دست آوردند. اسكاتلند بعد از ۲۵ سال غيبت در رقابت‌هاي يورو و ۲۲ سال بعد از آخرين حضور در يك تورنمنت معتبر جواز حضور در جام ملت‌هاي اروپا را به دست آورد و مجارها با برتري مقابل ايسلند، شگفتي‌ساز دوره قبل به يورو راه يافتند. هر چند آنها حتي تصورش را هم نمي‌كردند بعد از صعود چه چيزي در انتظارشان است. با مشخص شدن 4 تيم پاياني راه يافته به رقابت‌ها ي‌گروه‌بندي يورو ۲۰۲۰ كه به خاطر كرونا با يك سال تاخير در سال ۲۰۲۱ برگزار مي‌شود، مشخص شد كه در ادامه نگاهي به آنها مي‌اندازيم.

گروه A: قرعه متعادل براي آتزوري

در گروه يك مسابقات تيم‌هاي ايتاليا، تركيه، ولز و سوييس قرار دارند. روي كاغذ شانس لاجوردي‌‌‌پوشان براي صعود به عنوان تيم نخست از همه بيشتر است. آنها با حضور روبرتو مانچيني روي نيمكت شرايط خوبي در دو سال گذشته سپري كرده‌اند و حالا اميدوارند در نخستين تورنمنت بعد از فاجعه نرسيدن به جام جهاني ۲۰۱۸ در يورو خودي نشان بدهند و آن كابوس را فراموش كنند. با آنچه از تيم‌ها در سال ۲۰۱۹ ديديم فعلا ايتاليا را بايد صدرنشين اين گروه بدانيم. با اين حال نمي‌توان تيم‌هاي تركيه و سوييس را دست‌كم گرفت. ولز هم با هدايت رايان گيگز روزهاي نسبتا خوبي را سپري مي‌كند و در يوروي قبل هم نشان داد تبديل به تيم باتجربه‌اي شده است.

گروه B: كار نسبتا آسان شياطين سرخ

در گروه دوم مسابقات تيم‌هاي بلژيك، روسيه، دانمارك و فنلاند حضور دارند. بلژيك تيم سوم جام جهاني ۲۰۱۸ و تيم نخست رنكينگ فعلي فيفا با انبوهي از ستاره‌هاي بزرگ نظير لوكاكو و هازارد و ديبروينه كار سختي براي صعود از اين گروه به عنوان تيم نخست ندارد و احتمالا روبرتو مارتينز، سرمربي اين تيم به فكر مراحل بالاتر و حتي كسب عنوان قهرماني است. بعد از آنها شانس روسيه و دانمارك براي دوم شدن در گروه بيشتر از فنلاند است. روسيه در جام جهاني ۲۰۱۸ توانست تا مرحله يك چهارم بالا برود و اين يعني روس‌ها برنامه بلندمدتي براي درخشش در مسابقات مختلف دارند. دانمارك هم چشم اميدش به امتياز گرفتن از فنلاند براي اميدوار ماندن به صعود است.

گروه C: بازگشت لاله‌هاي نارنجي

در اين گروه تيم‌هاي هلند، اوكراين، اتريش و مقدونيه قرار دارند. جام جهاني ۲۰۱۴ آخرين حضور هلند به عنوان يكي از قطب‌هاي فوتبال اروپا و جهان در يك تورنمنت بزرگ بود. بعد از آن لاله‌هاي نارنجي در يورو ۲۰۱۶ و جام جهاني ۲۰۱۸ غايب بودند. با نشستن رونالد كومان و ظهور ستاره‌هاي جديدي مثل فن‌دايك و واينالدوم و ممفيس ديپاي هلند كم‌كم به روزهاي خوبش بازگشت و جواز حضور در يوروي پيش رو را به دست آورد. هر چند ديگر كومان روي نيمكت اين تيم حضور ندارد و حالا فرانك دي‌بوئر ديگر ستاره سابق هلندي‌ها هدايت تيم را برعهده گرفته. اوكراين با هدايت شوچنكو جزو شانس‌هاي اصلي گروه براي صعود به حساب مي‌آيد و اتريش هم مي‌تواند با شكست دادن ضعيف‌ترين تيم گروه يعني مقدونيه خودش را در دور بعد ببيند.

گروه D: نيمه نهايي جام جهاني در گروهي يورو

در اين گروه تيم‌هاي انگليس، كرواسي، جمهوري چك و اسكاتلند قرار دارند. حضور دو تيم از 4 تيم پاياني جام جهاني ۲۰۱۸ در اين گروه از نكات جالب توجه است. تيم‌هاي كرواسي به عنوان نايب قهرمان و انگلستان به عنوان تيم چهارم. هر دو تيم هم از منظر نيمكت بدون تغيير به يورو رسيده‌اند. ساوتگيت هنوز سرمربي سه‌شيرهاست و داليچ سرمربي كرواسي. هرچند كرواسي نسبت به مسابقات جام جهاني افت محسوسي داشته اما هنوز ستاره‌هاي اين تيم مي‌توانند كارهاي بزرگي انجام دهند. جمهوري چك و اسكاتلند در اين گروه رقابت سختي براي سهميه سوم گروه دارند. اسكاتلند همان طور كه گفته شد بعد از ۲۵ سال به يورو رسيده و اتفاقا تيم خوبي هم دارد.

گروه E: لوا عليه ماتادورها

در اين گروه تيم‌هاي اسپانيا، سوئد، لهستان و اسلواكي حضور دارند. اسپانيا بعد از بازگشتن انريكه به نيمكت اين تيم دست به تغييراتي بنيادين زده و تركيب جواني را آماده حضور در يورو كرده است. ماتادورها در جام جهاني قبلي با مشكلات عجيبي مواجه شدند و در مرحله يك هشتم كنار رفتند. حالا لوييز انريكه آماده است به همراه سرخيو راموس به عنوان ژنرال تيم درون زمين همان اسپانياي حد فاصل سال‌هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ را زنده كند. در سمت مقابل لهستاني قرار دارد كه ستاره بزرگي به اسم لواندوفسكي را در نوك خط حمله‌اش مي‌بيند. اين احتمالا آخرين فرصت ماشين گلزني لهستاني‌هاست كه در رده ملي هم به افتخار قابل توجهي برسد. تيمي كه در اين گروه نبايد دست‌كم گرفته شود سوئد است. آنها در جام جهاني ۲۰۱۸ تا يك چهارم بالا آمدند و در مقدماتي يورو هم نتايج خوبي كسب كردند.

گروه F: تعريف گروه مرگ

در اين گروه تيم‌هاي آلمان، پرتغال، فرانسه و مجارستان حضور دارند. بدون شك اگر قبل از قرعه‌كشي از هر كسي مي‌خواستند گروه مرگ را بچيند احتمالا گروه آسان‌تري را در نظر مي‌گرفت. هم‌گروهي دو فيناليست دوره قبل يعني فرانسه و پرتغال كه يكي از آنها يعني فرانسه فاتح جام جهاني ۲۰۱۸ هم هست به همراه تيم آلمان دومين تيم پرافتخار جهان رقابت‌هاي اين گروه را شبيه دور نيمه ‌نهايي مسابقات كرده است. عنوان بدشانس‌ترين تيم مسابقات هم بدون شك به مجارستان مي‌رسد كه بعد از آن همه تلاش براي صعود در گروهي افتاده كه فقط خدا مي‌تواند كمكش كند. پيش‌بيني بازي‌هاي اين گروه سخت‌ترين كار ممكن است اما نكته اميدبخش اين است كه هر سه تيم فرانسه، پرتغال و آلمان مي‌توانند در دور بعد حاضر شوند. لااقل روي كاغذ شانسش را دارند. رقابت‌هاي يورو ۲۰۲۱ از تاريخ ۲۱ خرداد سال ۱۴۰۰ آغاز مي‌شود. البته اين تاريخي است كه فعلا در نظر گرفته شده و ممكن است به دليل وضعيت پاندمي هر اتفاق ديگري هم رخ بدهد. فعلا بحث ميزباني مسابقات به همان شكل سابق است و رقابت‌ها در ۱۲شهر قاره اروپا برگزار شود. شهرهاي رم، باكو، سن‌پترزبورگ، كپنهاگ، آمستردام، بخارست، لندن، گلاسكو، بيلبائو، دوبلين، مونيخ و بوداپست ميزبانان يورو هستند. هرچند زمزمه‌هايي مبني بر تغيير اين برنامه و متمركز برگزار كردن رقابت‌ها به گوش مي‌رسد. فرمت مسابقات نيز مانند يوروي قبل است و از ۲۴ تيمي كه در دور گروهي حضور دارند ۱۲ تيم به صورت مستقيم و 4 تيم به عنوان برترين تيم‌هاي سوم جواز حضور در دور يك هشتم را به دست مي‌آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون