• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

ماجراي تماس تلفني رييس بنياد مستضعفان با خاتمي چه بود؟

فتاح؛ مانده از اينجا، رانده از آنجا!

عكس‌هايي كه از او در ميان مردم منتشر مي‌شد، بر سر يك سفره نشستن، سر زدن به مناطق محروم يا حتي تا زانو در گل‌ولاي حاصل از سيل، همگي يادآور سياستمدار سابقي بود كه مدتي است اگرچه كت و كلاه رياست‌جمهوري را بر رخت‌آويز انداخته اما از سياست دست نمي‌كشد. پرويز فتاح، كنش‌ها و واكنش‌هايش بيش از هرچيز محمود احمدي‌نژاد را يادآور مي‌شد. محمود احمدي‌نژاد تازه اصولگرايان كه سركشي‌هاي احمدي‌نژاد را نداشت. از همين رو بسياري او را يكي از گزينه‌هاي جدي اصولگرايان براي رياست‌جمهوري تلقي مي‌كردند تا اينكه چندي پيش فتاح تصميم گرفت در آنتن زنده تلويزيون به اصولگرا و هم‌قطار و هم‌سفره، به اصلاح‌طلب و جناح رقيب و سياستمدار و نظامي رحم نكند. اين ماجرا اگرچه كش‌دار شد بالاخره از يادها رفت تا فتاح باز هم كنشگري انتخاباتي را از سر بگيرد اما حميدرضا ترقي، عضو حزب موتلفه اسلامي با روايتي هرچند مختصر در مورد گفت‌وگوي تلفني فتاح و خاتمي باعث شد، بار ديگر اين پرسش مطرح شود كه آيا فتاح از ليست اصولگرايان خط خورده است يا نه؟
موانع كانديداتوري منصوبان
حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ديروز در گفت‌وگويي با باشگاه خبرنگاران جوان از فضاي انتخاباتي حاكم بر اين جريان سياسي گفت. در بخشي از اين گفت‌وگو اما ترقي به اين پرسش خبرنگار اين خبرگزاري اصولگراي وابسته به صداوسيما پاسخ داد كه آيا صحت دارد تماس پرويز فتاح با سيدمحمد خاتمي باعث شده كه او از ليست اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري خط بخورد. ترقي تاكيد كرد كه تماس برقرار شده ميان پرويز فتاح و خاتمي «صرفا جنبه كاري و اجرايي داشته است و حاوي جنبه سياسي نيست؛ بنابراين چنين انتقادي به پرويز فتاح درست نيست» اما اين تمام اظهارنظر ترقي نبود. او در خلال اظهاراتش ضمن اينكه مشخص بود نمي‌خواهد از يك تريبون رسانه‌اي استفاده كرده و به يك اصولگرا بگويد ورودش به كارزار انتخاباتي بي‌فايده است، در لفافه گفت كه فارغ از شنيده‌هايي در ارتباط با منع رهبري نسبت به كانديداتوري منصوبان، خود فتاح هم راغب به حضور نيست. ترقي تاكيد كرد كه «افرادي كه از جانب مقام معظم رهبري براي مسووليت‌هاي مختلف انتخاب شده و مسووليت‌هاي چند ساله به آنها داده شده، به‌طور طبيعي خودشان هم رغبتي به حضور در ميدان ندارند» و در بخش ديگري نيز گفت كه «خود فتاح هم احتمال حضورش در انتخابات را نفي كرده است.» اين نوع اظهارنظر كافي بود تا نشان دهد احتمالا بعد از گرد و خاكي كه فتاح در تلويزيون به پا كرد و فهرستي بلندبالا از مسوولاني را كه از بنياد مستضعفان ملك رايگان دريافت كرده‌بودند، روي آنتن زنده تلويزيون قرائت كرد، اصولگرايان ديگر روي خوشي به او نشان نداده‌اند. كما اينكه همان زمان گفته مي‌شد از نهادهاي عاليرتبه حاكميتي نيز به او تذكر داده شده و البته فتاح نيز پس از چندي ناچار شد از همان آنتن صداوسيما بابت «اشتباهش» عذرخواهي كند. 
از شايعه ديدار تا خبر تماس
ميانه مهرماه امسال، پس از ماجراي فهرست بنياد مستضعفان بود كه خبري مبني بر ديدار پرويز فتاح با سيدمحمد خاتمي در رسانه‌ها منتشر شد.  اين خبر شانزدهم مهرماه تكذيب شد و پايگاه خبري «جماران» نوشت: «در پي انتشار خبري مبني بر ديدار رييس بنياد مستضعفان با رييس‌جمهوري اسبق كشور، جماران اطلاع يافت اين خبر كذب است و هيچ ديدار يا تبادل پيغامي ميان آنها انجام نشده است.» پرويز فتاح در آن برنامه تلويزيوني معروف گفته ‌بود كه دفتر سيدمحمد خاتمي، رييس دولت هفتم و هشتم ازجمله املاك بنياد مستضعفان بوده است. پس از اين اظهارات غيردقيق گفته شد كه خاتمي سال‌هاست از دفتري كه دفتر حفظ و نشر آثار امام خميني (ره) در اختيار او قرار داده‌بود، نقل مكان كرده است. با گذشت بيش از يك ماه از اين ماجرا حميدرضا ترقي تاييد كرده كه تماس تلفني ميان پرويز فتاح و سيدمحمد خاتمي برقرار شده كه البته به گفته ترقي جنبه كاري و نه جنبه سياسي داشته است.زماني كه نام فتاح بر سر زبان‌ها افتاد و از او به عنوان كانديداي انتخابات نام برده مي‌شد برخي گمانه‌زني مي‌كردند كه شايد پرويز فتاح با رويكردي كه در پيش گرفته بتواند كانديداي اصلاح‌طلبان باشد اما اين خبر درست مثل احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با احمدي‌نژاد هم دور از ذهن بود و هم برخي كنشگران سياسي نسبت به آن واكنش منفي نشان دادند. به نظر مي‌رسد كه ميانه سال ۹۹ براي فتاح سرنوشت‌ساز بوده است. او از ابتدا جايي در ميان اصلاح‌طلبان نداشت اما امروز نامش در ميان اصولگرايان نيز چندان خريدار ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون