• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

در چنين شرايطي گروهي به ‌صورت سازماندهي شده اقدام به توليد دروغ كردند. اطلاعيه‌اي منتشر شد كه پاپ توصيه كرده مردم به ترامپ راي بدهند. در موردي يك گروه مسلمانان تگزاس تشكيل شد و براي روز دوشنبه دعوت كرد مسلمانان جلسه‌اي روبه‌روي يك مسجد برگزار كنند. در جاي ديگري در فيس‌بوك يك گروه از مخالفان مسلمانان تشكيل شدند و از مخالفان مسلمانان دعوت كردند تا به همان محل بروند و جلوي مسلمانان را بگيرند. در نتيجه درگيري در منطقه ايجاد شد و فرماندار تگزاس مجبور شد در اين ماجرا دخالت كند. ريچل مدو، نويسنده كتاب بلواوت Blowout نوشته است در دفتري در سن‌پترزبورگ ساختماني است كه هيچ پنجره‌اي به بيرون ندارد و هيچ كس حق ندارد در آن بگويد كه ما چه مي‌كنيم، آنها بهترين هكرها و مسلط‌ترين آدم‌هاي سوشال مديا را جمع كردند با حقوق بالا و كارشان درست كردن گروه‌هاي فيس‌بوكي است، افرادي كه گند مي‌زنند به جامعه مدني، شبيه همين گروه‌ها را مجاهدين خلق در آلباني شكل دادند و در عربستان سعودي هم چنين سيستمي شكل گرفته است.

دولت امارات و بحرين
در روز پانزدهم ماه سپتامبر سال 2020 ترامپ در يك اجلاس مطبوعاتي، رابطه رسمي ميان امارات متحده عربي و اسراييل را اعلام كرد. در يك ساختمان مجلل در تل‌آويو شبانه چراغ‌هايي با پرچم امارات روشن شد. بخش بزرگي از اين موفقيت حاصل عملكرد جرد كوشنر و رابطه او با محمد بن‌سلمان بود. اين حاصل فشاري بود كه عربستان روي امارات آورد تا قبل از انتخابات نوامبر 2020 ترامپ رابطه اسراييل و امارات اعلام شود. امانوئل ماكرون اين رابطه را تبريك گفت و از آن ابراز خوشنودي كرد و آن را اقدامي شجاعانه دانست. محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان هم آن را خيانت به آرمان‌هاي عربي و ديني دانست. مصر و بحرين نيز از اين رابطه استقبال كردند. 
انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات در حساب كاربري خود در توييتر نوشت:«تصميم شجاعانه محمد بن زايد، بيان كننده واقعيتي است كه به‌ شدت به آن نياز داريم. تصميم موفقيت‌آميز برد- برد است و اين همان چيزي است كه اتفاق افتاده است.» به نظر مي‌رسد رابطه كشورهاي خليج فارس با اسراييل كه امارات مهم‌ترين آنها بوده‌ از اين پس گسترده‌تر خواهد شد و يكي از اهداف آن انزاوي ايران در مبارزه با اسراييل است. يك روز بعد دولت بحرين نيز اعلام كرد كه در كنار امارات قرار مي‌گيرد. اين توافق در يك جمع 700 نفري اعلام شد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل در سخنان خود خطاب به ترامپ گفت:«شما شجاعانه در كنار ملت اسراييل و مقابل مستبدان رژيم ايران ايستاده‌ايد.» عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات در سخناني گفت كه شاهد «تغييراتي» در جهان هستيم. او گفت كه اين ابتكار بدون آقاي ترامپ و تيم او امكان‌پذير نبود. عبداللطيف بن راشد الزياني، وزير امور خارجه بحرين نيز در سخناني گفت كه امروز روزي «تاريخي» براي خاورميانه به ويژه براي جوانان است. اين اتفاق شايد جزو معدود پيروزي‌هاي دولت ترامپ در عرصه سياست خارجي است، پيروزي‌اي كه رد پاي جرد كوشنر را در آن مي‌توان ديد. اين توافق‌نامه بدون دادن دست به دليل رعايت احتياط‌هاي مربوط به بيماري كرونا صورت گرفت.
 
كيم جونگ اون: Kim Jung Un
بسياري صاحب‌نظران معتقدند كه بازي ديدارهاي دونالد ترامپ و كيم جونگ اون، ناشي از بي‌اطلاعي او از سياست جهان است. در واقع او اصلا نمي‌دانست كشور كره شمالي هيچ اهميت سياسي ندارد و اصلا فرقي نمي‌كند كه امريكا با كره شمالي رابطه داشته باشد يا نداشته باشد. اين موضوع اصلا بعيد نيست، وقتي ترامپ نمي‌دانست كه اسراييل جزو خاورميانه است، يا فنلاند جزو روسيه نيست، يا تايوان دشمن چين است، اينكه او نداند كره شمالي اصولا اهميتي در سياست جهان ندارد، موضوعي طبيعي است. اما برخي ديگر معتقدند كه دونالد ترامپ مايل بود و هست كه يك جايزه نوبل صلح را به كلكسيون اموالش اضافه كند. او دوست داشت يا فكر مي‌كرد از اين طريق مي‌تواند باعث صلحي ميان كره شمالي و جنوبي شود كه برايش يك جايزه صلح نوبل به ارمغان بياورد. 
او حتي اين بازي را با حسن روحاني رييس‌جمهور ايران هم كرد و كوشش كرد تا در ملاقاتي با او عكس بگيرد. به نظر مي‌رسيد حسن روحاني هم از اين موضوع احساس خشنودي مي‌كند با اين همه وقتي روحاني گفت كه براي چنين اقدامي بايد با تهران هماهنگ كند و تهران نيز مخالف چنين اتفاقي بود از آن دست برداشت. اين خبر در گزارش 26 سپتامبر 2019 نيويورك تايمز با عنوان «ديدار ترامپ و روحاني نزديك بود، ايران در را باز مي‌گذارد.» از قول مقامات اتحاديه اروپا نقل شد. 
ترامپ همچنان در تمام تبليغات انتخاباتي يا در كنار عكس‌هاي مهم دوران رياست‌جمهوري خودش، عكس‌هاي ملاقاتش با رهبر جوان كره‌شمالي را جلوي چشم مي‌گذارد. اصطلاح «فرصت عكاسي»(Photo Op) اصطلاحي است سياسي كه در آن يك رهبر سياسي ملاقات يا رابطه‌اي را برقرار مي‌كند فقط براي عكسي كه بايد گرفته شود. 
به هر حال در مجموعه ملاقات‌هاي كره شمالي و ترامپ، كيم جونگ اون برنده بازي بود. او توانست در جريان اين ديدارها براي خودش اهميتي را ايجاد كند كه وجود نداشت و بازنده مردم كره‌شمالي بودند، مردمي كه گويي سال‌هاست وجود ندارند. ملاقات رياست جمهور امريكا با كيم عملا به رسميت شناختن دولتي بود كه ايالات متحده از زمان هري ترومن كه امريكا را به جنگ در برابر گسترش چين در كره برد از آن سر باز زده بود. در واقع نزديك به 40 هزار سرباز امريكايي در اين جنگ كشته شده بودند. پيش از آن هيچ كدام از روساي جمهور امريكا تا رفع رفتار مخاصمه‌جويانه كامل كره‌شمالي حاضر به مذاكره مستقيم با خانواده كيم نشده بودند. كيم هم مثل ترامپ با استفاده از اين عكس‌ها به تبليغات داخلي پرداخت و مدعي شد در نهايت كره‌شمالي امپرياليسم جهاني را شكست.

فصل ششم: استيضاح و رسوايي‌ها
نانسي پلوسي، آدام شيف، جرالد ندلر(استيضاح‌كنندگان): در روز 18دسامبر سال 2019 طرح استيضاح دونالد ترامپ كليد خورد. اين طرح توسط نانسي پلوسي(رييس مجلس نمايندگان)، آدام شيف(رييس كميته اطلاعات مجلس)، جرالد ندلر(رييس كميته قضايي مجلس) با اتهام سوءاستفاده از قدرت و كارشكني در كار كنگره به علت ادعاهايي مبني بر اينكه ترامپ از مقامات اوكرايني براي طرفداري از او در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 ايالات متحده درخواست كمك كرده است. استيضاح به مجلس سنا رفت و با تعداد 53 راي سناتورهايي كه ترامپ را گناهكار نمي‌دانستند در برابر 47 سناتور كه او را گناهكار مي‌دانستند، تبرئه شد. 

رابرت مولر Robert Swan Muller: 
سربازرس مولر، مدير اجرايي اف‌بي‌اي به مدت 12 سال از 2001 تا 2013 كه از قهرمانان جنگ ويتنام و دارنده مدال قلب ارغواني بود، يك وكيل برجسته فارغ‌التحصيل دانشكده حقوق ويرجينيا بود و بعد از 3 سال كار وكالت خصوصي، معاون دادستاني ايالات متحده در سانفرانسيسكو شد. رابرت مولر سال 2017 به عنوان دادستان ويژه تحقيقات مداخله روسيه در انتخابات امريكا منصوب شد و تحقيقات او در سال 2019 پايان يافت. گفته مي‌شود كه نتيجه تحقيقات او تبرئه ترامپ از تباني با روسيه بوده است. با اين همه او در اين گزارش گفته است كه گزارش مولر «ترامپ را تبرئه نمي‌كند.» در واقع تحقيقات مولر با ايجاد فشار بر او متوقف شد تا رازهاي ارتباط ترامپ و پوتين در ابهام باقي بماند. او در شرايطي قرار گرفته بود كه «اگر دهانم را باز كنم به نهاد رياست‌جمهوري امريكا خيانت كردم و اگر دهانم را ببندم به قانون اساسي امريكا.» رابرت مولر نهايت دقت را در مستقل بودن گروهش داشت و به همين خاطر «پيتر استروك»(FBI Agent Peter Strzok) را به ‌خاطر اينكه دموكرات بود از گروهش اخراج كرد. اگرچه در اثر پرونده مولر شخص دونالد ترامپ به زندان نرفت يا در اثر استيضاح بركنار نشد اما ده‌ها نفر از شخصيت‌هاي مهم كمپين و دستگاه اداري ترامپ در اثر پرونده و تحقيقات مولر بركنار شده يا تحت تعقيب قرار گرفته يا زنداني و بازداشت شدند. 

استيضاح در ايالات متحده
در ايالات متحده امريكا هر كس خلافي بكند، قوه قضاييه مي‌تواند او را احضار كند جز رييس‌جمهور و معاون او و اگر يكي از اين دو خلاف كند، كنگره حق دارد آنها را احضار و به خلاف‌شان رسيدگي كند. كنگره امريكا شامل دو بخش است، مجلس نمايندگان و مجلس سنا، وقتي رييس‌جمهور يا معاونش خلاف مي‌كنند، مجلس نمايندگان اسناد و شكايات را جمع مي‌كند و براي صدور حكم به سنا مي‌دهد در اين حالت 100 عضو سنا تبديل مي‌شوند به هيات منصفه و ژوري. رييس مجلس سنا هميشه معاون رييس‌جمهور است ولي راي ندارد مگر اينكه راي سنا پنجاه، پنجاه شود كه در آن حالت او يك راي دارد كه به آن «گره‌شكن» Tie Breaker مي‌گويند. در وضعيت استيضاح با قاضي ارشد شوراي عالي قضايي رياست مجلس را به عهده مي‌گيرد، رييس مجلس و جريان استيضاح انجام مي‌شود. 
تا به حال 4 پرزيدنت كارشان به استيضاح كشيده است. ريچارد نيكسون بر سر ماجراي واترگيت كارش تا استيضاح كشيده شد و قبل از طرح ماجرا استعفا داد و كناره‌گيري كرد و معاونش جرالد فورد او را در هشتم سپتامبر 1974 از جرايمي كه كرده بود، عفو كرد. 3 رييس‌جمهور استيضاح شدند، اولي «اندرو جانسون» بود كه در 1868 به دليل سوءاستفاده از قدرت از طريق بركناري ادوين استنتون وزير جنگ استيضاح شد، دومي بيل كلينتون در 1999 بر جرم ممانعت براي اجراي عدالت و شهادت دروغ و سومي دونالد ترامپ در سال 2020 سوءاستفاده از قدرت، ممانعت از اجراي عدالت و شهادت دروغ كه در هر 3 مورد استيضاح راي نياورد و روساي جمهور به كارشان ادامه دادند. براي خلع رييس‌جمهور بايد 60 سناتور عليه او راي بدهند. در استيضاح ترامپ 43 سناتور به نفع و 47 سناتور عليه استيضاح ترامپ راي دادند، همه دمكرات‌ها عليه ترامپ و همه جمهوري‌خواهان جز ميت رامني به نفع ترامپ راي دادند. وقتي گزارش مولر به سنا آمد و همه آن را خواندند. دو، سه رو بعد روز جمعه ترامپ سشنز را از وزارت دادگستري بركنار كرد. پرونده مولر فقط با توجه به حساسيت و دقت آن به استيضاح ترامپ منجر نشد چراكه رهبران مجلس مي‌دانستند كه در سنا راي نخواهد آورد. اما پس از برملا شدن سوءاستفاده از قدرت در موضوع اوكراين رهبران دمكرات به دليل فشار هواداران مجبور شدند اين حركت نمايشي را اجرا كنند. موضوع اوكراين آنقدر واضح بود كه دمكرات‌ها نمي‌توانستند از آن بگذرند. در واقع يك استيضاح الكي و نسبتا نمايشي بود. اگر واقعا دمكرات‌ها مي‌خواستند ترامپ را استيضاح جدي بكنند بايد سر ماجراي مولر كه ترامپ مي‌خواست «مانع اجراي عدالت» شود، او را استيضاح مي‌كردند و نه سر ماجراي اوكراين.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون