• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

عرضه محصولات فولاد در بورس 15 درصد بيشتر از مقادير تعيين ‌شده

معاون فروش و بازاريابي شركت فولاد مباركه در مصاحبه با خبرنگار ايلنا گفت: فولاد مباركه با داشتن سهم 70 درصدي از بازار، بزرگ‌ترين شركت در زنجيره توليد محصولات تخت كشور است. در گروه فولاد مباركه شركت فولاد هرمزگان به عنوان توليدكننده تختال و سه شركت ورق‌خودرو چهارمحال و بختياري، تاراز و اميركبير كاشان به عنوان شركت‌هاي پوشش‌دهي گالوانيزه در كنار فولاد مباركه در حال فعاليتند.
 طهمورث جوانبخت در اين گفت‌وگو اظهار داشت: در سال گذشته شركت 7 ميليون و 600 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده كه از اين ميزان يك‌ميليون و 450 هزار تن به صادرات و مابقي آن مصرف داخلي بوده است. امسال نيز برنامه داريم تا به اين ميزان توليد و فروش دست يابيم.
وي ادامه داد: به دنبال افزايش نرخ ارز و ايجاد وضعيت تورمي در كشور، محصولات فولادي كه پيش از اين حكم كالاي مصرفي داشت و در صنايع پايين‌دستي استفاده مي‌شد، از نگاه برخي كه به دنبال تبديل نقدينگي خود بودند به كالاي سرمايه‌اي تبديل شد و به‌تبع آن تقاضاي كاذبي براي اين محصولات شكل گرفت.
وي ادامه داد: در 25 سال گذشته، فولاد مباركه تمام كارخانه‌ها و صنايع پايين‌دستي مصرف‌كننده ورق‌هاي فولادي را شناسايي و ظرفيت آنها را كارشناسي و طي بازديدهاي دوره‌اي آن را به‌روزرساني كرده است. امروز ما به مدد داشتن يك بانك اطلاعاتي جامع شامل 1100 مشتري از صنايع مصرف‌كننده ورق‌هاي فولادي، توليدكننده واقعي را مي‌شناسيم و با آنها تعامل دوسويه داريم.
جوانبخت ادامه داد: از سال 97 سيستم بهين‌ياب راه‌اندازي شد و اين سيستم ملاك و مبناي خريد شركت‌هاي پايين‌دستي از بورس كالا قرار گرفت. از طرفي از ابتداي سال ۱۳۹۷ با افزايش نرخ ارز، قيمت محصولات فولادي نيز روند افزايشي داشت و به جهت كنترل قيمت محصولات، كارگروه تنظيم بازار تشكيل شد. اين كارگروه دستورالعمل تنظيم بازار را در مردادماه ۱۳۹۷ تنظيم و ابلاغ كرد، اما ابلاغ اين دستورالعمل كه بيشتر تمركز آن بر كنترل قيمت بود، منجر به كنترل و كاهش التهاب قيمت در بازار فولاد ايران نشد و اختلاف قيمت بورس كالا با بازار آزاد از حدود ۵ درصد (در شرايط عادي كه اين ميزان منطقي است) به حدود 50 درصد افزايش يافت. نهايتا محصولات فولادي با قيمت بازار كه بسيار فراتر از قيمت بورس بود به دست مصرف‌كنندگان رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون