• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4797 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ آذر

تيم‌هاي بزرگ اروپايي خيلي راحت گل مي‌خورند

غول‌هاي بي‌دفاع

ترجمه: بهرام سرگوسرايي

جاي تعجب است كه فاتح فصل قبل ليگ قهرمانان با دفاعي كه در آن بازيكنان نه چندان قابل اطميناني حضور داشتند به اين عنوان رسيد.  جز جاشوا كيميچ كه يكي از بهترين‌هاي جهان است بايرن با يك مدافع جوان ۲۰ ساله در سمت چپ، يك مدافع كند به نام بواتنگ و يك مدافع نه چندان خاص در سمت راست به ميدان رفت. اين به سختي مي‌تواند خط دفاع تيمي باشد كه فرياد قهرماني را سر داده است. 

با اين حال هيچ تيمي نتوانست خط دفاع تيم تحت هدايت فليك را خيلي نگران كند. ثابت شد كه اين خط دفاع با وجود نامتعارف بودن مي‌تواند بسيار توانمند باشد، اما نقطه ضعف همچنان وجود دارد. بايرن كه فصل گذشته در ازپيش رو برداشتن تيم‌ها فوق‌العاده بود در خط دفاعي نمايش خوبي نداشت. آنها در ليگ ۳۲ گل دريافت كردند كه بدترين آمار آنها از سال ۲۰۱۱ به اين سو محسوب مي‌شود. باواريايي‌ها عادت دارند در هر فصل كمتر از ۲۰ گل دريافت كنند. در حالي كه در اين فصل و در ليگ با ۸ بازي ۱۲ گل خورده در كارنامه‌شان ثبت شده. طبيعتا اين فقط به خط دفاع يا عملكرد نوير محدود نمي‌شود، بلكه روند عجيبي است كه فوتبال پس از كرونا 
در پيش گرفته. 
پاري‌سن‌ژرمن به عنوان فيناليست فصل گذشته سي‌ال يك تيم سنگين به نظر مي‌رسد. آنها كاپيتان وفادار خود تياگو سيلوا را هم از دست دادند. پاريسي‌ها در ۱۴ بازي ابتداي فصل ۱۰ گل خورده‌اند. سيلوا به چلسي رفت و به نوبه خود تلاش كرد خط دفاعي تيم لمپارد را سر و سامان بدهد؛ حالا چه در حالت جفت در دفاع 4 نفره چه به عنوان مدافع مركزي در دفاع 3 نفره مقابل دروازه. پستي كه ديگر در انگليس چندان غريبه نيست. چلسي با حضور سيلوا در 2، 3 هفته اخير تازه دفاعش سر و شكل گرفته. آنها در ۹ بازي ليگ ۱۰ بار دروازه‌شان باز شده است. 
از سمت ديگر ساختار دفاعي منچسترسيتي باعث شد پپ گوارديولا باز هم دست به خريد بزند و ۱۰۰ ميليون پوند براي خط دفاعش هزينه كند. آنها در آخرين بازي مقابل تاتنهام با 2 گل شكست خوردند. تيم من‌سيتي در ۸ بازي ۱۱ گل خورده. تاتنهام هم به شكل وحشيانه‌اي در خط دفاع «غيرمورينيويي» شده. كمتر ديده بوديم تيم تحت هدايت آقاي خاص در ۹ بازي اول ۹بار دروازه‌اش باز شود. منچستريونايتد تحت هدايت سلشر متزلزل‌تر از هميشه در دفاع كار مي‌كند و حتي بدتر از زمان لوييس فن‌خال. 7 بازي و ۱۴ گل خورده آمار آنهاست. آرسنال هم وضعيت درستي ندارد و ليورپول هم زندگي بدون فرن‌دايك را ياد مي‌گيرد؛ آرسنال ۱۰ گل خورده و ليورپول ۱۶ گل!
از زمان اخراج كونته از چلسي تعداد بي‌سابقه‌اي از مربيان انگليس از جمله سولشر، لمپارد، ادي هوو، برندان راجرز، رالف هازنهوتل، ميكل آرتتا، ديويد مويس و حتي گرت ساوت‌گيت به دفاع 3 نفره برگشته‌اند. اكثر آنها قبلا هرگز اين كار را نكرده بودند اما اين كار را انجام دادند تا بلكه مشكلات‌شان حل شود، اما واقعا چند نفر از آنها به راه‌حل واقعي رسيدند؟
صخره‌هاي بزرگ زمان ما نظير سرخيو راموس، جرارد پيكه، ديه‌گو گودين، جورجو كيه‌ليني و متز هوملس همه با سرعت زيادي در حال فرسايش هستند. ناگهان ديگر هيچ تيمي احساس امنيت نمي‌كند. حتي بارسلونا را مي‌شود در يك بازي با 8 گل و ليورپول را با 7 گل برد. 
اتلتيكومادريد تا حدودي از اين وضعيت جداست. به عنوان تنها غول اروپايي كه تسليم جذابيت‌هاي بازي‌هاي پرگل و سرگرم‌كننده نشده است، اما ديه‌گو سيمئونه احتمالا اعتراف مي‌كند كه شرايط خيلي بهتري را در گذشته از لحاظ دفاعي در تيمش تجربه كرده. اتلتيكو تا بدين جاي فصل در 8 بازي 2 گل خورده. رئال در ۹ بازي ۱۰ گل و بارسلونا در ۸ بازي ۹ گل. خط دفاع اينترميلان كه به نظر مي‌رسيد بايد بهترين دفاع سري آ با دون آنتونيو باشد اصلا قرابتي با چلسي و يوونتوس تحت هدايت او ندارد. نراتزوري در ۷ بازي ۱۱بار دروازه‌اش باز شده، ولي واقعا چطور چنين چيزي اتفاق افتاده؟ 
شايد به اين دليل باشد كه اخيرا آسيب‌ديدگي‌ها چند برابر شده. شايد دليلش اين است كه تيم‌هاي كوچك‌تر بهتر حمله مي‌كنند. شايد اين نشانه‌اي از دوراني باشد كه باشگاه‌هاي بزرگ بيشتر دنبال يك مربي مترقي هستند تا يك سازمان‌دهنده كلاسيك. البته خدا را شكر كه در اين ميان يورگن كلوپ هنوز تعادل جهان را نگه داشته و با وجود مصدوميت فن‌دايك همچنان خونسردي‌اش را حفظ كرده و تيمش را با همان آرايش ۲-۴-۴ راهي زمين مي‌كند. 
اين حالت عجيب احتمالا دوام زيادي نخواهد داشت. بايرن دوباره لوكاس هرناندز را دراختيار دارد و براي يك قهرماني ديگر در ليگ قهرمانا‌ن خيز برداشته. رئال‌مادريد احتمالا در تابستان ۲۰۲۱ ژول كونده يا بازيكني در همان سطح خوب را به خدمت خواهد گرفت. گوارديولا يك حالت بالانس براي استفاده از لاپورت و دياس ايجاد خواهد كرد. ماتياس دي‌ليخت و دايوت اوپامكانو احتمالا جايگزين راموس و پيكه خواهند شد. 
مطمئنا تعداد گل‌هاي ديوانه‌وار اين فصل هم رو به كاهش است. همه‌ چيز به حالت نرمال برمي‌گردد. با گذشت زمان غول‌هاي اروپايي بار ديگر به دفاع تيتانيومي مجهز مي‌شوند. آنها صرفا امسال ممكن است مشكل‌دار به نظر برسند. در هر صورت در چنين زمان‌هايي كه ابتدا زنده ماندن بر هر چيزي ارجح است تا حدي ناراحت‌كننده به نظر مي‌رسد كه هيچ تيمي در فوتبال اروپا پايگاه محكمي ندارد. منبع: فوفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون