• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

مخاطرات ژئوپليتيكي همچنان گزينه اول نگراني در خاورميانه

حمله دوباره به آرامكو قيمت نفت را افزايش داد

روز گذشته حوثي‌هاي يمن اعلام كردند كه با حملات موشكي به تاسيسات نفتي آرامكو در جده  آسيب‌هاي جدي وارد كردند. يحيي سريع، سخنگوي ارتش يمن وابسته به انصارالله در اين خصوص گفته بود كه نيروها توانستند شبكه توزيع در آرامكو را مورد هدف قرار دهند. حوثي‌هاي يمن براي چندمين بار است كه تاسيسات نفتي در عربستان را هدف حمله‌هاي خود قرار مي‌دهند. برخي از كارشناسان معتقدند اين حملات به دليل صحبت‌هاي ترامپ مبني بر قرار‌گيري شبكه نظامي حوثي‌هاي يمن در ليست تروريست‌ها بوده است. هر چند سازمان ملل متحد اين كار را سدي بزرگ در راه رسيدن به صلح مي‌داند و ترامپ را از اين كار برحذر دانست.
با وجود اينكه همچنان مقامات سعودي در خصوص خسارت وارده صحبتي نكردند اما تصاوير نشان مي‌دهد كه برخي مناطق اين تاسيسات آتش گرفته است. اين حمله كه ساعاتي پس از ديدار مايك پمپئو وزير امور خارجه امريكا، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل و وليعهد سعودي در شهر نئوم عربستان سعودي صورت گرفته، بهاي نفت را افزايش داد و به بالاترين رقم 3 ماه اخير رساند. بر همين اساس قيمت نفت برنت روز گذشته با يك دلار افزايش به مرز 46 دلار رسيد.
از سوي ديگر نفت وست تگزاس نيز با رشدي حدود 2 درصد قيمت 43 دلار و 24 سنت را ثبت كرد. بدترين حمله يمني‌ها به تاسيسات آرامكو در شهريور سال گذشته بود كه باعث كاهش 50 درصد توليد نفت عربستان شد. در حملات سپتامبر 2019 حدود 5.7 ميليون بشكه نفت از بازار خارج شد كه نزديك به 6 درصد عرضه كل نفت در دنيا بود. اين حمله آنقدر وسيع بود كه واشنگتن‌پست در گزارشي نوشت:«بزرگ‌ترين حملات به تاسيسات نفتي عربستان طي دهه‌هاي اخير و از زمان موشك‌باران صدام حسين در سال ۱۹۹۱ بوده است.»
همين امر سبب شد قيمت نفت در اولين روز كاري پس از حملات 20 درصد رشد داشته باشد و قيمت سبد نفتي اوپك به 68 دلار برسد. اما نگراني از كمبود نفت در بازار از ديگر ابعاد اين حمله بود. به گونه‌اي كه ترامپ اجازه انتشار ذخاير استراتژيك نفتي امريكا براي كمك به تثبيت قيمت انرژي در ايالات متحده را صادر كرد. اين ذخاير بالغ بر ۶۳۰ ميليون ليتر نفت ذخيره‌سازي شده بودند. پس از اين حملات آژانس بين‌المللي انرژي به بازار نسبت به عدم كمبود در سمت عرضه اطمينان داد اما كارشناسان اس‌اندگلوبال پلاتس گفته‌ بودند كه قيمت نفت از 70 دلار عبور خواهد كرد. هر چند مشكلاتي كه امريكا و چين ايجاد كرده بودند و شيوع كرونا در جهان 3 ماه پس از حمله به تاسيسات نفتي آرامكو باعث شد كه قيمت نفت به كانال‌هاي بالاتري وارد نشود. هر چند عربستان پس از مدتي به توليد نفت خود پيش از حملات رسيد اما آنچه كه مي‌تواند بر نگراني بازار انرژي تاثير بگذارد و آن را وارد بحران كند، نااطميناني است كه اينگونه اقدامات به بازار تزريق مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون