• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

برگزاري اولين دوره آموزش حقوق كودك به معلمان در گفت‌وگوي فرحناز مينايي‌پور با «اعتماد»:

رومينا، زنان كهگيلويه و لزوم آموزش حقوق كودكان

 گروه اجتماعي

«بعد از ابلاغ لايحه حمايت از اطفال و نوجوانان از طرف دولت حوزه زنان آموزش و پرورش با همكاري قوه قضاييه اقدام به برنامه‌ريزي براي آموزش حقوق به زنان و معلمان فرهنگي كرده است. با توجه به شرايط و اتفاقات ناگوار در گذشته كه بر اثر عدم آگاهي دانش‌آموزان و اولياي آنان از قوانين و لوايح حمايتي موجود رقم خورده است، حوزه زنان آموزش و پرورش را بر آن داشته تا با جديت بيشتر و با برنامه‌ريزي صورت گرفته در ادامه اين كارگاه اقدام به آموزش كليه معلمان كشور از طريق فضاي مجازي و سامانه lms در قالب دوره‌هاي آموزشي ضمن خدمت بپردازد.» اواخر هفته گذشته، روابط عمومي حوزه زنان وزارت آموزش و پرورش با انتشار نقل‌قول‌هايي از فرحناز مينايي‌پور، مشاور وزير آموزش و پرورش در امور زنان از برگزاري نخستين دوره آموزش حقوق اطفال و نوجوانان به معلمان خبر داد. ظرف سه روز، از رويكرد قوه قضاييه به حقوق كودك و آشنايي با كنوانسيون حقوق كودك گرفته تا نظام حمايت از كودكان در معرض خطر و وظايف آموزش و پرورش در اجراي حقوق حمايتي به جمعي از معلمان شهر تهران آموزش داده شد. فرحناز مينايي‌پور به «اعتماد» مي‌گويد كه اين كارگاه سه روزه قرار بوده سنگ محكي باشد براي قوه قضاييه تا با ميزان آشنايي معلمان با حقوق كودك و نوجوان و نيازهاي واقعي آنها براي آموزش آشنا شود تا سرانجام اين طرح به صورت مجازي و در سطح كشوري گسترش پيدا كند. در لابه‌لاي حرف‌هايش به صورت خاص به دو موضوعي اشاره مي‌كند كه موضوع آموزش حقوق كودكان را تبديل به يكي از دستوركارهاي معاونت زنان رياست‌جمهوري و بعد آموزش و پرورش كرده است: آمار بالاي خودسوزي زنان و دختران در كهگيلويه و بويراحمد و قتل رومينا.

 

خبر برگزاري اولين دوره آموزش حقوق اطفال و نوجوانان را خود آموزش و پرورش منتشر كرد. اين دوره دقيقا شامل چه آموزش‌هايي بود و هدف از اين دوره كه گويا با همكاري قوه قضاييه برگزار مي‌شود، چيست؟

دولت تدبير و اميد كه سر كار آمد، معاونت زنان رياست‌جمهوري، آموزش حقوق به دختران را در دستور كارش قرار داد و وزارت آموزش و پرورش كتابي تحت عنوان آموزش حقوق به دانش‌آموزان را تدوين كرد و آموزش حقوق را مطابق بودجه‌اي كه داشت به دانش‌آموزان دختر در برخي استان‌ها انجام داد. اين دوره‌ها بسيار مورد توجه دختران واقع مي‌شد و بسيار به آموزش‌ها علاقه‌مند شدند. اين برنامه ادامه پيدا كرد تا اينكه سال گذشته، تفاهمنامه‌اي با معاونت زنان رياست‌جمهوري امضا كرديم كه خاص استان كهگيلويه و بويراحمد بود. در اين استان ميزان خودسوزي و خودكشي زنان زياد بود و معاونت زنان رياست‌جمهوري پس از بررسي‌ها و به دنبال راهكاري براي كاهش اين آسيب در ميان زنان و دختران، به راهكارهايي رسيد كه يكي از آنها آموزش حقوق به دانش‌آموزان بود. بر اساس تفاهمنامه، ما از سوي دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش، به معلمان ابتدايي استان كهگيلويه و بويراحمد اين آموزش‌ها را داديم تا آنها هم لابه‌لاي صحبت‌هاي‌شان به دانش‌آموزان انتقال دهند. وقتي دانش‌آموزان از حقوق و تكاليف‌شان آگاه باشند به هر حال روي آسيب‌هاي اجتماعي تاثيرگذار است. وقتي كه ماجراي رومينا هم پيش آمد همان موقع تحليل‌هايي بود كه اگر رومينا يا مادرش و ديگران از وظايف و حقوق‌شان آگاه بودند شايد كار به اينجا نمي‌رسيد. همزمان با اجراي اين طرح‌ها، لايحه حمايت از كودك و نوجوان در دستور كار دولت قرار گرفت و ابلاغ شد، در اين لايحه وظايفي به عهده آموزش و پرورش گذاشته و تاكيد شده كه آموزش و پرورش موظف است كه به تمام معلمان و مديران و كادر اداري‌اش آموزش‌هاي حقوقي بدهد. در نتيجه ما با قوه قضاييه وارد مذاكره شديم و حالا با قبول كامل هزينه‌ها از سوي قوه قضاييه دوره‌ها برگزار مي‌شوند. ما اولين دوره را به صورت حضوري با تعدادي از معلمان شهر تهران برگزار كرديم و بعد از اين ان‌شاءالله آموزش‌هاي مجازي را با كمك قوه قضاييه براي معلمان كل كشور خواهيم داشت. دستور اجرايي شدن اين كار را هم از وزير محترم گرفته‌ايم.

‌ در اين دوره‌ها كه مخصوص معلم‌هاست چه سرفصل‌هايي آموزش داده مي‌شوند؟

دقيقا حقوق مربوط به اطفال و نوجوانان، هر چه مربوط به حقوق و تكاليف زير 18 سال باشد به صورت كامل آموزش داده مي‌شود.

‌ سرفصل‌ها را خود آموزش و پرورش مشخص كرده يا قوه قضاييه؟

كل اين كار را قوه قضاييه مشخص مي‌كند و دقيقا در اين جلسه حضوري كه داشتيم اين سرفصل‌ها به معلمان آموزش داده شد تا قوه قضاييه هم با نيازهاي واقعي معلمان و ميزان دانسته‌هاي آنها در اين حوزه آشنايي پيدا كند، نيازسنجي كند تا ببيند دقيقا چه موارد آموزشي مورد نياز است كه در دوره‌هاي مجازي مورد توجه قرار گيرند. تا الان 40 مورد تعريف شده و در اين دوره حضوري پس از آموزش اين سرفصل‌ها و معرفي كتاب و غيره، از معلمان خواستند موقعيت‌هايي فرضي را در نظر بگيرند و بر اساس آموخته‌ها از حقوق كودكان واكنش نشان دهند و بگويند چطور با اين موقعيت برخورد مي‌كنند و به دانش‌آموز چه نكته‌هايي را آموزش مي‌دهند.

شما اشاره كرديد به موارد خاصي مانند خودسوزي‌هاي زنان و دختران در كهگيلويه و بويراحمد يا ماجراي قتل رومينا، در هر دوي اين موارد فارغ از دانستن حقوق توسط كودك‌مان يا معلمان، نقش باورها و اقدامات خانواده‌ها خيلي پررنگ هستند. قرار است پاي اين آموزش‌هاي حقوق و تكاليف به خانواده‌ها هم برسد؟

در حال حاضر آموزش به معلمان را آغاز كرده‌ايم، وقتي آموزش به معلمان انجام شود، ناخودآگاه اين آموزش‌ها به دانش‌آموزان هم انتقال پيدا مي‌كند. آموزش به خانواده‌ها هم خيلي مهم است كه شما به آن اشاره كرديد و به اميد خدا امسال كه آموزش به معلمان انجام شود از سال ديگر برنامه‌ريزي براي آموزش به خانواده‌ها و چگونگي انجام آن را آغاز خواهيم كرد. 


دولت تدبير و اميد كه سر كار آمد، معاونت زنان رياست‌جمهوري، آموزش حقوق به دختران را در دستور كارش قرار داد و وزارت آموزش و پرورش كتابي تحت عنوان آموزش حقوق به دانش‌آموزان را تدوين كرد و آموزش حقوق را مطابق بودجه‌اي كه داشت به دانش‌آموزان دختر در برخي استان‌ها انجام داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون