• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4798 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر

وضعيت حقوق معلمان در بودجه۱۴۰۰ چطور است؟

حميدرضا حاجي‌بابايي (رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي) و علي ‌اللهيار تركمن (معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش) به طرح وضعيت معلمان در بودجه 1400 و حمايت‌هايي كه لازم است از معلمان صورت گيرد پرداختند. اين دو نفر در برنامه «به وقت ايران» شبكه هفت سيما با موضوع بودجه وزارت آموزش و پرورش و آموزش مهارت‌آموزي به معلمان و اختصاص اين بودجه به آموزش‌هاي نوين حضور يافته و به سوالات مطرح شده، پاسخ دادند.
معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درخصوص بودجه‌هاي مهارت‌آموزي عنوان كرد: رويكرد وزارت آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستي و به ويژه سند تحول بنيادين و همچنين مفاد قانون برنامه ششم توسعه و قانون شرح اهداف و وظايف آموزش و پرورش در دو حوزه مهارت‌آموزي را دنبال مي‌كنيم. 
علي ‌اللهيار تركمن افزود: حوزه اول مربوط به مهارت‌آموزي و به معناي ارتقاي حرفه معلمان حين خدمت است و حوزه ديگر به مهارت‌آموزي براي دانش‌آموزان مرتبط مي‌شود. نظام آموزش فني و حرفه‌اي در كشور، از دو بخش رسمي و غيررسمي تشكيل شده كه بخش رسمي متشكل از دو مقطع متوسطه و عالي و آموزش‌هاي غيررسمي نيز توسط سازمان آموزش فني و حرفه‌اي براي مهارت‌آموزي ارايه مي‌شود.
معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به قانون رتبه‌بندي معلمان اشاره كرد و افزود: براساس يك نظام حرفه‌اي بايد صلاحيت‌ها و شايستگي‌هاي معلمان را در سه بخش عمومي، حرفه‌اي و تخصصي تعريف كنيم و به بررسي پيش‌نياز آنها بپردازيم و متناسب با آن برنامه‌ريزي كرده و معلمان را در ارتقاي مسير شغلي خود كمك كنيم. در اين حوزه به دليل اينكه با نيروي انساني مرتبط هستيم، بي‌شك بخشي از آن به ايجاد انگيزه در معلم و انجام تكاليفي كه بايد براي آنان انجام داد، برمي‌گردد. 
اللهيار تركمن افزود: براي ايجاد انگيزه متناسب با نياز فرهنگيان درخصوص رتبه‌بندي حرفه‌اي از سال ۹۴، باتوجه به ظرفيت‌هاي قانون مديريت و خدمات كشوري رتبه‌بندي فرهنگيان انجام شد كه تصميم گرفته شد تا لايحه‌اي تقديم مجلس شود. خوشبختانه، لايحه رتبه‌بندي فرهنگيان، تدوين و به دولت ارسال شده است كه كمتر از ۲۰ روز ديگر به مجلس شوراي اسلامي ارايه مي‌شود تا به قانون تبديل شود.  او در رابطه با آموزش‌هاي ضمن خدمت گفت: در حال حاضر، شناسنامه‌هاي آموزشي متناسب با هر رشته شغلي، طراحي شده و به سمت دوره‌هاي مجازي پيش رفته است. همچنين به استناد قانون ششم موظف هستيم، در دوره متوسطه دوم حداقل ۵۰درصد از دانش‌آموزان را به سمت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي سوق دهيم كه خوشبختانه نزديك به ۳۶درصد در اين زمينه موفق بوديم.  معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه موانع و مشكلاتي در اين مسير وجود دارد، توضيح داد: يكي از مشكلات نگاه اجتماعي به اين موضوع است و به سمت رشته‌هاي دانشگاه‌هاي، بسيار كنكورمحور است ولي در حوزه كار و دانش و فني و حرفه‌اي روش‌هايي مانند برون‌سپاري كار و دانش، استفاده از ظرفيت كارخانه‌ها به كار گرفته شده است.  اللهيار تركمن افزود: نظام آموزش مهارتي بر آن است كه نيروي كار ماهر، تكنيسين و نهايتا مهندس حرفه‌اي تربيت كند و نزديك به يك ميليون دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم، در حوزه‌هاي رسمي فني و حرفه‌اي و كار و دانش در حال تحصيل هستند كه بودجه متناسب با آن ديده مي‌شود. قسمتي از بودجه مربوط به بودجه عام است كه مربوط به هزينه‌هاي پرسنلي و بالاسري مي‌شود و ديگري بودجه مربوط به تجهيزات هنرستان‌هاست.  او اضافه كرد: مشكل اساسي ما در حوزه هنرهاي رسمي، فني و حرفه‌اي و كار و دانش بحث تجهيزات هنرستان‌هاست. براي توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و مهارتي، بايد آموزش و پرورش را با دانشگاه‌ها مساوي دانست. اگر بتوانيم در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار مناسبي را درنظر گرفت، قطعا مي‌توان سرانه تجهيزاتي خود را متناسب با نياز استاندارد كرد. 
معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندي معلمان بيان كرد: رتبه‌بندي مهارتي كردن معلم است، با اين تفاوت كه در لايحه‌اي كه در دولت تنظيم شده است، درصدد طراحي نظامي منحصر به فرد براي معلمان هستيم. 
او در ادامه درباره بودجه آموزش‌هاي مجازي توضيح داد: آموزش مجازي فرصت دوم آموزش‌هاي رسمي بوده و اين موضوع با تاسيس سازمان آموزش از راه دور و گزينه‌هاي ديگر مطرح بوده است، ولي موانعي باعث شد تا به صورت كامل تحقق پيدا نكند. يكي از فرصت‌هايي كه در كنار تهديدات كرونا به جامعه بشري ارايه شد، آموزش‌هاي مجازي است كه بايد 
به‌ شدت آن را دنبال كنيم و برنامه مشخصي نسبت به آن داشته باشيم. معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات آموزش و پرورش در اين خصوص اشاره كرد و گفت: در لايحه ۱۴۰۰ اعتبارات مشخصي تحت عنوان رديف مشخص، به دولت پيشنهاد شد كه در اين موضوع براي آموزش‌هاي مجازي، رسانه‌اي و استفاده از فضاي اينترنتي ساز و مدرسه تلويزيوني كارهايي پيش‌بيني شود. علاوه بر اينكه بودجه‌هاي را كه مي‌توان در قالب اعتبارات مشخص در لايحه بودجه پيش‌بيني كرد به استناد قانون برنامه ششم هم مي‌توان يك درصد از اعتبارات هزينه وزارت آموزش و پرورش را در قالب خريد خدمات از سازمان صدا و سيما استفاده كرد و اين دو ابزار جزو اولويت‌هاي اصلي است و برنامه‌هاي مشخصي را وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه درنظر گرفته است. 
اللهيار تركمن افزود: در دوران كرونا نيز كه عمده آموزش‌ها به صورت مجازي برگزار مي‌شود، با مصوبه هيات امناي دانشگاه، مبلغ كسر شده براي تامين و توسعه زيرساخت‌هاي مجازي در دانشگاه استفاده مي‌شود كه در راستاي تامين رفاه دانشجويان است. 
اللهيار تركمن اضافه كرد: بودجه آموزش و پرورش مانند بودجه‌هاي ديگر، ترازويي از منابع و مصارف است كه بايد ميان اين دو كفه تعادل ايجاد كرد. در بعد منابع، مشكل اينجاست كه به بودجه عمومي دولت وصل هستيم و عدم كفايت در تامين منابع وجود دارد و در بعد مصارف مسائلي از جمله بي‌ثباتي مديريتي، سليقه‌اي عمل كردن و عواملي ديگر از مشكلات اين بعد است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون