• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4799 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ آذر

لاسجردي و زيباكلام از مشاركت و شعارهاي انتخاباتي رياست‌ جمهوري سيزدهم گفتند

مشاركت مردم؛ مجهول معادله 1400

كمي بيش از ۲۰۰ روز آينده، سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري برگزار مي‌شود. بحران سلامت و معيشت اين انتخابات را به كارزاري سخت و پيچيده تبديل كرده است. اصولگرايان هنوز در پي تعيين مصاديق هستند و جلسات‌شان خروجي مشخصي نداشته است. به جز گمانه‌زني‌ها و اعلام رسمي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري، جامعه روحانيت مبارز اعلام كرده كه سازوكاري تازه تدارك ديده و دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري هم ديدارهايي انتخاباتي با مصاديق داشته است. اصلاح‌طلبان هم همچنان ‌اندر خم يك كوچه و در حال تصميم‌گيري براي حضور يافتن و كيفيت ميزان اصلاح‌طلبي گزينه انتخابي هستند. فارغ از كنش‌ها و واكنش‌هاي جريان‌هاي سياسي موضوع «مشاركت عمومي» در انتخابات موضوع مهمي است كه به نظر مي‌رسد از سوي حاكميت و هر دو جريان سياسي مغفول مانده است. پس از برگزاري انتخابات دوره يازدهم مجلس با مشاركت ۴۰ درصدي درحالي به استقبال انتخابات رياست‌جمهوري مي‌رويم كه پرسش‌هايي مبني بر چرايي مشاركت در انتخابات به صورت جدي در ميان افكار عمومي مطرح است. حسن لاسجردي، كنشگر سياسي و رسانه‌اي اصولگرا در گفت‌وگويي بر اين موضوع تاكيد داشته كه در فضاي انتخاباتي اين مهم است كه سيستم حاكميتي بتواند اعتماد لازم بين خود و راي‌دهنده‌ها را به وجود بياورد. او در همين راستا تحليل كرده كه «با توجه به اين موضوع مهم به نظر مي‌رسد اگر فضاي سياسي در جامعه تنگ باشد و مشكلات معيشتي به مسائل ديگر غلبه كند، موضوع هواخواهي و هواداري سياسي به بي‌تفاوتي سياسي تبديل مي‌شود. اين حالت باعث مي‌شود، موضوع مشاركت كه از شاخصه‌هاي اصلي به شمار مي‌رود مورد خدشه قرار بگيرد.» اما به واقع چه راهكارهايي براي از بين بردن اين بي‌تفاوتي عمومي و افزايش مشاركت و در نتيجه آن مشروعيت وجود دارد. لاسجردي معتقد است كه «يكي از راهكارهاي مهم يافتن و پر كردن خلأهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي است.» او به اعتمادآنلاين گفته  كه اگر حاكميت و گروه‌هاي سياسي دست به دست هم دهند و كساني را براي حضور در انتخابات معرفي كنند كه وعده‌هاي واقع‌بينانه بدهند و هم توانايي لازم را براي پر كردن خلأها داشته‌ باشند بخشي از اين بي‌اعتمادي هزينه‌ساز موجود حل خواهد شد. اين كنشگر سياسي معتقد است كه همه جريان‌هاي سياسي و كانديداها بايد «منافع ملي را نقطه نهايي و ملي در نظر بگيرند» و وعده و وعيدها هم بايد به گونه‌اي باشد كه «مردم احساس كنند راي‌هاي‌شان وضعيت را بدتر خواهد كرد».  آنچه لاسجردي در خلال صحبتش اشاره كرده، سر دادن شعارها و وعده‌هايي است كه قابل انجام باشد تا عدم انجام وعده‌هاي انتخاباتي همچون دهه‌هاي گذشته بر بي‌اعتمادي مردم دامن نزند. اين موضوعي است كه صادق زيباكلام، استاد علوم سياسي و كنشگر سياسي اصلاح‌طلب هم بر آن تاكيد دارد. زيباكلام در گفت‌وگو با خبرگزاري برنا تاكيد كرده، شعارهاي انتخاباتي چون «مديريت جهادي، انقلابي و معرفي كانديداي سرباز» در ميان قشر جوان و تحصيلكرده به هيچ ‌وجه خريدار ندارد. او معتقد است كساني كه بناي مشاركت در انتخابات داشته ‌باشند چه اين شعارها داده شود چه نه در انتخابات شركت مي‌كنند همان‌گونه كه در انتخابات اسفند سال ۹۸ شركت كردند اما اگر كسي بخواهد راي دهد، گول اين شعارها را نمي‌خورد. در واقع همان‌طور كه زيباكلام نيز تاكيد كرده، گروه اندكي در هر شرايطي مشاركت فعالي خواهند داشت و حاكميت بايد در حال حاضر به فكر گروه خاكستري باشد كه در صورت وجود شرايطي حاضر است پاي صندوق راي برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون