• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4800 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ آذر

تبادل «مور گيلبرت» زنداني امنيتي با سه شهروند ايراني

كايلي مور گيلبرت تبعه انگليسي-استراليايي كه به جرم اقدام عليه امنيت ملي ايران و جاسوسي براي موساد در دادگاه انقلاب محكوم شده بود، با ۳ شهروند ايراني تبادل شد. به گزارش خبرگزاري مهر، مور گيلبرت دانش‌آموخته دانشگاه كمبريج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن استراليا است كه به جرم جاسوسي براي رژيم غاصب صهيونيستي در دادگاه بدوي به 10 سال حبس محكوم شد. مور گيلبرت به حكم صادر شده در دستگاه قضايي اعتراض مي‌كند اما نمي‌تواند در دادگاه تجديدنظر از خود رفع اتهام كند و به اين ترتيب قضات دادگاه تجديدنظر اعتراض او را نپذيرفته و حكم صادره برايش قطعي شد.
مور گيلبرت كه براساس شواهد و قرائن پدرش يهودي است، از طرف سرويس اطلاعاتي انگليس (MI۶) به مركز چندمنظوره هرتزليا معرفي مي‌شود. مور گيلبرت دوره آموزش نظامي را در پادگان گادناي رژيم صهيونيستي مي‌گذراند و بين سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ نيز زبان عبري را در دانشگاه حيفا فرا مي‌گيرد. اين تبعه استرليايي-انگليسي در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در ديدار با افسر هادي خود در كشور بحرين ابلاغ ماموريت حضور در ايران را دريافت مي‌كند و در سال ۲۰۱۷ با پوشش علمي و تحقيقاتي پيرامون موضوع «رابطه ايران با شيعيان بحرين پس از بيداري اسلامي» وارد ايران مي‌شود. گيلبرت اقدام به عكسبرداري از اماكن مذهبي قم و شهرري تحت عنوان توريست مي‌كند تا حضور خود در ايران را عادي جلوه دهد و در اين مدت سعي مي‌كند به مبارزان بحريني خود را نزديك كند. برخي رسانه‌ها عنوان كردند كه از جمله ماموريت‌هاي مور گيلبرت جمع‌آوري اطلاعات گروه‌هاي نزديك به محور مقاومت در سوريه و دسترسي به اطلاعات نظامي و اقتصادي ايران و جبهه مقاومت بوده است. اين تبعه استراليايي-انگليسي تا امروز ۲ سال از ۱۰ سال محكوميتش را در زندان قرچك ورامين و زندان اوين گذراند.  
هرچه بود درنهايت امروز و با سپري شدن ۲ سال از محكوميت گيلبرت، در نهايت نظام جمهوري اسلامي تصميم گرفت او را با 3 فعال اقتصادي ايراني كه به قصد دور زدن تحريم بازداشت شده بودند، تبادل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون