• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4803 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر

اگر فرد بي‌خانمان ديديد با «137» تماس بگيريد

فعاليت گرمخانه‌هاي پايتخت شبانه‌روزي شد

گروه اجتماعي| به دنبال تداوم سرماي هوا و موج بارندگي در پايتخت، گرمخانه‌هاي شهرداري تهران در مناطق 22گانه، پذيرش شبانه‌روزي خود را  ادامه مي‌دهند. سيد مالك حسيني؛ مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران، با اعلام اين خبر به «اعتماد»، يادآور شد كه شهرداري‌هاي مناطق 22گانه پايتخت هم به دنبال كاهش دماي هوا و تداوم بارندگي ظرف روزهاي اخير، در آماده‌باش هستند و از شهروندان خواست كه در صورت مشاهده فرد بي‌خانمان گرفتار در اين هواي سرد، اين موضوع را به سامانه 137 شهرداري تهران اطلاع دهند تا ظرف كوتاه‌ترين زمان، گشت‌هاي حمايتي براي انتقال اين آسيب ديده اجتماعي به گرمخانه يا سامان‌سرا اعزام شوند. 
به گفته حسيني، در حال حاضر 20 مددسرا (گرمخانه) و دو سامان سرا در كل پايتخت فعال است كه مجموع تخت‌هاي پذيرش در اين مراكز اقامتي شبانه روزي اعم از مددسرا و سامان سرا 2400 تخت و از كل تخت‌ها حدود 500 تخت در 4 گرمخانه و يك سامان سرا  اختصاص به زنان بي‌خانمان دارد اما به گفته حسيني، تا امروز از مجموع 2400 تخت پذيرش در كل گرمخانه‌ها و سامان سراها  فقط 1800 تخت پر شده و هنوز 600 ظرفيت  خالي براي مراجعات بعدي وجود دارد. 
حسيني همچنين به «اعتماد» گفت كه در اين روزهاي سرد كه كاهش دماي هواي تهران، با بارندگي‌هاي بي‌وقفه همزمان شده تعداد گشت‌ها در دو روز گذشته از 27 واحد گشت به  35 واحد گشت شبانه روزي هم در 3 نوبت  افزايش يافته تا به محض مشاهده يك فرد بي‌خانمان كه قادر به مراجعه به گرمخانه نبوده  او را به گرمخانه‌ها يا در صورت نياز به خدمات پزشكي به سامان‌سراهاي شهرداري تهران منتقل كنند. 
به گفته  حسيني، در حال حاضر 2 سامان‌سرا هم  در پايتخت داير است كه يكي به زنان و يكي به مردان تعلق دارد و آن تعداد از بي‌خانمان‌ها به سامان‌سراها منتقل مي‌شوند كه سالمند بوده، دچار معلوليت يا داراي عفونت‌هاي مسري و زخم‌هاي باز باشند و در واقع، سامان‌سراها، نوعي بيمارستان است كه علاوه بر بي‌خانمان‌ها، براي آن تعداد از مسافران بي‌بضاعت كه براي حل گرفتاري‌هاي‌شان به پايتخت آمده و توان پرداخت هزينه مسافرخانه را ندارند هم، امكان اقامت موقت و رايگان فراهم مي‌كند. در حال حاضر سامان‌سراي ويژه بانوان 150 تخت و سامان‌سراي ويژه آقايان 250 تخت دارد علاوه بر اينكه به گفته حسيني  در بعضي گرمخانه‌ها، اتاقي هم به عنوان اتاق «والد و كودك» ايجاد شده كه اگر مرد يا زن بي‌خانماني، همراه با كودك خود ناچار به خيابان خوابي شد، در صورت مراجعه به اين گرمخانه‌ها  بتواند از امكانات اين فضاي امن  بهره‌مند شود. امكان ديگري كه ظرف چند سال گذشته در گرمخانه‌هاي پايتخت ايجاد شده اين است كه  در صورت تداوم و افزايش برودت هوا در فصل پاييز و زمستان، فعاليت اين مراكز شبانه‌روزي  است و مسوولان مراكز موظفند تمام مراجعان را در تمام ساعات روز نگهداري كرده و آنها را با 3 وعده غذايي اطعام كنند. حسيني هم  در تاييد اين خبر به «اعتماد» گفت كه امسال هم طبق قرارداد و تعهدات جديد پيمانكاران، در تمام طول سال  به‌ويژه در اين ايام كه بارندگي و كاهش قابل توجه دماي هوا را شاهد بوده‌ايم، پيمانكاران موظف شده‌اند ضمن پذيرايي از بي‌خانمان‌ها با توزيع صبحانه،  ناهار و شام امكانات اقامت 24 ساعته اين افراد آسيب‌ديده را در محيط گرمخانه فراهم كنند. 
حسيني تاكيد كرد كه هرگاه دماي هواي پايتخت، به زير 4 درجه برسد 5 واحد گرمخانه سيار در قالب اتوبوس‌هاي مجهز به امكاناتي همچون وسايل گرمايشي و غذاي گرم هم در شهر مستقر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون