معرفي برترين فيلمها و نقشآفرينيهاي ۲۰۲۰
علي رهبري: همه حق ندارند از كرونا شاكي باشند
گروه هنر و ادبيات
گلن كلوز به مجموعه زينتي كريسمس برادوي پيوست!
گلن كلوز بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون كه چند بار برنده جايزه توني شده است به مجموعه زينتي كريسمس برادوي پيوست. به گزارش ايران تئاتر گلن كلوز حالا در كنار جولي اندروز، باربارا استرايسند، كارول برونت، هاروي فايرستين، آنجلا لنزبري، ليزا مينهلي قرار گرفته كه در اين مجموعه با شخصيتهاي محبوبي كه روي صحنه ايفا كردند، حضور دارند.كاراكتر نورما دزموند از نمايش «سانست بلوار» براي ساخت عروسك زينتي گلن كلوز انتخاب شده است.كلوز سال 1994 به خاطر ايفاي نقش نورما دزموند توانست برنده جايزه «توني» شود. او سال 2016 بار ديگر در اين نمايش مشهور نقش نورما دزموند را روي صحنه برد.كلوز قرار است در نسخه جديد سينمايي سانست بلوار هم اين نقش را ايفا كند. سالها پيش بيلي وايلدر فيلمي با بازي گلوريا سوانسون در نقش نورما دزموند ساخته بود. گفتني است گلن هنسون و كمپاني كريستفر رادكو اين عروسكها را توليد ميكنند. اين مجموعه زينتي شامل عروسكهايي با كاراكترهاي مشهور در تاريخ برادوي است كه توليد ميشوند و درآمد حاصل از آن براي كمك به مبارزه با بيماري ايدز و كارهاي عامالمنفعه ديگر خرج ميشود. گلن كلوز متولد 19مارس سال 1947 در گرينويچ (ناحيهاي درنيوانگلند امريكا) است؛ او ابتدا با بازيگري در زمينه تئاتر و تلويزيون پا به عرصه هنر گذاشت سپس در دهه 80 به سينما پيوست. او در عرصه سينما تاكنون ه7 بار نامزد دريافت اسكار شده و هيچ وقت نتوانسته اين جايزه را به دست بياورد اما در تئاتر برنده جايزههاي متعدد شده است.
معرفي برترين فيلمها و نقشآفرينيهاي ۲۰۲۰
در آستانه سال نو ميلادي مجله «تايم» فهرستي از برترين فيلمها و نقشآفرينيهاي سال ۲۰۲۰ منتشر كرد. به گزارش ايسنا، مجله «تايم» پس از انتشار فهرست ۱۰۰ چهره منتخب سال فهرستي از ۱۰ نقشآفريني و ۱۰ فيلم برتر سال ۲۰۲۰ منتشر كرد. در بخش برترين نقشآفرينيهاي سال ۲۰۲۰ اين مجله نام «چادويك بوزمن» براي بازي در دو فيلم «پنج همخون» و «ريشه سياه ماريني»، «داين لين» براي نقشآفريني در فيلم «بگذار برود»، «كايل چندلر» براي بازي در «آسمان نيمهشب»، «آماندا سيفريد» براي بازي در «منك»، «جان كارول لينچ» براي ايفاي نقش در «دادگاه شيكاگو هفت»، «جوليا گارنر» براي بازي در «دستيار»، «لزلي ادوم» براي بازي در «هميلتون»، «نيكول بهاري» براي «خانم جونتينس»، «پيرفرانچسكو فاوينو» براي بازي در «خيانتكار» و «ويولا ديويس» براي بازي در «ريشه سياه ماريني» به چشم ميخورد. در رتبه نخست برترين فيلم سال ۲۰۲۰ به انتخاب مجله «تايم» نيز فيلم «نخستين گاو» به كارگرداني «كلي رايكارد» قرار گرفته است. «كالكتيو» به كارگرداني «الكساندر نانائو»، «دادگاه شيكاكو هفت» اثر «آروت سوركين»، «آرمانشهر امريكايي» به كارگرداني «اسپايك لي»، «لاورز راك» اثر «استيو مككويين»، «اِما» اثر «آتم د وايلد»، «صاحبان گرگها» اثر «تام مور و راس استوارت»، «سرزمين كوچنشينان» به كارگرداني «كلويي ژائو»، «خانم جونتينس» اثر «چنينگ گادفري پيوپلز» و «بيل و تد با موسيقي آشنا ميشوند» اثر «دين پاريزو» به ترتيب در رتبههاي دوم تا دهم فهرست قرار دارند.
همه حق ندارند از كرونا شاكي باشند
علي رهبري با تقسيمبندي اهالي موسيقي به گروههاي مختلف به لحاظ كسب درآمد، تاكيد كرد، گروه پردرآمدها كه با آمدن كرونا صرفا درآمدشان پايين آمده است، حق گله و شكايت از اين وضعيت را ندارند؛ چراكه اين روزها كرونا بسياري از صنوف را كاملا ورشكست كرده است. اين آهنگساز و رهبر اركستر با سابقه درباره شرايطي كه هنرمندان موسيقي با شيوع كرونا درگير آن هستند به ايسنا ميگويد: موسيقيدانها چند دسته هستند و بايد آنها را به دستههاي مختلف تقسيم كرد؛ گروه اول مختص به موسيقيدانهايي است كه پيش از كرونا وضعيت مالي خيلي خوبي داشتند كه آنها نبايد در اين شرايط شاكي باشند. اصلا در چنين شرايطي نبايد از وضع زندگي افراد معروف و پردرآمد صحبت كرد و به عقيده من اگر هم حرفي ميزنند، پررويي ميكنند. در زماني كه ميليونها آدم در دنيا ضررهاي بزرگ ميكنند، كسي كه درآمدش پايين آمده است، نبايد غر بزند. علي رهبري ادامه ميدهد: گروه دوم افرادي هستند كه شغلهاي دولتي دارند؛ مثلا در اركستر مينوازند يا در مدرسه موسيقي تدريس ميكنند كه مديران آنها درآمدي برايشان در نظر گرفته و به آنها رسيدگي خواهند كرد. بنيادها و موسسههايي مانند بنياد رودكي كه هميشه درآمدهاي بسيار بالايي داشتهاند اكنون بايد از موسيقيدانها حمايت كنند و اگر هم بگويند پول نداريم پس واقعا كار خود را درست انجام نداده، صرفهجويي نكرده و يا به فكر روز مبادا نبودهاند. دومين نهادي كه بايد در اين شرايط از موسيقيدانها حمايت كند، خانه موسيقي است كه بايد دست از شعار دادن بردارد و اكنون كه برخي از موسيقيدانها بيكار هستند و از هيچ راهي نميتوانند درآمد داشته باشند از آنها حمايت كند. البته به طور كلي وضعيت زندگي موسيقيدانها در هر شرايطي نسبت به خيلي از قشرهاي جامعه بهتر است؛ براي مثال كسي كه يك مغازه، آرايشگاه يا رستوران دارد، در چنين شرايطي ورشكست و يا وضع زندگي او با بدهكاريهاي زياد به طور كلي خراب ميشود. از همه اين حرفها گذشته، موسيقيدانها امكاناتي دارند كه افراد ديگر ندارند و بايد از اين امكانات استفاده كنند؛ به عنوان نمونه آن دسته از موسيقيدانهايي كه وضع مالي بدي ندارند بايد از اين فرصت استفاده كنند و سطح خود را بالا ببرند. آنهايي كه امكان تدريس دارند به صورت آنلاين اين كار را انجام دهند. اينجا در اتريش، همه معلمها به صورت آنلاين درس ميدهند و مشكلي هم ندارند. به طور كلي در اين شرايط چارهاي جز اين نداريم و مهمترين شانسي كه موسيقيدانها دارند، اين است كه حداقل در اين دوران وقت تمرين بيشتري دارند.