• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4807 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ آذر

اقتصاد بين‌الملل

فعلا تعرفه‌هاي ترامپ بر كالاهاي چيني را نگه خواهم داشت

جو بايدن، رييس‌جمهور آينده امريكا در مصاحبه با نيويورك‌تايمز اعلام كرد برنامه‌اي براي حذف فوري تعرفه‌هاي ۲۵ درصدي ترامپ بر واردات ۲۵۰ ميليارد دلار از كالاهاي چيني ندارد. بايدن گفت: من هيچ اقدام فوري‌اي انجام نخواهم داد و اين شامل تعرفه‌ها هم مي‌شود. من گزينه‌هاي خود را با تعصب انتخاب نخواهم كرد. او اضافه كرد كه خواهان انجام بازنگري كاملي بر توافق تجاري كنوني با چين است و با متحدان سنتي امريكا در اروپا و آسيا در اين باره مشورت خواهد كرد تا استراتژي متحدي ايجاد كند. بايدن افزود: دولت من در واقع به دنبال سياستگذاري‌هاي تجاري خواهد بود كه با سوءاستفاده‌هاي تجاري چين نظير دزدي مالكيت‌هاي معنوي، انتقال اجباري تكنولوژي، دامپينگ كالاها و سوبسيدهاي غيرقانوني به شركت‌ها مقابله كند.

 

پنتاگون رسما ۲ شركت‌ چيني را در ليست سياه قرار داد

وزارت دفاع امريكا، پنتاگون در بيانيه‌اي اعلام كرد: بزرگ‌ترين توليدكننده تراشه چين و توليدكننده ملي نفت و گاز دريايي چين را به علت ارتباط با ارتش چين در ليست سياه خود قرار داده است.

 

قيمت جهاني مواد غذايي به بالاترين رقم در ۶ سال گذشته رسيد

قيمت جهاني كالاهاي غذايي در ماه نوامبر به ‌شدت افزايش يافت و به بالاترين سطح خود طي حدود شش سال گذشته رسيد. سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) آخر هفته گزارش داد كه ميانگين شاخص قيمت مواد غذايي فائو كه منعكس‌كننده تغييرات ماهانه در قيمت‌هاي بين‌المللي مواد غذايي اساسي است، در ماه نوامبر 105.0 واحد را نشان داد كه 3.9 درصد بالاتر از ماه اكتبر و 6.5 درصد بيشتر از سال 2019 بود. بر اساس گزارشي كه در وب‌سايت اين سازمان منتشر شده، شاخص قيمت مواد غذايي به بالاترين مقدار خود از سال 2014 رسيده است.

 

مذاكرات امريكا با مدير هواوي براي اقرار به نقض تحريم‌ها

دولت امريكا سرگرم مذاكره با منگ وانژو، مدير مالي هواوي پيرامون توافقي است كه كمك مي‌كند وي كه اكنون به جرم نقض تحريم‌هاي واشنگتن در بازداشت خانگي در كانادا به سر مي‌برد، به چين برگردد. روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: وكيلان خانم منگ طي هفته‌هاي اخير با مقامات وزارت دادگستري امريكا گفت‌وگو كرده‌اند تا وارد توافق تعويق پيگرد قانوني شوند. قرار است مذاكرات بيشتري در هفته پيش‌رو با هدف انعقاد توافق پيش از پايان دوره دولت ترامپ صورت بگيرد. خانم منگ دسامبر سال ۲۰۱۸ در ونكوور كانادا دستگير شد. امريكا وي و شركت هواوي را به نقض تحريم‌ها عليه ايران متهم كرده و خواستار استرداد مدير مالي هواوي به امريكا شده است.

 

دولت ترامپ تعرفه واردات هواپيماهاي اروپايي را افزايش داد

دولت امريكا روز جمعه اعلام كرد كه تعرفه واردات هواپيما از اروپا را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزايش مي‌دهد. اين اقدام باعث خواهد شد تنش‌هاي بين امريكا و اروپا در مورد مساله مورد اختلاف ۱۶ ساله آنها بر سر سوبسيدهاي دولتي ارايه شده به هواپيما‌سازان، تشديد شود. دفتر نماينده تجاري امريكا اعلام كرد كه درها براي رسيدن به يك توافق بر اساس مذاكره براي اتحاديه اروپا باز است، اما در صورتي كه اروپا تصميم بگيرد در مقابل اين عمل تعرفه‌هاي خود را وضع كند، دولت امريكا هم اقدامات مقتضي را به كار خواهد گرفت. طبق اعلام اين دفتر تعرفه‌هاي بالاتر براي واردات هواپيما از ۱۸ مارس اجرايي خواهند شد به اين ترتيب به نظر مي‌رسد دولت ترامپ در شرايطي كه اقتصاد جهاني به علت بحران كرونا كند شده است در نظر دارد يك جنگ تجاري ديگر را اين بار با اروپا به راه بيندازد.

 

وزير نفت هند: به واردات مجدد نفت از ايران و ونزوئلا اميدوار هستيم

«دارمندرا پرادان»، وزير نفت هندوستان ابراز اميدواري كرد كه دولت جديد امريكا مقابله با صادرات نفت ايران را متوقف كند تا هندوستان بتواند از منابع متنوعي نيازهاي انرژي خود را تامين كند.

پرادان در پاسخ به سوال مجله اكانوميك تايمز در مورد احتمال از سرگيري واردات نفت از ايران و ونزوئلا تحت رياست‌جمهوري ترامپ گفت: به عنوان يك خريدار من دوست دارم بتوانم از جاهاي بيشتري خريد كنم و براي خريد نفت خود مقاصد بيشتري داشته باشم. پرادان افزود: اميدوار است دولت بايدن تحريم‌هاي ايران و ونزوئلا را تسهيل كند، چراكه هند ۸۵ درصد از نيازهاي بازار انرژي خود را از طريق واردات تامين مي‌كند و دوسوم واردات كنوني نفت هند از خاورميانه وارد مي‌شوند كه در اين ميان عراق و عربستان سعودي دو تامين‌كننده اصلي نفت هند به شمار مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون