• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4808 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر

مايك پنس، دونالد ترامپ و باراك اوباما؛ چهره‌هايي كه كارزار انتخاباتي در جرجيا برگزار مي‌كنند

زورآزمايي براي فتح سنا

محمدحسين لطف‌الهي| رقابت بر سر دو كرسي حساس ايالت جرجيا در انتخابات مجلس سنا و نگراني جمهوري‌خواهان پيرامون از دست دادن اكثريت در اين مجلس باعث شده است كه مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا روز شنبه عازم اين ايالت شود و دونالد ترامپ نيز اعلام كند كه امروز سفري مشابه به جرجيا خواهد داشت.دور اول انتخابات مجلس سنا در ايالت جرجيا در حالي به پايان رسيد كه هيچ‌كدام از كانديداهاي دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات موفق نشدند به حد نصاب 50 درصدي براي پيروزي دست پيدا كنند و تعيين نتيجه نهايي انتخابات به دور دوم موكول شد. با توجه به نتايج انتخابات در ديگر ايالت‌ها، از مجموع 100 كرسي مجلس سنا جمهوري‌خواهان تاكنون 50 كرسي خود را قطعي كرده‌اند و اگر تنها در يكي از دو رقابت جرجيا بتوانند پيروز شوند، اكثريت سنا را از آن خود خواهند كرد. در مقابل دموكرات‌ها كه توانسته‌اند وضعيت خود را به نسبت دوره قبل بهبود بخشند و 48 كرسي به دست بياورند، اميدوارند كه با پيروزي در هر دو رقابت جرجيا بتوانند هر دو مجلس را در اختيار داشته باشند. براساس قوانين داخلي امريكا زماني كه وضعيت آرا در سنا 50 به 50 باشد معاون اول رييس‌جمهور مي‌تواند راي تساوي‌شكن بدهد و با توجه به اينكه دموكرات‌ها توانسته‌اند در انتخابات رياست‌جمهوري به پيروزي برسند در صورت پيروزي در جرجيا مي‌توانند از اين امتياز بهره ببرند. از همين‌رو است كه هر دو حزب تمام توان خود را به كار بسته و قوي‌ترين نيروهاي سياسي خود را به ميدان آورده‌اند تا بتوانند پيروز رقابت در جرجيا باشند.
هشدار مايك پنس
از جمهوري‌خواهان روز شنبه مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا عازم جرجيا شد تا كارزاري انتخاباتي در اين ايالت برگزار كند. او كه به منظور حمايت از دو كانديداي جمهوري‌خواه به نام‌هاي ديويد پردو و كلي لوئفلر به جرجيا سفر كرده بود در مراسمي با حضور حاميان حزب، هشدار داد كه اگر هر دوي اين كانديداها در انتخابات پيش‌رو شكست بخورند در نهايت همزمان با ورود جو بايدن به كاخ سفيد، او كنترل سنا را نيز در اختيار خواهد داشت و دموكرات‌ها مي‌توانند هر قانوني را كه مايلند به تصويب برسانند. مايك پنس در سخنراني خود از هواداران اين دو كانديدا درخواست داشت كه تحت هر شرايطي در انتخابات شركت كنند، چراكه اگر راي ندهند، «دموكرات‌ها امريكا را به تسخير خود در خواهند آورد». معاون رييس‌جمهور امريكا گفت: «اگر راي ندهيد ديگر هيچ‌كس و هيچ چيزي نمي‌تواند جلوي نانسي پلوسي و چاك شومر را بگيرد كه كشور را تحويل چپ افراطي ندهند. اگر راي ندهيد بودجه نظامي را كاهش خواهند داد. اگر راي ندهيد ماليات را افزايش مي‌دهند و هيچ كاري از شما بر نمي‌آيد.»شبكه خبري سي‌ان‌ان گزارش داده كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا نيز روز يكشنبه عازم جرجيا شد تا او هم كارزاري مشابه در اين ايالت برگزار كند.
دموكرات‌ها؛ از شعار فسادستيزي 
تا وعده‌هاي اقتصادي
دموكرات‌ها رويكرد متفاوتي را اتخاذ كرده‌اند؛ آنها كه براي سال‌ها نتوانسته‌اند كنترل سنا را در دست داشته باشند، معتقدند جريان رقيب به جرياني مقابل مردم بدل شده و به دليل منافع اقتصادي شخصي و جناحي مانع از آن مي‌شود كه قوانيني به نفع مردم تصويب شود. باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امريكا كه اين روزها همراه با دو كانديداي حزب دموكرات در انتخابات سنا جان آسوف و رافائل ورناك كارزارهاي متفاوتي را به صورت مجازي و حضوري برگزار كرده معتقد است: «در حال حاضر سناتورهاي جمهوري‌خواه با اينكه كشور بحراني اقتصادي و درماني را تجربه مي‌كند، به جاي آنكه به فكر حفاظت از سلامت مردم و كسب و كار آنها باشند، نگرانند كه با چه قوانيني از پرتفوي خود محافظت كنند».جان آسوف، خبرنگار 33 ساله‌اي كه اكنون كانديداي اصلي حزب دموكرات در انتخابات سناست، تمركز خود را بر افشاگري عليه فعاليت‌ها و درآمدهاي اقتصادي مشكوك ديويد پردو و كلي لوئفلر گذاشته و كارزار خود را «كارزاري عليه سياستمداران فاسد» معرفي كرده است. رافائل ورناك، كشيش امريكايي و ديگر كانديداي حزب دموكرات هم تاكيد دارد رقيب مستقيمش نقش مهمي در سد كردن راه برخي مصوبات به نفع مردم ايفا كرده و خانم لئوفلر را فردي طرفدار حقوق ثروتمندان معرفي مي‌كند. دموكرات‌ها در جرجيا از وضعيت مالي خوبي هم برخوردارند. به گزارش نيويورك‌تايمز از زمان پايان دور اول انتخابات رافائل ورناك 63.6 ميليون دلار و جان آسوف 66.4 ميليون دلار از طريق كمك‌هاي آنلاين هواداران جمع‌آوري مي‌كند و اين منابع مالي دست آنها را براي تبليغات باز مي‌گذارد. اين در حالي است كه دو كانديداي جمهوري‌خواه مجموعا توانسته 58.2 ميليون دلار پول از هواداران خود جمع‌آوري كنند.واشنگتن‌پست نوشته است كه يكي از علل اصلي وضعيت خوب دموكرات‌ها در اين ايالت كه طي ساليان گذشته همواره از جمهوري‌خواهان حمايت كرده بود، اين است كه زني به نام استيسي آبرامز، تلاش ويژه‌اي در راستاي برگزاري كارزارها و مديريت امور اجرايي و تبليغاتي دموكرات‌ها داشته كه چنين مديريتي در جريان رقيب مشاهده  نمي‌شود.
نگراني جمهوري‌خواهان از فعاليت‌هاي ترامپ
گاردين گزارش داده به‌رغم تلاش‌هايي كه جمهوري‌خواهان براي پيروزي در جرجيا داشته‌اند آنها نگرانند كه اقدامات حقوقي تيم ترامپ و ادعاهايي كه رييس‌جمهور امريكا پيرامون تقلب در انتخابات مطرح مي‌كند، باعث شود هواداران حزب از راي دادن خودداري كنند.از زمان اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري دونالد ترامپ مدعي وقوع تقلب در جرجيا شده و شكايت‌هاي زيادي را در اين ايالت به جريان انداخته است. او همچنين فرماندار جمهوري‌خواه ايالت را به سبب آنچه رسانه‌هاي نزديك به ترامپ «ناتواني در بازگرداندن نتيجه آرا» مي‌خوانند فردي بي‌عرضه معرفي كرده كه به راحتي تسليم دموكرات‌ها شده است. در همين راستا روز گذشته تيم حقوقي ترامپ شكايت حقوقي جديدي را در جرجيا به جريان انداختند و سيدني پاول دادستان سابق در دولت كنوني در سخناني از مردم جرجيا خواست در خانه‌هاي خود بمانند، چراكه با راي ندادن اطمينان بيشتري به شنيده شدن صداي آنها وجود دارد. ال لين وود، دادستان جمهوري‌خواه سابق و محافظه‌كار ايالت جرجيا در اين باره مي‌گويد: «ما حاضر نيستيم 5 ژانويه دوباره راي بدهيم و ماشين‌هاي چيني راي‌مان را بدزدند. شما دوباره نمي‌توانيد مردم جرجيا را احمق فرض كنيد و انتظار داشته باشيد راي بدهند.» او معتقد است اگر دو سناتور جمهوري‌خواه نياز به راي مردم دارند بايد اين راي را به دست آورند و راهش ايستادگي در برابر تقلب  قبلي  است.
گاردين نوشته دموكرات‌ها با استفاده از اين موضوع به جمهوري‌خواهان مي‌گويند اگر فكر مي‌كنيد تقلب شده راي ندهيد و تبليغات ويژه‌اي را در اين حوزه داشته‌اند.
برتري  دموكرات‌ها در نظرسنجي
در چهار نظرسنجي اخير كه در جرجيا برگزار شده، در سه مورد دموكرات‌ها از شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات برخوردار بوده‌اند. در نظرسنجي موسسه RMG، در رقابت مستقيم جان آسوف و ديويد پردو كانديداي دموكرات‌ها با يك درصد اختلاف پيشتاز است و در رقابت ورناك و لوئفلر نيز آبي‌ها برتري دو درصدي دارند. نظرسنجي ترافلگار اما روايت متفاوتي دارد؛ اين نظرسنجي همانند نظرسنجي قبلي آسوف را يك درصد جلوتر نشان مي‌دهد، اما آمارهاي آن حاكي از آن است كه ورناك با 5 درصد اختلاف از رقيب جمهوري‌خواه خود عقب  افتاده  است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون