• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4808 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر

چهره چهار تيم پاياني ليگ برتر كشتي فرنگي مشخص شد

اعتراض رييس فدراسيون و تيم‌ها به داوري!

سامان سعادت

 

با برگزاري دور برگشت مسابقات ليگ برتر كشتي چهره چهار تيم راه‌يافته به دور نيمه نهايي مشخص شد. رقابت‌هاي دور برگشت بيستمين دوره ليگ برتر كشتي فرنگي جام يادگار امام(ره) در گروه الف (گراميداشت سردار شهيد حاج قاسم سليماني) روزهاي 9 و 10 آذرماه در خانه كشتي شهيد ابراهيم هادي، با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و بدون تماشاگر برگزار شد. در پايان دور برگشت اين رقابت‌ها تيم سيناصنعت ايذه با 4 پيروزي به عنوان تيم نخست دور برگشت شناخته شد. در مجموع دورهاي رفت و برگشت تيم سيناصنعت با 7 پيروزي و تيم فولاد اكسين با 6 پيروزي به عنوان تيم‌هاي اول و دوم گروه الف به مرحله نيمه نهايي صعود كردند. سينا صنعت در بازي نخست دور برگشت موفق شد 7 بر 3 آريوبرزن بهبهان را شكست دهد. اين تيم در بازي دوم كه حاشيه‌هايي هم به همراه داشت 6 بر4 رعد پدافند ارتش را مغلوب ساخت و در سومين بازي در حالي كه 5 بر 5 مقابل فولاد اكسين خوزستان مساوي كرده بود با امتياز فني مثبت 23 به 18 برنده مبارزه لقب گرفت. سينا صنعت در آخرين بازي خود در اين مرحله ده هيچ هيات كشتي سيرجان را از پيش رو برداشت و به عنوان صدرنشين راهي دور بعد شد. فولاد اكسين خوزستان نيز با دو برد مقابل آريو برزن و هيات كشتي سيرجان و شكست مقابل رعد پدافند ارتش و سينا صنعت به عنوان تيم دوم جواز حضور در دور نيمه نهايي را كسب كرد. 
رقابت‌هاي گروه ب روزهاي 12و 13 آذرماه در خانه كشتي شهيد ابراهيم هادي برگزار و در پايان تيم بازار بزرگ ايران به عنوان تيم نخست اين مسابقات شناخته شد. در رده‌بندي كلي (دورهاي رفت و برگشت) اين مسابقات نيز تيم‌هاي بازار بزرگ ايران و دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان تيم‌هاي اول و دوم گروه ب به مرحله نيمه نهايي صعود كردند. در دور برگشت تيم بازار بزرگ در يك رقابت نزديك مقابل صبانور كردستان به تساوي 5 بر 5 رسيد اما به لطف امتياز مثبت 24 به 19 برنده شد. اين تيم در بازي دوم 8 بر 2 دانشگاه آزاد اسلامي را مغلوب ساخت و در بازي سوم 9 بر يك شهداي مقاومت بسيج را از پيش رو برداشت. تيم دانشگاه آزاد نيز موفق شد ابتدا شهداي مقاومت بسيج قم را مغلوب كند و سپس در يك مسابقه جنجالي صبانور كردستان را شكست دهد.
به اين ترتيب با حضور سينا صنعت ايذه، بازار بزرگ، دانشگاه آزاد اسلامي و فولاد اكسين خوزستان چهره چهار تيم پاياني مسابقات مشخص شد. طبق اعلام سازمان ليگ فدراسيون كشتي مرحله نهايي بيستمين دوره ليگ برتر كشتي فرنگي، جام يادگار امام (ره) روز سه‌شنبه 25 آذرماه در خانه كشتي شهيد ابراهيم هادي برگزار خواهد شد. زمان ديدارهاي نيمه‌نهايي فينال به شرح زير مشخص شد: مرحله نيمه‌نهايي: سه‌شنبه، 25 آذرماه. فولاد اكسين خوزستان - بازار بزرگ ايران (ساعت 9:30) و دانشگاه آزاد اسلامي - سيناصنعت ايذه (ساعت 11) . ديدار رده بندي: ساعت 16:30 و ديدار فينال: ساعت 18. 
گفتني است مراسم وزن كشي مرحله نهايي روز دوشنبه 24 آذرماه از ساعت 18 با حضور 4 تيم شركت‌كننده برگزار خواهد شد. البته تيم‌هاي حاضر در اين مرحله موظف هستند در زمان ورود به قرنطينه خانه كشتي شهيد ابراهيم هادي، نتيجه تست PCR تمامي اعضاي تيم خود را كه حداكثر براي 48 ساعت قبل از مراجعه باشد، ارايه كنند. همچنين سازمان ليگ كشتي 5 روز فرصت براي نقل و انتقالات تيم‌هاي حاضر در مرحله نهايي در نظر گرفته است. بدين ترتيب از 15 تا 19 آذرماه 4 تيم شركت‌كننده در مرحله نهايي مي‌توانند با كشتي‌گيران مدنظر خود قرارداد امضا كنند. برنامه دور پاياني ليگ برتر كشتي در شرايطي اعلام شد كه هنوز حاشيه‌هاي دور مقدماتي به اتمام نرسيده است. بسياري از تيم‌ها نسبت به داوري مسابقات اعتراض داشتند. جمشيد خيرآبادي سرمربي تيم صبانور بعد از شكست مقابل دانشگاه آزاد كه مانع از حضور اين تيم در دور پاياني شد، گفت: «ما اصلا شكست مقابل دانشگاه آزاد را قبول نداريم و اعتراض رسمي‌مان را نيز به فدراسيون كشتي اعلام كرده‌ايم و منتظر پاسخ هستيم. در كشتي محمد هادي ساروي مقابل حريف، با توجه به عكس و فيلم كه خوشبختانه موجود است، داور صد درصد اشتباه كرد. ۵ صدم ثانيه مانده به پايان مبارزه يك پاي حريف از تشك بيرون رفت و يك صدم ثانيه به پايان هر دو پاي حريف از تشك بيرون رفت اما داوران به غلط اعلام كردند مبارزه به پايان رسيده و امتياز كشتي‌گير ما را ندادند. حتي فيلم را براي دو داور المپيكي و يك داور در سوئد فرستادم و آنها نيز تاكيد كردند بايد امتياز لحاظ مي‌شد. من به درستي حرف‌مان با مدرك و سند ايمان دارم و فقط به خاطر ارتباط با فدراسيون كشتي است كه به اتحاديه جهاني شكايت نمي‌كنم. اميدوارم حق ما بازگردانده شود.» او در ادامه افزود: «مثل آب خوردن سر تيم را بريدند و واقعا از اين اتفاق ناراحت و دلگيرم. مگر زورخانه است كه كميته داوران از داوران به صورت نوبتي استفاده مي‌كند؟ بايد بهترين‌ها و كاربلد‌ها را بياورند و سيستم نوبتي را براي مسابقات درجه دو و سه پياده كنند. ما پيگير حق‌مان هستيم و از عليرضا دبير مي‌خواهم نگذارد حق كردستان ضايع شود.» 
همچنين رضا مشمعچيان مربي تيم كشتي فرنگي رعد پدافند هوايي نيز با انتقاد از داوري ديدار تيمش مقابل سينا صنعت ايذه گفت: «با صحبتي كه با مدير تربيت‌بدني ارتش در خصوص ناداوري كه همه ساله گريبانگير تيم ما مي‌شود، سال آينده در ليگ كشتي حضور نخواهيم يافت.» اين مربي افزود: «داوراني كه در دور برگشت ليگ حضور داشتند به هيچ عنوان در حد و اندازه ليگ برتر نبودند و داوري‌ها در اين دوره بسيار ضعيف بود. سعيد عباسي از داوران المپيكي كشورمان كه سرپرست فني مسابقات را برعهده داشت به جاي اينكه اشتباهات را رفع كند از آن دفاع مي‌كرد.» مشمعچيان با انتقاد از داوري ديدار حساس تيمش با سينا صنعت ايذه كه منجر به شكست ۶ بر ۴ رعد پدافند شد، يادآور شد: «يكي از كشتي‌گيران ايذه انگشت كشتي‌گير ما را شكست و به دكتر اجازه ندادند كه براي معاينه به روي تشك برود و بعد از پايان كشتي متوجه شدند كه انگشتش شكسته است. قرار است معاينات لازم و عكسبرداري انجام شود و از طريق اداره حقوقي تربيت‌بدني نيروهاي مسلح با انجام شكايت اين موضوع را رسيدگي كنيم.» مربي تيم كشتي فرنگي رعد پدافند هوايي ادامه داد: «تيم رعد پدافند ارتش، تيمي است كه پولي ندارد و از سربازان براي حضور در ليگ استفاده مي‌كند.» مشمعچيان همچنين گفت: «پيش از اين رييس سازمان ليگ كشتي اعلام كرده بود كه بيش از ۶۵ درصد ديدارها پخش مستقيم خواهد شد در حالي كه تعداد كمي از رقابت‌ها در تلويزيون پخش شد و برهمين اساس و هر زماني كه دوربين‌هاي پخش مستقيم قطع مي‌شد داوري‌ها شرايط ديگري پيدا مي‌كرد.» بعد از بالا گرفتن اعتراضات، به خصوص اعتراض تيم صبانور كه حتي پاي برخي نمايندگان مجلس را به ماجرا باز كرد، عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتي روز شنبه با تذكر جدي به رييس كميته داوران، خواستار برخورد با داوران خطاكار در ليگ كشتي فرنگي شد. دبير در جلسه با داوران نسبت به نحوه جايگيري آنها در هنگام مبارزه ايراد وارد كرد و گفت نبايد با يك سوت اشتباه زحمات كشتي‌گيران، مربيان و حاميان يك تيم به راحتي از بين برود. شنيده مي‌شود رييس فدراسيون كشتي در تذكري جدي به مصلايي‌پور مسوول كميته داوران فدراسيون كشتي، خواستار برخورد جدي با داوران خطاكار و تنزل درجه آنها شده است.
همچنين محمد ابراهيم امامي، سخنگوي فدراسيون كشتي اعلام كرد قرار است فيلم كامل مبارزه محمدهادي ساروي فرنگي كار وزن ۹۷ كيلوگرم تيم صبانور با مهدي بالي از تيم دانشگاه آزاد توسط ۳ داور بين‌المللي بي طرف مورد بازبيني قرارگيرد تا گزارش خود را رسما اعلام كنند. او در پاسخ به اين سوال كه اگر اشتباه تاثيرگذار داوران در نتيجه اين مبارزه اثبات شود، آيا نتيجه تغيير مي‌كند يا خير، گفت: «در اين صورت تصميم با مسوولان فدراسيون، سازمان ليگ و كميته داوران خواهد بود تا نظر نهايي خود را اعلام كنند.»


بعد از بالا گرفتن اعتراضات، به خصوص اعتراض تیم صبانور که حتی پای برخی نمایندگان مجلس را به ماجرا باز کرد، علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی روز شنبه با تذکر جدی به رییس کمیته داوران، خواستار برخورد با داوران خطاکار در لیگ کشتی فرنگی شد. دبیر در جلسه با داوران نسبت به نحوه جایگیری آنها در هنگام مبارزه ایراد وارد کرد و گفت نباید با یک سوت اشتباه زحمات کشتی گیران، مربیان و حامیان یک تیم به راحتی از بین برود. شنیده می شود رییس فدراسیون کشتی در تذکری جدی به مصلایی پور مسوول کمیته داوران فدراسیون کشتی، خواستار برخورد جدی با داوران خطاکار و تنزل درجه آنها شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون