• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4808 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۶ آذر

بگذاريد روياپردازي كنيم

محمود فاضلي

روزنامه «اُسِّرواتوره رومانو» ارگان رسمي واتيكان از انتشار كتاب جديدي از پاپ فرانسيس رهبر كاتوليك‌هاي جهان تحت عنوان «بگذاريد روياپردازي كنيم: راهي به سوي آينده بهتر»  (Let Us Dream: The Path to A Better Future) خبر داد. اين كتاب 150 صفحه‌اي كه از اول دسامبر جهت فروش در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، مجموعه گفت‌وگوي‌هاي ميان پاپ فرانسيس و آستين آيوري (Austen Ivereigh) گزارشگر سابق هفته‌نامه The Tablet و بنيانگذار گروه رسانه‌اي صداي كاتوليك است كه در ايتاليا و به سفارش موسسه Piemme توسط انتشارات موندادوري( Mondadori ) منتشر مي‌شود. 
در كتاب جديد پاپ به مردم تحت تعقيب و آزار همچون روهينگيا، اويغور و ايزدي‌ها همچنين مسيحيان در برخي از كشورهاي اسلامي اشاره شده است. اين اولين ‌باري است كه اويغورها به عنوان «مردم تحت تعقيب و آزار» از سوي پاپ فرانسيس اشاره مي‌شود. پاپ در كتابش مي‌نويسد:«فكر مي‌كنم بارها از مردم تحت ستم سخن گفته‌ام، روهينگيايي‌ها، ايغورهاي بي‌نوا و ايزدي‌ها.» پاپ قبلا از روهينگيايي‌ها كه از ميانمار فرار كرده‌اند و كشته‌ شدن يزيدي‌ها توسط داعش در عراق صحبت كرده بود اما اين نخستين ‌باري بود كه به اويغورها اشاره مي‌كند. او با وجود تبليغات گسترده در مورد آزار مسلمانان در چين تا پيش از اين در مورد وضعيت مسلمانان در اين كشور ابراز نظري نكرده بود.
در اين كتاب پاپ در مورد تغييرات اقتصادي، اجتماعي و سياسي كه از نظر او براي حل و فصل نابرابري‌هاي بعد از پايان همه‌گيري كرونا مورد نياز است، چنين نوشته است:«همه‌گيري كوويد 19 بايد دولت‌ها را تشويق كند ايجاد دايمي درآمد پايه‌اي جهاني را مدنظر قرار دهند. مردمي كه پوشيدن ماسك را تحميلي از سوي دولت مي‌دانند «تنها در تصورات خودشان قرباني هستند.» پاپ از كساني كه عليه مرگ جورج فلويد در بازداشت پليس اعتراض كردند به خاطر جمع شدن براي خشم سالمي كه آنها را متحد كرده، تمجيد و اين اقدام را نقض فاحش كرامت انساني دانست. پاپ در كتابش ترامپ را با ديكتاتورهاي پوپوليست دهه 1930 مقايسه مي‌كند. 
پاپ  در كتابش اختصاص درآمد ثابت بين‌المللي براي نيازمندان جهان در راستاي افزايش اشتغال‌زايي و كرامت انساني را پيشنهاد داد. او قوانين نظام اقتصادي فعلي جهان در اعطاي معافيت‌هاي مالياتي را صرفا به نفع سرمايه‌داران خوانده و توضيح مي‌دهد افزايش شاخص رشد اقتصادي در يك كشور، دليلي بر افزايش ثروت همگاني نيست. پاپ گمانه‌زني مبني بر امكان حقيقي رشد اقتصادي در چنين ساختار نظام اقتصادي را غيرواقعي مي‌داند و از اقتصادهاي قطره ‌چكاني، نظريه مورد حمايت محافظه‌كاران مبني بر اينكه تخفيف‌هاي مالياتي و ديگر مشوق‌ها براي كسب‌وكارهاي بزرگ و ثروتمندان در نهايت به نفع باقي جامعه از طريق سرمايه‌گذاري و ايجاد شغل خواهد بود، انتقاد مي‌كند.
انتشار اين كتاب با واكنش چيني‌ها روبه‌رو بود. ژائو‌لي جيان، سخنگوي وزارت خارجه چين سخنان پاپ فرانسيس درباره اويغورها را كاملا بي‌اساس دانست و مدعي شد چين از حقوق اقليت‌ها مطابق قانون حفاظت مي‌كند. مردم تمامي قوميت‌ها در سين‌كيانگ به طور كامل از حقوق معاش، حقوق رشد و توسعه و آزادي مذهبي برخوردار هستند.
در 20 اكتبر سال جاري هياتي از نمايندگان و سناتورهاي جمهوري‌خواه و دموكرات امريكا در سفر به واتيكان با پاپ ديدار و از او درخواست كرده بودند تا از اويغورها حمايت كند. پكن اين ادعاها را به عنوان تلاشي براي بي‌اعتبار كردن چين رد و اعلام كرد كه اين اردوگاه‌ها به عنوان بخشي از اقدامات ضد تروريسم و از بين ‌بردن افراط‌گرايي تاسيس شده و اين اردوگاه‌ها مراكز آموزش هستند.
 گروهي از رسانه‌هاي غربي مدعي‌اند اويغورها به عنوان اقليت مسلمان چين از سوي دولت چين در كمپ‌هاي بزرگي نگهداري مي‌شوند، دولت زنان آنان را عقيم و خانواده‌ها را از هم جدا مي‌كند و به اين ترتيب سياست‌هاي خشني را نسبت به آنان اعمال مي‌كند. اين قبيل رسانه‌ها گزارش‌هاي متعددي به برخورد دولت چين با مسيحيان آن كشور از جمله پايين كشيده شدن صليب‌ها و... همچنين فشارهايي كه عليه مسلمانان نيز اعمال مي‌شود، پرداخته و به جمله پاپ در رابطه با مسلمان‌هاي اويغور متضمن به رسميت شناخته ‌شدن آنان به عنوان كساني كه از سوي دولت چين مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرند، اشاره مي‌كند. به باور اين رسانه‌ها در 7 سالي كه از رهبري پاپ مي‌گذرد، سكوتي سازماندهي شده نه تنها در كليسا بلكه در «غرب مسيحي، دموكرات و ليبرال» حكمفرما بود و هر گونه اظهارنظري در مورد اويغورها پيش از اظهارنظر پاپ تابو  بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون