• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4813 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ آذر

رييس‌جمهوري در آيين بهره‌برداري از راه‌آهن خواف- هرات از شرايط «تحريم » و «جنگ اقتصادي» گفت

اميدواريم حاكمان بعدي امريكا جبران كنند

حسن روحاني ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و ۲۴ ربيع‌الثاني ۱۴۴۲ را روزي «به ياد ماندني» و «تاريخي» در سرنوشت ملت ايران و افغانستان مي‌داند. رييس‌جمهوري معتقد است كه اين تاريخ، تاريخ اتصال دو سرزمين دوست ازطريق راه‌آهن است. او در مراسمي كه روز پنج‌شنبه به مناسبت افتتاح قطعات يك، دو و سه راه‌آهن خواف- هرات و با حضور محمد اشرف‌غني رييس‌جمهوري افغانستان به‌صورت ويدئوكنفرانس برگزار شد، ايران و افغانستان را داراي «يك سرنوشت» توصيف و تاكيد كرد كه ثبات، امنيت و توسعه منطقه در سايه ثبات، امنيت و توسعه هر دو كشور است. روحاني همسايگي ايران و افغانستان را نه اين انتخاب، بلكه تقدير و سرنوشتي تاريخي مي‌داند كه بهره‌مندي اين دو كشور از سايه يكديگر وابسته به اراده آنهاست؛ اراده دو ملت اين است كه دو كشور از نعماتي كه در اختيار دارند، به نفع همديگر استفاده كنند.
رييس دولت يازدهم و دوازدهم با اشاره به ميزباني ۴۰ ساله ايران از شهروندان افغانستاني مهاجر، اين ميزباني را توام با «آموزش رايگان» براي فرزندان ملت افغانستان توصيف كرد و گفت: «امروز بيش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستاني در كلاس‌هاي درس ما درس مي‌خوانند و از بهداشت و درمان رايگان ما استفاده مي‌كنند. جمهوري اسلامي ايران در ماجراي كرونا نيز به همان نسبت كه به مردم خود خدمت داد، بدون هيچ تفاوتي به مردم افغانستان هم خدمت داده است.» رييس قوه مجريه فرهنگ و تاريخ ايران و افغانستان را درهم تنيده دانست و با تاكيد بر اينكه بايد بازار و اقتصاد دو كشور در‌هم‌‌تنيدگي داشته باشد، از «توسعه زيرساخت‌ها» به عنوان نخستين گام اين امر ياد كرد. 
حسن روحاني در اين ويديو كنفرانس راه‌آهن ميرجاوه را نخستين راه‌آهن شرق ايران معرفي كرد كه ايران را به پاكستان متصل كرد. به گفته او، راه آهن خواف- هرات دومين راه‌آهن شرقي ماست كه ما را به افغانستان متصل مي‌كند. رييس‌جمهوري ادامه داد: «از شمال نيز در سرخس و اينچه‌برون و در جلفا و در رازي در غرب و در آينده‌اي نه‌چندان دور اتصال ما از كرمانشاه به خانقين و خرمشهر به بصره راه‌هاي ارتباطي ديگري است كه ما را به شرق و غرب متصل مي‌كند و مردم افغانستان هم مي‌توانند از اين اتصال استفاده كنند.» او با ابراز اميدواري نسبت به اتصال خط آهن روزنك به هرات در افغانستان، اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران و شركت‌هاي ايراني آمادگي دارند كه راه‌آهن روزنك را در زماني كوتاه به هرات متصل كنند و اميدواريم  راه‌آهن هرات به مزارشريف متصل شود. به‌گفته رييس‌جمهوري، با اين اتصال مردم عزيز افغانستان مي‌توانند ميليون‌ها تن كالا را جابه‌جا و صدها هزار مسافر مي‌توانند از اين ريل استفاده كنند. 
رييس دولت دوازدهم همچنين تاكيد كرد كه با اجرا و افتتاح بخش چهارم راه‌آهن خواف- هرات مردم افغانستان مي‌توانند به آرزوي ديرينه خود برسند و به راحتي با راه‌آهن به مشهدالرضا متصل شوند.
حسن روحاني رونق ايران و افغانستان را در اين راه‌آهن ديده و معتقد است كه با اين راه‌آهن كالاهاي تجار افغانستان مي‌تواند به اروپا منتقل شود و مردم افغانستان مي‌توانند به بنادر جنوب ايران نظير بندر امام و بندرعباس و در آينده‌اي نزديك به چابهار متصل شوند. او از تلاش‌هاي جدي براي اجراي راه‌آهن چابهار به زاهدان خبر داد و گفت: «در سال ۲۰۲۱ اين راه‌آهن متصل خواهد شد و افغانستان خواهد توانست به چابهار هم متصل شود.» براساس توضيحات رييس‌جمهوري، با اتصال راه‌آهن افغانستان به ازبكستان در آينده، افغانستان مي‌تواند از همه امكانات ترانزيتي و فوائد ترانزيتي در منطقه بهره‌مند شود. راه‌آهن خواف- هرات همچنين در آينده مي‌تواند مسير اتصال به ريل چين، تاجيكستان، قرقيزستان، افغانستان و ايران باشد و شرايط را براي توسعه منطقه بيشتر فراهم كند.
رييس قوه مجريه با بيان اينكه «ما اين راه‌آهن را به عنوان يكي از تعهدات توسعه‌اي‌مان انجام داديم»، تاكيد كرد كه ما به اين تعهدنامه در زماني عمل كرديم كه در شرايط تحريم ظالمانه امريكا بوديم و آنها به عنوان تروريست اقتصادي مي‌خواستند تمام مسيرهاي حركت اقتصادي را بر روي مردم ما ببندند؛ البته آنها شكست خوردند و طراح اين طرح غلط نيز سرنگون شد و همه آنها كه در اين مسير راه غلط را انتخاب كرده بودند، فهميدند كه اشتباه تاريخي مرتكب شدند؛ اميدواريم در آينده اين اشتباه توسط حاكمان بعدي در كاخ سفيد جبران شود.
روحاني همچنين با تاكيد بر اينكه همه‌ طرح‌هاي توسعه‌اي كشور در شرايط جنگ اقتصادي انجام شده، گفت: «هر هفته افتتاح‌هاي بزرگ تاريخي در كشور داشته‌ايم و امروز سي و ششمين هفته‌اي است كه افتتاح داريم.»
رييس‌جمهوري در بخش‌ ديگري از سخنراني خود در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف- هرات از هموار شدن مسير ترانزيت و كاهش هزينه حمل و نقل به عنوان ويژگي‌هاي اين راه‌آهن ياد كرد و ادامه داد: «همچنين با استفاده از اين راه‌آهن ترافيك مرز دوغارون كاهش مي‌يابد و كالاهاي افغانستان به راحتي به ايران و اروپا صادر مي‌شود.» او همچنين براي برگزاري دوره آموزشي كوتاه‌مدت و بلندمدت در وزارت فوائد عامه افغانستان اعلام آمادگي كرد تا شهروندان، تجار و بازرگانان افغانستاني نيز بتوانند به‌خوبي از راه‌آهن استفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون