• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4821 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ دي

يك عضو مجمع تشخيص و يك نماينده اسبق مجلس از حال و روز دو جناح درآستانه انتخابات گفتند

ناكامي با فرمول «300+100» يا ناتواني در مذاكره؟

بعضي اصلاح‌طلبان پيش‌بيني مي‌كنند همان‌گونه كه در انتخابات مجلس يازدهم دشوار توانستند تعدادي معدود كانديدا داشته باشند در انتخابات 1400 هم با توجه به نظر عمومي شوراي نگهبان احتمالا شرايط چندان مساعدي نخواهند داشت. آنها اما اميدوارند كه شايد شوراي نگهبان در مواجهه با انتخابات و شرايط كشور تصميمي متفاوت بگيرد تا رقابت سياسي برابر بين جريان‌هاي مختلف شكل گرفته و همه جريان‌ها بتوانند كانديداي مورد نظر خود را معرفي كنند. به همين خاطر در تلاشند تا سازوكاري ايجاد كنند كه بتوانند بر مبناي آن كانديدايي واحد را به ميدان اين رقابت سياسي روانه كنند. اما همين اقدامات براي تشكيل نهاد اجماع‌ساز هم ظاهرا چندان به مذاق بعضي رقباي اصولگرا خوش نيامده است. ديروز سيدمهدي هاشمي، كنشگر سياسي اصولگرا در واكنش به سازوكار جديد انتخاباتي اصلاح‌طلبان به پايگاه خبري نامه‌نيوز گفته:«واقعا اصلاح‌طلبان در ۷ سال گذشته بايد دنبال اين مي‌بودند كه اصلاحي در نحوه اداره كشور به نفع رفاه و آسايش مردم انجام شود اما اين اتفاق نيفتاد. حالا بعيد مي‌دانم با چنين سازوكار‌هاي فصلي نزديك به ايام انتخابات بتوانند ناكارآمدي‌هاي‌شان را توجيه كنند.» اين نماينده پيشين مجلس با بيان اينكه اصلاح‌طلبان ديگر قادر نخواهند بود به آساني توجه افكار عمومي را به سمت خود جلب كنند، گفته است:«اصلاح‌طلبان امروز تنها به ابزار رسانه و آن‌ هم از نوع خارجي اميد بسته‌اند. يعني تلاش خواهند كرد با استفاده از فضاي مجازي در اختيار بيگانگان، فريبي را طراحي كنند و آن ‌را دستمايه‌اي براي جهت‌دهي به افكار عمومي قرار دهند اما مردم ديگر فريب نمي‌خورند.» او با اشاره به نتيجه انتخابات مجلس يازدهم معتقد است:«اگر كنار هوشمندي مردم افراد توانمند، مقيد و متعهد به اصول، مباني و منافع ملي در عرصه حضور پيدا كنند و قبيله‌گرايي‌ها كنار گذاشته شود و همه دنبال تامين منافع مردم باشيم، اصلاح‌طلبان با مدل «۱۰+۳۰»كه هيچ با «۱۰۰+۳۰۰» هم در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ نتيجه نمي‌گيرند.»
مهدي هاشمي و بسياري از همقطاران او بر اين تاكيد دارند كه اصلاح‌طلبان به ‌خاطر عملكرد دولت روحاني محبوبيت سال‌هاي اخير خود را از دست داده‌اند. اما در مقابل اصلاح‌طلبان هر چند به از دست رفتن سرمايه اجتماعي خود اذعان دارند اما معتقدند كه به ‌خاطر كارشكني‌هاي جريان قدرتمند رقيب نتوانسته‌اند برخي شعارها و وعده‌هاي خود را عملي كنند. حالا با اين وجود آنان همچنان تاكيد دارند كه اگر شوراي نگهبان روي خوشي به جريان اصلاحات نشان دهد، مي‌توانند اميدوار باشند كه رقيب خود را شكست دهند. 
ديروز سيدمحمد صدر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين باره گفته كه «اميدوارم كه تغيير رفتار(شوراي نگهبان) وجود داشته باشد چون واقعا منافع كشور، مردم و جمهوري اسلامي و منافع اسلام حكم مي‌كند كه ما انتخاباتي با حضور اكثريت مردم داشته باشيم. انتخاباتي مي‌تواند پرشور و با حضور اكثريت مردم باشد كه رقابتي شود؛ يعني گروه‌هاي سياسي مختلف كانديدا داشته باشند در چنين شرايطي ما يك انتخابات قابل ‌قبول داريم كه سبب حفظ امنيت ايران و جمهوري اسلامي مي‌شود.» او به خبرآنلاين گفته است:«اميدوارم ميزان مشاركت در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده مثل انتخابات مجلس نباشد. درصد مشاركت مردم در انتخابات مجلس از ابتداي انقلاب تاكنون بي‌سابقه بوده به خصوص در شهرهاي بزرگ و استان تهران و شهر تهران؛ آن طور كه گفته شد درصد بسيار پاييني پاي صندوق راي آمدند و اين اصلا براي جمهوري اسلامي مناسب نيست.» صدر همچنين معتقد است:«اگر اصولگرايان در يك انتخابات منصفانه، قانوني و با مشاركت بالا روي كار بيايند، طبيعي است كه اگر آنها هم زماني انتخابات را بردند و دولت تشكيل دادند، متوجه مي‌شوند كه ضروري است در سياست خارجي يك ‌سري كارهايي انجام دهند كه اگر توانايي آن را داشته باشند، انجام مي‌دهند و به‌ سمت تامين منافع كشور مي‌روند. آنها ادعا مي‌كنند كه ما مي‌توانيم مذاكره كنيم و ما مي‌گوييم بسم‌الله، بفرماييد! اما آنها بايد در يك انتخابات سالم رقابتي شركت كنند؛ يعني انتخاباتي كه همه گروه‌هاي سياسي در آن كانديدا داشته باشند و هر كسي را كه مردم انتخاب كردند؛ اهلا و سهلا.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون