• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4822 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ دي

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

ايران كانون ترانزيت منطقه بوده و اين موضوع قابل تغيير نيست

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره راه‌اندازي راه‌آهن تركيه به چين و ابراز نگراني كارشناسان از وارد آمدن ضربه اقتصادي به ايران از اين طريق گفت: «آنهايي كه به جغرافياي منطقه آشنا باشند، مي‌دانند كه ايران همواره چهارراه رفت‌وآمد منطقه‌اي بوده است؛ از زمان باستان ايران به عنوان شاهراه شرق به غرب و همچنين شمال به جنوب مطرح بوده است. مزاياي طبيعي ايران در حوزه ترانزيت قابل احصا نيست. طبيعي است كه برخي كشورها در پي تنوع‌سازي مسيرهاي خود برآيند، اما همواره ايران به عنوان كانون ترانزيت منطقه مطرح بوده و اين قابل تغيير نيست.» وي يادآور شد: «در داخل كشور نيز پيشرفت‌هاي قابل توجهي در اين زمينه شاهد بوديم. راه‌آهن خواف – هرات در روزهاي اخير افتتاح شد، در برخي اتصالات به منطقه قفقاز و آسياي مركزي مذاكرات خوبي صورت گرفته يا در خصوص راه‌آهن زاهدان و چابهار و اتصال آن به شمال كشور صحبت مي‌شود. روز 24 آذر هم نشست سه‌جانبه‌اي با هند و ازبكستان برگزار شد و در خصوص راه‌آهن زاهدان و مسيرهاي ترددي از چابهار بحث و تبادل نظر صورت گرفت.» به گفته سخنگوي وزارت خارجه، «پروژه‌هاي ترددي و ترانزيتي در ايران به اندازه‌اي گسترده است كه مجال توضيح نيست و جاي نگراني در اين خصوص وجود ندارد. ما بايد همچنان به افزايش توان‌مان در حوزه ترانزيتي ادامه دهيم تا اين مزيت ترجيحي ايران از بين نرود.»

موضوعات منطقه به اروپا مربوط نيست

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه اروپايي‌ها قبلا خواستار گفت‌وگو با ايران درباره مسائل منطقه و موضوعات موشكي شده بودند و آيا از مواضع خود عقب‌نشيني كرده‌اند؟ گفت: جواب ما كاملا روشن است. ما در خصوص برجام مذاكره مجدد نخواهيم داشت. وي افزود: در خصوص موضوعاتي كه مربوط به منطقه است به اروپا مرتبط نيست و با منطقه بايد صحبت كنيم. مسائلي كه به امنيت ملي و مصالح عاليه نظام و امور دفاعي كشور برمي‌گردد نه با كسي صحبتي داريم و نه اجازه مي‌دهيم كسي با اين حوزه‌ها شوخي كند. پيام ما روشن بوده و سال‌ها زبان و ادبيات و مقاومت ما اين را نشان داده است. البته هر كسي مختار است نظرات خود را بگويد. بهتر از هر كسي مي‌دانند كه ريشه‌هاي ناآرامي در منطقه چيست. اين ديپلمات ارشد ايراني در پاسخ به سوال ديگري درباره لغو نشست اقتصادي ايران و اروپا بعد از اعدام روح‌الله زم خاطرنشان كرد: سفراي آلمان و فرانسه به خاطر اقدامات مداخله‌جويانه احضار شدند و به صراحت گفتيم كه اظهارات مداخله‌جويانه آنها را نمي‌پذيريم و نه حاضريم در آن مسير با آنها گفت‌وگويي داشته باشيم. اظهارات دوپهلو و استاندارد دوگانه مواردي هستند كه بارها به آنها تذكر داده شده است. تا موقعي اين مسير به مسير احترام برانگيز تبديل نشود برخي گفت‌وگوها معطل خواهند بود. خطيب‌زاده بيان كرد: تنها مسير همكاري با ايران مسير احترام متقابل است.

پيوستن به FATF به نفع منافع ملي است

وي درباره موافقت مقام معظم رهبري با بررسي مجدد FATF در مجمع تشخيص مصلحت و اينكه آيا وزارت خارجه با مجمع در اين خصوص همكاري خواهد داشت، گفت: موضع ما درباره FATF از ابتدا روشن بوده است و وزارت خارجه و نمايندگان وزارت خارجه و معاون اقتصادي و بخش بين‌الملل ما همواره گفته‌ايم هر چه زودتر بتوانيم مشكل را حل كنيم كه به نفع سيستم بانكي و مالي ماست. استانداردهاي شناخته شده‌ در جهان كه امروز همه عضو آن هستند و به آن پيوسته‌اند چه در حوزه پولشويي و چه در حوزه تامين مالي تروريسم موضوعاتي است كه وزارت خارجه نظرات خود را از روز اول به همه نهادها و اركان نظام از جمله مجمع تشخيص گفته و باز هم خواهيم گفت. خطيب‌زاده بيان كرد: البته فكر مي‌كرديم اگر تدبيري انديشيده مي‌شد كه اسم ايران به ليست سياه برنمي‌گشت قطعا به تدبير نزديك‌تر بود. كار الان ساده نيست ولي وزارت امور خارجه به جهت وظايف ذاتي حاكميتي خودش مجددا تلاش خواهد كرد اگر مصالح و تصميم عالي نظام بر اين قرار بگيرد.

گزارش فني سقوط هواپيماي اوكرايني ارايه مي‌شود

خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي درباره اظهارات وزير خارجه كانادا كه گفته باور نمي‌كنيم خطاي انساني باعث سقوط هواپيماي اوكرايني شده و اگر از روند تحقيقات و مجازات عاملان سقوط اين هواپيما راضي نباشيم به ديوان بين‌المللي دادگستري شكايت مي‌كنيم، گفت: درباره واقعه ناگوار و تراژدي كه رخ داد نهادهاي كشور از جمله وزارت خارجه و همه اشخاص و شخصيت‌هاي ايران و از بالاترين مقامات ارشد نظام تا كساني كه امور را عادي پيگيري مي‌كنند داغدار اين اتفاق هستند و ما داغدار فرزندان ملت هستيم و شب و روزي نيست كه از غم و اندوه اين ماجرا ناراحت نباشيم. ما شريك اين غم خانواده‌هاي داغدار هستيم، بسياري از آنهايي كه جان خود را از دست دادند همه فرزندان رشيد اين ملت بودند. وي افزود: وزارت امور خارجه در بالاترين سطح خود از لحظات اول به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بوده و البته مي‌دانيد ابعاد فني آن به سازمان هواپيمايي برمي‌گردد. او افزود: امروز و فردا گزارش فني قبل از يك‌ساله شدن اين فاجعه منتشر و به صورت بر خط براي طرف‌هاي اوكرايني و آنهايي كه بايد در خصوص اين گزارش بدانند، ارسال خواهد شد. تمام تلاش خود را مي‌كنيم كه كار با نهايت شفافيت پيش برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون