• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4823 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي

مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان در تهران:

از نقش موثر و سازنده ايران متشكريم

گروه ديپلماسي| «حمدالله محب»، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان كه صبح روز سه‌شنبه وارد تهران شد با دريابان علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و محمدجواد ظريف وزير خارجه ديدار كرد. 

 هشدار شمخاني درباره فعاليت‌هاي داعش 
شمخاني در ديدار با حمدالله محب، با تبيين سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران مبني بر تقويت حسن همجواري و برقراري روابط راهبردي با همه همسايگان عنوان كرد: افغانستان به دليل اشتراكات و پيوندهاي فراوان بين دو ملت از جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است. وي با ابراز خرسندي از افتتاح راه‌آهن خواف - هرات و اميدواري نسبت به اينكه اين پروژه بتواند نقش موثري در ارتقا و تحكيم روابط دو كشور و رفاه و پيشرفت اقتصادي مردم افغانستان داشته باشد، ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه روابط در همه زمينه‌ها را حياتي و اجتناب‌ناپذير توصيف كرد.  دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به تهديدات و منافع مشترك دو كشور در موضوعات مختلف به ويژه مساله گسترش تروريسم و ضرورت ايجاد ثبات و امنيت در منطقه، بر حمايت قاطع ايران از دولت قانوني افغانستان و لزوم افزايش همكاري و تعامل بين تهران - كابل در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي و امنيتي تاكيد كرد. شمخاني با بيان اينكه امريكا طي يك‌سال گذشته اقدامات ناامن‌ساز خود را در منطقه غرب آسيا تشديد و با ترور ناجوانمردانه فرماندهان ارشد مبارزات ضد تروريستي سردار قاسم سليماني و ابومهدي المهندس اين رفتار را به اوج رساند، گفت: جمهوري اسلامي ايران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان اين جنايت تاريخي، از تداوم اقدامات تروريستي، تشنج‌آفرين و ضد امنيتي امريكا و عمالش جلوگيري و آنان را وادار به خروج از منطقه كند. وي با هشدار نسبت به تشديد و توسعه فعاليت‌هاي داعش در افغانستان و خطراتي كه از اين ناحيه براي مردم اين كشور و ديگر كشورهاي منطقه ايجاد خواهد شد، بر ضرورت هوشياري، همكاري و اشتراك مساعي همه كشورها براي دفع شر كامل اين غده سرطاني تاكيد كرد.

  حمدالله محب: ايران خانه دوم ماست
در ادامه اين ديدار حمدالله محب مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان نيز طي سخناني با ابراز خرسندي از سفر به جمهوري اسلامي ايران، آمادگي دولت و ملت افغانستان براي گسترش همكاري و تعامل با دولت و ملت بزرگ ايران را اعلام و از ايران به عنوان خانه دوم خود ياد كرد. وي، همچنين با اشاره به حمايت‌هاي بي‌دريغ جمهوري اسلامي ايران و مهمان‌نوازي مردم شريف ايران از مردم افغانستان در طول ۴۰ سال گذشته گفت: دولت و ملت افغانستان همواره قدردان محبت‌ها، كمك‌ها و حمايت‌هاي ايران و ايرانيان بوده و خواهد بود. حمدالله محب با ارايه گزارشي از روند گفت‌وگوهاي صلح در افغانستان افزود: متاسفانه با وجود توافقات امضا شده بين امريكا و طالبان، حملات و اقدامات مخرب اين گروه نه تنها كاهش نيافته، بلكه سير صعودي نيز داشته است.  وي با تمجيد از نقش موثر و سازنده جمهوري اسلامي ايران براي برقراري صلح و ثبات در افغانستان خاطرنشان كرد: گروه طالبان با سوءاستفاده از توافق با امريكا در تلاش براي تحميل شرايط خود و وادارسازي دولت افغانستان به تسليم بود، ولي ما با تاكيد بر مواضع اصولي و قانوني خود مقابل زياده‌خواهي آنان ايستادگي كرديم.
تاكيد   بر راه‌حل فراگير سياسي در افغانستان 
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه دومين ميزبان «حمدالله محب» مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان بود. وزير امور خارجه در اين ديدار حمايت از جمهوري اسلامي افغانستان را سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران خواند و با اشاره به لزوم خروج امريكا از افغانستان اظهار داشت: ما راه‌حل فراگير سياسي با حضور همه گروه‌هاي افغانستاني را بهترين تضمين‌كننده صلح پايدار در اين كشور مي‌دانيم.  ظريف با تاكيد بر ضرورت تعميق رايزني‌ها بين دو كشور دوست و همسايه در سطوح دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي، از افتتاح راه‌آهن خواف - هرات ابراز خرسندي كرد و آن را زمينه‌اي براي گسترش همكاري‌هاي دو كشور و ارتباط سريع‌تر با مناطق شرقي ارزيابي كرد و افزود: ضرورت دارد در جهت افزايش همكاري‌هاي مرزي، گذرگاه دوغارون بهينه‌سازي شود. حمدالله محب مشاور امنيت ملي افغانستان نيز در اين ملاقات ضمن ارايه گزارشي از آخرين تحولات مربوط به گفت‌وگوهاي صلح، از مواضع جمهوري اسلامي ايران در حمايت از دولت و ملت افغانستان قدرداني كرد و بر ضرورت گسترش همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي فيمابين تاكيد كرد. حمد‌الله محب همچنين با اشاره به افتتاح راه‌آهن خواف - هرات، ابراز اميدواري كرد كه همكاري‌هاي منطقه‌اي با اين‌گونه خطوط ارتباطي تقويت شود. همكاري‌ها در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي، برگزاري كميسيون مشترك دو كشور و پيگيري پروژه‌هاي ديگر در دست انجام و به ويژه همكاري بيشتر در حوزه آب، از محورهاي ديگر مذاكرات وزير امور خارجه كشورمان و مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور افغانستان بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون