• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4824 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ دي

خبر

تك آهنگ عليرضا قرباني مجوز گرفت

دفتر موسيقي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ظرف هفته سوم آذر ماه مجوز ۸۴ تك آهنگ و يك آلبوم را صادر كرد. به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي دفتر موسيقي، در اين هفته آلبوم «ماهور» به آهنگسازي «پوريا خادم» در ژانر كلاسيك تنها آلبومي بود كه در هفته سوم آذر ماه مجوز انتشار را دريافت كرد. در ميان مجوزهاي صادره در بخش تك‌آهنگ‌ها نيز مي‌توان به قطعه «من نيستم كه ببينم» به خوانندگي «عليرضا قرباني» و آهنگسازي «آرش گوران»، قطعه «مسافرخونه» به خوانندگي «احسان خواجه اميري» و آهنگسازي «پوريا بابايي»، دو قطعه «دلبرانه» و «تب عشق» با آهنگ و صداي «محسن ابراهيم‌زاده» و «امضا» با آهنگ و صداي «سهراب پاكزاد» اشاره كرد. گزارش صدور مجوز هفتگي دفتر موسيقي هرهفته در قالب خبر منتشر مي‌شود. براي اين آثار صرفا مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آن دراختيار مالك اثر است.

جشنواره تجسمي در انتظار چراغ سبز كرونا

مدير اداره‌ كل هنرهاي تجسمي درباره شرايط برگزاري جشنواره فجر امسال توضيح داد: پيش‌بيني ما اين است كه بتوانيم همانند سال‌هاي گذشته جشنواره را به صورت حقيقي برگزار كنيم و مجازي نباشد، اما اگر در بهمن‌ ماه شرايط به سمت وضعيت قرمز پيش رفت، ممكن است برنامه‌هاي جديدي براي برگزاري مجازي درنظر گرفته شود.

هادي مظفري، مدير اداره‌ كل هنرهاي تجسمي، در گفت‌وگويي با ايسنا درباره آخرين تصميم‌گيري‌ها براي برگزاري جشنواره تجسمي فجر، اظهار كرد: فراخوان جشنواره همانند هر سال منتشر شده و تيم اجرايي نيز در حال كار هستند. پيش‌بيني ما اين است كه بتوانيم همانند سال‌هاي گذشته جشنواره را به صورت حقيقي برگزار كنيم و مجازي نباشد، اما اگر خداي ناكرده در بهمن‌ ماه شرايط به سمت وضعيت قرمز پيش رفت، ممكن است برنامه‌هاي جديدي براي برگزاري مجازي درنظر گرفته شود؛ البته تا اين لحظه برنامه اين است كه جشنواره در موسسه صبا و به صورت حضوري برگزار شود، اما درباره جزييات با توجه به وضعيت كشور در آن برهه زماني تصميم گرفته مي‌شود و به همين خاطر هم شرايط دقيق برگزاري حدود ۱۰ روز پيش از افتتاحيه جشنواره تجسمي امسال، اطلاع‌رساني مي‌شود. مظفري در پاسخ به اين پرسش كه آيا سياست اداره‌ كل هنرهاي تجسمي در قبال برگزاري رويدادهاي دولتي و خصوصي در ايام كرونا متفاوت است، با تاكيد بر اينكه هيچ تفاوتي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: در رويدادهاي گذشته همه ما از دستورالعمل‌هاي ستاد ملي مبارزه با كرونا تبعيت كرديم؛ همان‌گونه كه افتتاحيه دوسالانه سراميك برگزار نشد و با تعطيلات دو هفته‌اي شهر تهران بي‌ينال سراميك نيز تعطيل شد. در واقع هر زمان دستورالعملي صادر شده، شامل تمامي رويدادهاي دولتي و خصوصي بوده است. الان نيز شرايط به همان صورت است و حضور هنرمندان در گالري‌ها و جشنواره‌ها همگي تابع يك قانون واحد و مشخص هستند كه توسط ستاد ملي كرونا اعلام مي‌شود. مدير اداره‌ كل هنرهاي تجسمي همچنين درباره اينكه آيا نظارتي بر عملكرد گالري‌ها در ايام كرونا وجود دارد، توضيح داد: نظارت حتما انجام و اگر شكايتي نيز وجود داشته باشد، حتما رسيدگي مي‌شود؛ البته عمده گالري‌ها در اين مدت به سمت برگزاري نمايشگاه‌هاي آنلاين رفتند.

نقاشي‌هاي «جيوتو» نجات پيدا مي‌كنند

متخصصان مرمت آثار هنري اين روزها در ايتاليا مشغول مرمت فرسكوهاي ارزشمند «جيوتو» نقاش چيره‌دست ايتاليايي هستند.

به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، متخصصان در ايتاليا مراحل پاياني پروژه يك‌ساله مرمت فرسكوهاي ۷۰۰ ساله «جيوتو» نقاش ايتاليايي روي ديوار كليساي «سن فرانسيس» واقع در شهر «آسيزي» را طي مي‌كنند. نقاشي فرسكو سبكي قديمي است كه در آن نقاشان طرح موردنظر خود را روي گچ خيس پياده مي‌كردند تا با اين شيوه اثري بادوام روي ديوار خلق كنند. فرسكوهاي «جيوتو» صحنه‌هايي از زندگي مريم مقدس (س) را به تصوير مي‌كشد. سال‌ها پيش متخصصان در جريان بررسي اين فرسكوها دريافتند گچ‌هاي اين ديوارها كم‌كم در حال جدا شدن از ديوار هستند و بنابراين نخستين پروژه مرمت اين فرسكوها در ۵۰ سال اخير آغاز شد. تزريق رزين اكريليك به نقاشي‌ها يكي از روش‌هايي است كه براي مرمت اين آثار به كار رفته است. مرمت اين فرسكوها از اهميت بالايي در «آسيزي» كه منطقه‌اي زلزله‌خيز است برخوردار است، چراكه يك لرزش كوچك مي‌تواند موجب جدا شدن لايه گچي شود. كليساي «سن فرانسيس» در «اسيزي» از جمله اماكن محبوب هنرمندان و دانشجوهاي رسته تاريخ هنر به شمار مي‌رود؛ چراكه خانه حدود ۱۰ هزار متر مربع از فرسكوهاي «جيوتو» و ساير نقاشان چيره‌دست تاريخ همچون «سيمونه مارتيني» و «پيترو لورنزتي» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون