• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4824 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ دي

خبر

ايرج راد: مصوبه تازه دولت ربطي به كرونا ندارد

به تازگي خبري درباره برقراري بيمه بيكاري هنرمندان منتشر شد و اين قشر كه اغلب آنان در دوران كرونا ناچار به خانه‌نشيني شده‌اند، دلگرم شدند كه دولت، راه‌حلي براي بيكاري و بي‌پولي آنان انديشيده است اما به فاصله اندكي، ايرج راد، رييس هيات‌مديره خانه تئاتر اعلام كرد كه مصوبه جديد ربطي به كرونا و پيامدهاي آن ندارد. به گزارش ايران تئاتر به نقل از ايسنا، روز يكم دي ماه خبري به نقل از سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شد با اين مضمون كه دولت با برقراري بيمه بيكاري اهالي فرهنگ، هنر و رسانه موافقت كرده و اين موضوع به تصويب رسيده است. از آنجا كه در چند ماه گذشته و بعد از همه‌گيري كرونا كه تعطيلي بسياري از فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري را در پي داشت، بارها موضوع امنيت شغلي و بيمه ايام بيكاري، به عنوان يك مطالبه جدي از سوي جامعه فرهنگي مطرح شد، انتشار اين خبر كورسوي اميدي در دل هنرمندان ايجاد كرد كه شايد اين مصوبه جديد در دوران كرونا، دست آنان را بگيرد و بخشي از دغدغه‌هاي‌شان را برطرف كند. البته در اين خبر جزيياتي درباره چگونگي و همين طور زمان اجراي اين مصوبه اعلام نشده بود. با اين حال چون بسياري از هنرمندان در چند ماه گذشته انتقادها و درخواست‌هاي خود را در زمينه مساله امنيت شغلي مطرح كرده بودند، اين ذهنيت در بخشي از جامعه هنري ايجاد شد كه شايد اين انتقادها موثر بوده و به جايي رسيده است. به خصوص كه در بخشي از اين خبر، وزير فرهنگ هم، شرايط سخت هنرمندان را در دوران كرونا تاييد كرده بود. بدين‌ترتيب اين اميد قوت گرفت كه شايد مصوبه تازه به سرعت به جريان بيفتد. اما ايرج راد رييس هيات‌مديره خانه تئاتر و رييس شوراي عالي خانه هنرمندان ايران مي‌گويد: مصوبه اخير دولت درباره برقراري بيمه بيكاري اهالي فرهنگ و رسانه، ربطي به دوره كرونا ندارد بلكه مصوبه‌اي است كه پيش‌تر در انجمن‌هاي صنفي سراسري فرهنگ، هنر و رسانه مطرح شده است. او كه در انجمن‌هاي صنفي سراسري فرهنگ و هنر و رسانه به عنوان نماينده هنرمندان تئاتر حضور دارد، توضيح مي‌دهد: پيش از اين در انجمن‌هاي صنفي سراسري، موضوع حقوق ايام بيكاري اهالي فرهنگ، هنر و رسانه در ماده 92 برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب شده است. راد يادآوري مي‌كند: بند «چ» ماده 92 مربوط به امنيت شغلي است كه تصويب شده بود و بند «ح» آن‌كه مربوط به حقوق ايام بيكاري است، باقي مانده و تصويب نشده بود. او ادامه مي‌دهد: «آنچه به تازگي يعني روز 30 آذر ماه تصويب شده و وزير فرهنگ و ارشاد از آن خبر داده‌اند، مربوط به تصويب همين بند «ح» است كه از قبل باقي مانده بود و به تازگي در هيات دولت، كار نهايي بر آن صورت گرفته است ولي اين مصوبه ربطي به دوران كرونا و برقراري بيمه بيكاري هنرمندان در اين مقطع ندارد.» شكي نيست كه اين مصوبه، اتفاقي مبارك است ولي با توجه به اينكه هيچ گونه جزيياتي درباره چگونگي و زمان‌بندي اجراي آن و نيز تامين اعتبارش اعلام نشده، بيشتر به يك موضوع مبهم تبديل شده كه پرسش‌هاي بسياري براي جامعه فرهنگي و هنري ايجاد كرده است.

«باشو غريبه كوچك» با صداي پريناز ايزديار شنيدني شد

گروه سوينا نسخه ويژه نابينايان فيلم سينمايي «باشو غريبه كوچك» را با صداي پريناز ايزديار منتشر مي‌كند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي سوينا، نسخه ويژه نابينايان فيلم سينمايي «باشو غريبه كوچك» ساخته بهرام بيضايي توسط گروه سوينا امروز پنجشنبه چهارم دي ماه در چارچوب برنامه فيلمخانه منتشر مي‌شود. اين فيلم امروز پنجشنبه ساعت ۱۹ از راديو سوينا پخش مي‌شود و پس از آن، روي سايت سوينا در دسترس مخاطبان قرار مي‌گيرد. نظارت متن و ضبط اين برنامه به عهده كيوان كثيريان بوده، متن روايت اين فيلم را شيدا محمدطاهر نوشته و در استوديو شهر صداي پارسيان ضبط شده است. مرجان طبسي نيز صداي اين برنامه را ميكس و تدوين كرده است. علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي سوينا به نشاني www.sevinagroup.com به فايل صوتي فيلم‌هاي سينمايي توضيح‌دار دسترسي داشته باشند. اين گروه پيش‌تر نسخه توضيح‌دار فيلم‌هاي سينمايي ايراني «روز واقعه» با صداي افشين زي‌نوري، «دلشدگان» با صداي شبنم مقدمي، «مادر» با صداي احترام برومند و «بنفشه آفريقايي» با صداي عليرضا شجاع‌نوري را در قالب برنامه فيلمخانه منتشر كرده است.

«داغي» از جشنواره روماني جايزه گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، فيلم كوتاه «داغي» ساخته فاطمه محمدي جايزه ويژه هيات انتخاب از بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم CineMaiubit را دريافت كرد. در متن تبريك هيات داوران آمده است: «كارگردان به دليل غرقِ مخاطب در داستان، با به تصوير كشيدن صحنه‌ها و كاراكترهاي بكر و باورپذير با هدف قرار دادن يك تم بسيار حساس و همچنين توجه بسيار دقيق به جزييات در زيرلايه‌هاي فيلم، توانسته است استادانه مخاطب را به يك پايان قوي و به يادماندني هدايت كند.» بيست و چهارمين دوره اين فستيوال پانزدهم تا نوزدهم دسامبر برابر با ۲۵ تا ۲۹ آذر در شهر بخارست روماني برگزار شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون