• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4826 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ دي

انرژي

آبياري هوشمند باغات و مزارع براي تامين حقابه تالاب‌ها

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران از اجراي ايده آبياري هوشمند باغات و مزارع با هدف كاهش مصرف آب و افزايش بهره‌وري آب مصرفي در اراضي كشاورزي براي تحويل آن به درياچه اروميه خبر داد. به گزارش ايسنا علي ارواحي گفت: ايده آبياري هوشمند باغات و مزارع در نخستين جشنواره ايده‌ها و محصولات نوآورانه براي احياي درياچه اروميه با مشاركت مردم به عنوان ايده برتر انتخاب شد كه با حمايت طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران و توسط يك شركت خصوصي از خرداد ماه جاري در باغات انگور و سيب و مزارع چغندر و جو در شهرستان‌هاي مهاباد و ملكان در حوضه درياچه اروميه به‌صورت پايلوت اجرايي شد. مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران افزود: اين حسگرها ميزان رطوبت (پتانسيل ماتريك) خاك را به‌طور مستمر اندازه‌گيري مي‌كنند و پس از ارسال به كنترل‌كننده مركزي از طريق اپليكيشن نصب شده روي موبايل كشاورزان قابل مشاهده است. او در توضيح اين موضوع گفت: با پياده‌سازي اين روش، كشاورزان زمان مناسب آبياري و حجم واقعي آب مورد نياز را تشخيص مي‌دهند كه منجر به صرفه‌جويي در مصرف آب به ميزان ۲۰ درصد و افزايش بهره‌وري مصرف آب و توليد محصول به ميزان ۱۶ درصد در مناطق پايلوت‌ شد. ارواحي در خاتمه ابراز اميدواري كرد شيوه آبياري هوشمند باغات و مزارع به عنوان يكي از راهكارهاي عملياتي جهت كاهش مصرف آب در اراضي كشاورزي و تحويل حجم آب صرفه‌جويي شده به تالاب‌ها مورد توجه جدي دست اندركاران كليدي دولتي به‌ويژه وزارت جهاد كشاورزي قرار گيرد.

عملكرد نه چندان مطلوب ايران در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير

عضو اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد: عملكرد برنامه ششم توسعه نشان مي‌دهد كه ايران نتوانسته به اهداف خود در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير دست يابد. حميدرضا صالحي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، تا پايان برنامه پنج‌ساله بايد پنج درصد از ظرفيت برق كشور از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير تامين شود، اما برآوردهاي فعلي نشان مي‌دهد كه ما فاصله‌اي قابل توجه با هدف‌گذاري‌هاي انجام شده داريم. او توضيح داد: در حال حاضر ظرفيت برق نصب شده در كشور به ۸۵ هزار مگاوات رسيده كه البته نسبت به هدف‌گذاري ۱۰۰ هزار مگاواتي هنوز فاصله دارد. پنج درصد از اين انرژي يعني ۳۴۰۰ مگاوات برق بايد از طريق انرژي تجديدپذير تامين مي‌شد و اين در حالي است كه عدد فعلي تنها ۸۵۰ مگاوات است. به گفته عضو اتاق بازرگاني تهران، اگر بنا بود طبق برنامه ششم توسعه عمل مي‌شد، بايد ظرفيت انرژي تجديدپذير كشور به ۵۰۰۰ مگاوات مي‌رسيد و سالانه ۱۰۰۰ مگاوات برق جديد به اين شبكه تزريق مي‌شد. صالحي با بيان اينكه دستيابي به هدف‌گذاري‌هاي كلان اين حوزه نياز به حمايت دولت از بخش خصوصي دارد، گفت: در حال حاضر يكي از چالش‌ها براي سرمايه‌گذاري، موضوع تعديل نرخ ارز است كه در سرمايه‌گذاري اهميت بالايي دارد. مساله ديگر قيمت اصلاح شده خريد تضميني برق است. براي مثال يك سامانه كوچك ۵ كيلوواتي در يك خانه كه آبان سال گذشته ۵۰ ميليون تومان هزينه داشت بهاي آن در سال جاري به ۱۰۰ ميليون تومان رسيده، اما قيمت خريد برق آن دوبرابر نشده و هنوز همان ۹۰۰ تومان محاسبه مي‌شود. اين فعال حوزه انرژي همچنين تاكيد كرد: در شرايطي كه صحبت از كاهش تحريم‌ها وجود دارد، ايران بايد تلاش كند به جاي بازگشت به فروش نفت خام، برنامه‌ريزي كلاني در حوزه توليد انرژي با ارزش افزوده بالاتر و صادرات محصولاتي در اين حوزه را در دستور كار قرار دهد كه استفاده از ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير اهميت فراواني دارد. ايران در طول سال‌هاي گذشته با وجود تحريم‌هاي امريكا توانسته صادرات برق خود به عراق را ادامه دهد و دولت امريكا در سال‌هاي گذشته به شكل متوالي، مجوز صادرات اين برق را صادر كرده است.

جلوگيري از انتشار ۳.۷ ميليون تن گاز گلخانه‌اي تا پايان آبان

 

استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير تا پايان آبان ماه مانع از انتشار سه ميليون و ۷۵۶ هزارتن گاز گلخانه‌اي شد. به گزارش ايرنا، گزارش تازه سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق ايران كه درباره وضعيت استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير تا پايان آبان ماه است نشان مي‌دهد كه اين نوع انرژي توانسته از مصرف هزار و ۲۲۵ ميليون ليتر آب صرفه‌جويي كند. استفاده از انرژي‌هاي تجديد‌پذير در آبان ماه توانسته صرفه‌جويي معادل يك هزار و ۵۸۱ ميليون متر مكعب گاز طبيعي به همراه داشته باشد. همچنين ميزان برق توليد شده از منابع انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق در آبان ماه به پنج ميليارد و ۵۶۸ ميليون كيلوات ساعت رسيد. استفاده از انرژي‌هاي تجديد‌پذير همچنين مانع از انتشار آلاينده‌هاي محلي به ميزان ۲۳.۶ هزارتن شده است. سهم نيروگاه‌هاي انواع انرژي‌هاي تجديدپذير در آبان ماه امسال به عدد۸۴۴.۵۹ مگاوات رسيد. به گزارش ايرنا، وزير نيرو پيش‌تر گفته بود كه ۲۶۰ مگاوات ظرفيت تجديدپذير در حال ساخت در كشور وجود دارد كه پيش‌بيني مي‌شود اكثر آنها تا پايان فعاليت دولت دوازدهم به بهره‌برداري برسد. اين درحالي است كه در برنامه ششم توسعه (۱400- 1396) تاكيد شده سهم اين نوع انرژي‌ها بايد به۵ درصد افزايش يابد كه هنوز تا تحقق آن فاصله زيادي وجود دارد.براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت بايد سهم نيروگاه‌هاي تجديدپذير و پاك را تا پايان اجراي آن به حداقل 5 درصد برساند، امابه گفته سخنگوي سازمان ساتبا اين سهم اكنون به يك درصد رسيده كه نسبت به گذشت سال‌هاي برنامه، با عقب‌ماندگي روبه‌رو است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون