توضيحاتي درباره شستوشوي مجسمههاي موزه هنرهاي معاصر
آثار جاكومتي به داخل موزه منتقل شده بود
مديركل اداره هنرهاي تجسمي، عكس منتشرشده از شستوشوي مجسمه جاكومتي با شلنگ در محوطه باز موزه هنرهاي معاصر تهران را متعلق به سال ۸۶ ميداند و يادآور ميشود كه اين مجسمه بيش از سه سال پيش به داخل موزه منتقل شده است.هادي مظفري، مديركل اداره هنرهاي تجسمي در گفتوگويي با ايسنا درباره عكس منتشر شده از شستوشوي مجسمه جاكومتي در محوطه موزه هنرهاي معاصر با بيان اين نكته كه اين عكس متعلق به سالها پيش است، توضيح داد: اين تصوير مربوط به فيلم مستندي است كه سال ۸۶ درباره موزه هنرهاي معاصر تهران ساخته شد كه در بخشي از آن در حال شستوشوي مجسمه جاكومتي هستند. متاسفانه فردي كه اين تصوير را منتشر كرده، بخشي از اين فيلم را تقطيع و بخش مورد نظر را منتشر كرده است. او ادامه داد: اين در حالي است كه دو مجسمه جاكومتي كه از سال ۵۶ و همزمان با افتتاح موزه هنرهاي معاصر در محوطه بيروني و حياط موزه نصب شدند، چند سال پيش به خاطر آسيبهايي كه در فضاي محيطي به اين مجسمهها وارد ميشد و با نظر كارشناسان بنياد جاكومتي به داخل موزه منتقل شدند و الان بيش از سه سال است كه اين آثار داخل موزه نگهداري ميشوند.مظفري با ابراز تاسف نسبت به انتشار اخباري خلاف واقع در فضاي مجازي تاكيد كرد: موزه هنرهاي معاصر هميشه براي هنرمندان، صنفهاي هنري و مديران و مسوولان داراي اهميت بوده است. آثار موجود در موزه هنرهاي معاصر، مربوط به كشور و تمام مردم است و كسي نميتواند بگويد كه انگيزه بيشتري براي پاسداري و مراقبت از اين آثار دارد؛ بلكه خردجمعي و تمام افكار عمومي بر حفاظت و مراقبت از آثار موزه هنرهاي معاصر تاكيد دارد.
مدير كل اداره هنرهاي تجسمي درخواست كرد كه «در چنين شرايطي حتما قبل از انتشار، اخبار راستيآزمايي شود» و افزود: در همين راستا همكاران ما در موزه هنرهاي معاصر و دفتر هنرهاي تجسمي هميشه براي پاسخگويي به سوالات آماده هستند. مظفري درباره حاشيههايي كه براي تغيير لوگوي موزه هنرهاي معاصر پيش آمد، اظهار كرد: در بحث تغيير لوگوي موزه هنرهاي معاصر نيز تمام نمايندگان نشريات و رسانههايي كه در جلسه حضور داشتند، ميتوانند شهادت دهند كه به هيچ عنوان قرار نبود لوگوي اين موزه تغيير كند. لوگويي كه در سال ۷۰ توسط آقاي جواد پويان طراحي شد، كماكان قرار بود مورد استفاده قرار بگيرد، اما در عين حال قرار بود هويت بصري موزه نيز گسترش پيدا كند و چيزي فراتر از لوگو براي موزه طراحي شود؛ موضوعي كه در سالهاي گذشته فاقد آن بوديم. در آن جلسه آقاي رضا عابديني به عنوان يك طراح شاخص و شناخته شده بيان كرد كه موزه جز لوگو، هويت بصري ديگري نداشت و در سالهاي گذشته حتي فونتي كه براي موزه در چند مرحله طراحي شده بود، نتوانسته تجانس لازم را برقرار كند. مديركل دفتر هنرهاي تجسمي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توجه به اتفاقات اخير بازگشايي موزه با تاخير همراه ميشود، گفت: شرايط بازگشايي بر اساس آن چيزي كه پيشبيني شده دي ماه فراهم است، اما براي افتتاح نياز به صدور مجوز از سوي ستاد ملي كرونا داريم كه در حال انجام است.