• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

فريد براتي‌سده با اشاره به انتقال مراكز دي.آي.سي تاكيد كرد

سرپناه شبانه در زمستان نبايد تعطيل شود

«فريد براتي‌سده» مديركل پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور گفت: ما معتقديم شلتر بايد باشد و پيشنهاد ما اين است ابتدا بايد مراكز دي‌.آي‌.سي كه متادون توزيع مي‌كنند را از اين مناطق جمع‌آوري كنيد و در فصل سرما شلترها و سرپناه‌ها تعطيل نشوند، چراكه تعداد زيادي زن و مرد بي‌خانمان داريم كه اين افراد در اين شب‌ها در اين مكان‌ها مي‌خوابند و اين موضوعات در جلسه ستاد مطرح شد و قرار شد در كميته درمان بررسي شود و تمام شرايط به لحاظ علمي، اجتماعي و... سنجيده و در جلسه اصلي ستاد براي تصميم نهايي مطرح شود.اين توضيحات را «فريد براتي‌سده» در حالي به ايلنا داد كه با اشاره به استقرار سامانه تشخيص هويت بايومتريك در مراكز ماده ۱۶ تاكيد كرد: خوشبختانه موفق شديم با استقرار سامانه تشخيص هويت بايومتريك از طريق ثبت عنبيه مشخصات اين افراد را ثبت كنيم. براساس آمارها تا هفته گذشته مشخصات ۱۷ هزار و ۲۲۰ نفر از طريق عنبيه ثبت شده است و كد شناسه براي اين افراد صادر شده، ممكن است اين افراد كد ملي نداشته باشند، اما كد شناسه از اين طريق دريافت كرده‌اند. 
مديركل پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور درباره اخباري مبني بر جمع‌آوري مراكز كاهش آسيب در مناطق شوش و هرندي گفت: اين موضوع درخواست معاونت درمان نيست، بلكه مصوبه‌اي است كه در يكي از جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر براي بررسي بيشتر به كميته درمان ارجاع شده است و كميته درمان هم چندين جلسه به عنوان كارگروه تخصصي در همين رابطه برگزار كرده است. همچنين با تشكل‌هايي كه در اين منطقه فعال هستند نيز جلساتي برگزار شده است.
براتي‌سده با بيان اينكه درخصوص اين موضوع دو نظر موافق و مخالف وجود دارد، خاطرنشان كرد: ديدگاه موافقان جمع‌آوري اين مراكز اين است كه وجود اين مراكز در مناطقي مانند شهيد هرندي، شوش و مولوي باعث مي‌شود كه افراد به اين مراكز مراجعه كنند، براي همين هر چه تلاش مي‌كنيم اين منطقه پاكسازي شود امكان‌پذير نيست. البته استدلال ديگري نيز داشتند مبني بر اينكه مردم از ارايه خدمت به اين افراد ناراضي هستند.او با اشاره به ديدگاه مخالفان جمع‌آوري مراكز كاهش آسيب، دي‌.آي‌.سي‌ها و شلترها گفت: ديدگاه مخالف كه يك ديدگاه مبتني بر كاهش آسيب است، مي‌گويد، معتادان پرخطر و متجاهر در محلات حضور داشتند و بعدا اين مراكز براي خدمت‌رساني به اين افراد در آن مناطق ايجاد شده ‌است تا آسيب‌هاي ناشي از مصرف مواد اين افراد هم براي خود آنها و هم براي اطرافيان آنها و همچنين در جامعه كاهش پيدا كند، بنابراين اين نگاه كه چون اين مراكز هستند، معتادان به اين محلات مي‌آيند نگاه درستي نيست.

معتادان با بستن شلترها بايد به كجا مراجعه كنند؟
براتي‌سده تاكيد كرد: در كميته درمان قرار بر اين شد كه اگر قرار شد باتوجه به نارضايتي مردم اين جابه‌جايي انجام شود بايد به صورت پلكاني و به‌تدريج صورت گيرد. ما اگر مراكزمان را ببنديم افرادي كه در همين شب‌ها از شلترهاي ما خدمات دريافت مي‌كنند، بايد به كجا مراجعه كنند؟ بنابراين قرار شد اين موضوع به صورت پلكاني بررسي شود. در جلسه هفته گذشته ستاد مبارزه با موادمخدر نيز درنهايت به همين نتيجه رسيدند و قرار بر اين شد اين موضوع بررسي شود و يكباره و ناگهاني اين جابه‌جايي صورت نگيرد. مخالفان معتقدند كه وقتي در دي‌.آي‌.سي متادون به معتادان ارايه مي‌شود، اين افراد به قصد دريافت متادون به اين مناطق مراجعه مي‌كنند، اما اگر اين مراكز نباشند ممكن است اين افراد به اين مناطق مراجعه نكنند.
مديركل پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور در پاسخ به اين سوال كه آيا اگر شلترها و دي‌.آي‌.سي‌ها در مناطق شوش و هرندي جمع‌آوري شوند، آيا دوباره شاهد پراكنده شدن معتادان به مناطق ديگر نيستيم مانند اتفاقي كه در منطقه خاك سفيد افتاد، تصريح كرد: موافقان جمع‌آوري مراكز كاهش آسيب معتقدند كه بايد اين مراكز به مناطقي كه مراكز ماده ۱۶ در آنجا مستقر شده‌اند منتقل شوند و ما شلتر يا دي‌.آي‌.سي را به حسن‌آباد فشافويه منتقل كنيم كه معتادان به اين مناطق بروند فرض بر اينكه معتادان براي دريافت خدمات به اين مناطق بروند كه نمي‌روند، اما اگر فرض كنيم بروند چه اتفاقي مي‌افتد؟ اين افراد تا شهرستان‌هاي استان تهران كه مراكز ماده ۱۶ در آنجا قرار دارند و يا به كهريزك بايد بروند و ما با اين اقدام آسيب‌هاي اجتماعي را در جامعه پخش كرده‌ايم، چراكه نمي‌توانيم شب به شب اين افراد را از اين مناطق جمع‌آوري كنيم و به شلترها ببريم و صبح‌ها دوباره اين افراد بيرون بروند.

تبعات منفي انتقال مراكز كاهش آسيب 
براتي‌سده در بخش ديگري از تحليل خود تاكيد كرد: اين افراد در هر منطقه‌اي كه حضور داشته باشند ما هم در آنجا خدمت ارايه مي‌دهيم. بنابراين اين ديدگاه وجود دارد كه احتمال مي‌رود كه همان اتفاق خاك سفيد با تبعات بيشتر در اين منطقه نيز اتفاق بيفتد. انواع و اقسام مشكلات و بيماري وجود دارد و اين نگاه نيز وجود دارد كه ممكن است اين آسيب‌ها منتشر شود.او ادامه داد: در حال حاضر كسي كه از مراكز دي‌.آي‌.سي ما خدمات مي‌گيرد ديگر به دنبال سرقت خرد نمي‌رود و متادون او را به زندگي اجتماعي آورده است و عملكرد اجتماعي رواني و تا اندازه‌اي اشتغال فرد را برگردانده است. حالا اگر مركزي كه اين فرد متادون دريافت مي‌كند را جمع‌آوري كنند چه اتفاقي مي‌افتد اين فرد اولين كاري كه مي‌كند، دوباره به سمت مواد مي‌رود چراكه براي مصرف مواد نيازمند پول است پس به سمت سرقت مي‌رود و كسب و كارش را از دست مي‌دهد يا اگر بخواهد متادون هم دريافت كند اگر اين مراكز نباشد مجبور است به عطاري مراجعه كند و مجبور است از راه غيرقانوني متادون دريافت كند و براي خريد متادون به پول احتياج دارد بنابراين دوباره به سمت سرقت مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون