واكنش شوراي شهر تهران به آلودگي پايدار هواي پايتخت
قوه قضاييه و مجلس ورود كنند
نورا حسيني
مازوت و آسمان سياه پايتخت دو موضوعي است كه چند هفتهاي است در صحن شوراي شهر تهران موضوع اصلي تذكرات اعضاي شوراي شهر تهران است. روز گذشته نيز محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران با اشاره به تشديد آلودگي هوا در روزهاي اخير و افزايش غلظت آلايندههايي نظير دياكسيد گوگرد گفت: لازم است كه در مورد تشديد آلودگي هواي تهران تذكري به مسوولان ذيربط داده شود، براساس بررسيهاي به عمل آمده توسط كميسيون تخصصي محيط زيست شوراي شهر تهران، استفاده از سوختهاي پرگوگرد در صنايع، نيروگاهها و فعاليت برخي مشاغل آلاينده تاثيرات جدي در تشديد آلودگي هواي تهران در هفتههاي اخير داشتهاند كه غلظت دياكسيد گوگرد طي هفته گذشته در هواي تهران دو برابر شده است، متاسفانه مديريت شهري، اختيار براي ايجاد محدوديت و كنترل آنها ندارد و با وجود درخواستها و تذكرات، هنوز از سوي مسوولان مربوطه نسبت به آن تصميمگيريهاي لازم انجام نشده است. هاشمي درباره آلودگي هوا در صحن شورا افزود: اميدواريم در شرايطي كه تلفات كرونا در تهران با موافقت ديرهنگام با محدوديتهاي درخواستشده توسط شوراي شهر ظرف يكماه از 200 نفر به 20 نفر كاهش پيدا كرده است، اين كاهش با افزايش قربانيان آلودگي هوا به خصوص در بيماران، سالمندان و كودكان جبران نشود.
زهرا صدراعظم نوري هم با اشاره به آلودگي هواي تهران گفت: گلهاي از استاندار و دولت دارم چرا كه با وجود گزارشهاي هواشناسي و دادههاي علمي كه حاكي از پايداري هوا و تشديد اينورژن بيش از گذشته است كه اين مساله ضرورت توقف فعاليتها را ميطلبد، اما دو روز از اعلام درخواست تعطيلي ميگذرد و هنوز اتفاقي رخ نداده و پيشنهاد كميته اضطرار به دولت ارايه شده و تا بخواهد تشكيل جلسه بشوند و تصميمي بگيرند چيزي مشخص نيست. نوري همچنين در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: بايد متوجه آثار تصميمگيري ديرهنگام باشيم و نسبت به آن پاسخگو باشيم چرا كه به سلامت مردم آسيب وارد ميكند. او در ادامه تذكر خود درباره توسعه نيروگاههاي خورشيدي و جايگزيني سوخت پاك گفت: امروز شهر تهران از استفاده بيرويه از منابع انرژي نظير بنزين، گازوييل، نفت، گاز و مازوت رنج ميبرد. اين موارد سوختهاي فسيلي هستند و سلامت همه مردم را تهديد ميكنند. نوري با بيان اينكه بيماري و مرگ ناشي از آلودگي هوا در كنار مرگ و مير ناشي از ويروس كرونا، شرايط را براي مردم كشور به ويژه كلانشهرها و تهران سخت و غير قابل تحمل كرده ادامه داد: بايد رويهها در اين زمينه تغيير كند و انرژيهاي تجديدپذير در توليد برق استفاده و جايگزين سوختهاي فسيلي شوند. نوري افزود: اين اتفاق با توجه به كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي به ويژه دياكسيد كربن و كوچك شدن ردپاي اكولوژيك شهر تهران در ارتقاي سلامت شهروندان اثر خواهد داشت و مطابق با اصول توسعه پايدار شهري است. در ادامه مجيد فراهاني رييس كميته بودجه و نظارت مالي شوراي شهر تهران هم با انتقاد از وضعيت آلودگي هواي تهران از قوه مجريه و مقننه خواست تا با تشكيل جلسه فوري و اتخاذ تصميم عاجل از مرگ و ميرهاي اين روزهاي تهران و ساير شهرها بر اثر آلودگي هوا بكاهند. او با اشاره به اينكه سالانه هزاران ايراني بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست ميدهند و تنها طي هفته گذشته شاخص آلودگي هواي تهران هر روزه در وضعيت قرمز و بالاي 140 بوده است، افزود: در حال حاضر اين شاخص روي عدد 152 قرار گرفته است و امروز و فردا احتمال رسيدن آنها به بالاي 160 و شرايط بسيار خطرناك وجود دارد. فراهاني تصريح كرد: در شرايط جديد همه آمارها نشان ميدهد كه سوخت مازوت در صنايع و نيروگاههاي اطراف تهران از يك سو و گازوييل در ديزلها و كاميونهاي فرسوده جمعا نزديك به 60 درصد حجم آلودگي هوا شهر و استان تهران است. او افزود: مازوت آلودهترين سوخت فسيلي ميان تقطير از نظر دياكسيد گوگرد و ذرات معلق است و مقدار سولفور موجود در گازوييل بنا به گفته رييس سازمان حفاظت از محيط زيست بيش از 20 برابر مجاز و بالاي هزار است. او تاكيد كرد: حال چگونه است كه بنا به گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست، معاون دادستان بخشنامه كرده است كه مانع مصرف مازوت در نيروگاهها نشويد. از رييسي؛ رياست قوه قضاييه درخواست ميكنم با ورود به مساله اجازه ندهند با حكم قاضي سلامت شهروندان به خطر بيفتد. عضو شوراي شهر تهران افزود: مديريت كاهش آلودگي هوا امروز نيازمند جلسات اضطراري و فوري در سطح دولت و مجلس شوراي اسلامي است. به عنوان نماينده مردم تهران در اجراي بند 3 ماده 80 از اين دو قوه مجريه و مقننه ميخواهم با تشكيل جلسه فوري و اتخاذ تصميم عاجل از مرگ و ميرهاي اين روزهاي تهران و ساير شهرها بر اثر آلودگي هوا بكاهند. در ادامه زهرا نژادبهرام، عضو هياترييسه شوراي شهر خطاب به رياست سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: با توجه به اينكه شدت آلودگي هواي تهران به قدري است كه سهم منابع سابق به ويژه مصرف سوخت مازوت و گازوييل را به حدود 60 درصد رسانده است و در وضعيتي كه به واسطه شرايط كرونايي، مدارس، دانشگاهها و حتي ادارات با 50 درصد ظرفيت فعاليت ميكنند ادامه چنين وضعيتي و بروز چنين آلودگي براي شهروندان شهر تهران غير قابل پذيرش است؛ لذا از شما ميخواهم در اسرع وقت نسبت به قطع مصرف سوخت مازوت و گازوييل در نيروگاههاي اطراف شهر تهران مساعدت لازم را انجام دهيد. سيد آرش حسيني ميلاني رييس كميته محيط زيست شوراي شهر هم با اشاره به وضعيت آلودگي هواي تهران گفت: در شرايط بحراني آلودگي هوا قرار داريم و شورا به عنوان مدافع حقوق عامه بايد نسبت به اين موضوع واكنش داشته و اعتراض كند. تعدد اعتراضات و تذكرات امروز نيز اين مساله را نشان ميدهد. او با بيان اينكه از قوه قضاييه ميخواهم نسبت به اين موضوع توجه ويژه داشته باشد، تصريح كرد: دادستان به عنوان مدعيالعموم بايد حقوق عامه را پيگيري كند و بحث مازوتسوزي را به شكل شفاف مورد رسيدگي قرار دهد. همچنين از كميسيون اصل ۹۰ مجلس ميخواهم به موضوع آلودگي هوا ورود كرده و اين موضوع را نه فقط در تهران بلكه در سطح كشور و ساير شهرها هم پيگيري كند.
اين عضو هياترييسه شوراي شهر تهران ادامه داد: شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز سنجش دياكسيد گوگرد را براساس سنجندههاي ماهوارهاي در منطقه شهر تهران و استانهاي مجاور شروع كرده و اطلاعات به دست آورده از طريق سنجنده ماهوارهاي را در اختيار افكارعمومي قرار دهد. متاسفانه اطلاعات دودكشهاي كارخانهها و نيروگاهها منتشر نميشود تا از وضعيت آگاه شويم در حالي كه مهمترين داده براي شناسايي اين آلودگي از طريق پايش آنلاين از دودكشها انجام ميشود. حسيني ميلاني با گلايه از شهرداري تهران به دليل تاخير در ارسال دو لايحه «ساختمان سبز» و «صندوق محيطزيست و توسعه حمل و نقل عمومي» خاطرنشان كرد: اهميت لايحه ساختمان سبز آن است كه اگر ما ساختمان سبز داشته باشيم ميزان مصرف برق و انرژي نيز كاهش مييابد و فشار كمتري به نيروگاهها وارد ميشود. گاهي در شهرداري ديده ميشود كه آنها نسبت به اهميت اين موضوع ابراز بياطلاعي ميكنند در حالي كه مسائل به يكديگر پيوستگي داشته و بايد حتما بهينهسازي مصرف انرژي در ساختمان را پيگيري كنيم. اين مساله تشويقي است و هيچگونه تنبيه و جرمي در آن وجود ندارد. او درباره لايحه تشكيل صندوق محيطزيست و توسعه حملونقل عمومي ابراز داشت: برخي از نمايندگان مجلس ميگويند چشم اميدي نداشته باشيد كه از بودجه ملي اعتباري براي حمل و نقل عمومي و حفظ محيطزيست تهران داشته باشيد. اين نشان ميدهد بايد شهر به خود اتكا داشته باشد و منابع را پيدا كند. رييس كميته محيطزيست و خدمات شهري با تاكيد بر اينكه صندوق محيطزيست راهكار مهمي براي توسعه حملونقل عمومي و حفاظت از محيطزيست شهري تهران است، عنوان كرد: هم كميسيون سلامت و محيطزيست و هم كميسيون حمل و نقل شوراي شهر به عنوان دو كميسيون تخصصي بارها اين مساله را پيگيري كردند. هر دو معاونت تخصصي در شهرداري هم پيشنويس اوليه را تهيه كردهاند ولي اين پيشنويس در شهرداري مركز برگشت خورده است. حتما شهرداري تهران اين دو لايحه را پيگيري و به شورا ارسال كند.