• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4835 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي

علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي:

5 سال سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران را ذخيره كرديم

«علي‌‌اكبر صالحي» معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي روز سه‌شنبه در اظهاراتي با اشاره به مراسم چهلمين روز شهادت شهيد محسن فخري‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌اي و دفاعي كشور كه در محل سازمان انرژي اتمي برگزار شد، درباره آغاز مجدد غني‌سازي ۲۰درصد در تاسيسات غني‌سازي فردو كه از روز دوشنبه شروع شد، گفت: قانون مجلس براي آغاز غني‌سازي 20درصد براي ما لازم‌الاجرا است. رييس‌جمهور دستور تامين بخشي از نيازهاي مالي قانون را در سال ۹۹ صادر كرد و سازمان انرژي اتمي نيز پس از طي تشريفات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، غني‌سازي 20درصد را آغاز كرد. از لحاظ فني در بازه زماني 24 ساعت توانستيم غني‌سازي 20درصد را راه بيندازيم. هر ساعت حدود ۱۷ تا ۲۰ گرم 20درصد توليد مي‌كنيم و الان توليد، پايدار شده است. ما مي‌توانيم ماهانه حدود 8 تا ۹ كيلو اورانيوم غني‌شده 20درصد توليد كنيم تا به ۱۲۰ كيلويي كه  قانون  از ما خواسته، برسيم.
صالحي در پاسخ به اين پرسش كه چرا قبل از قانون اخير مجلس شوراي اسلامي، غني‌سازي 20درصد را نداشتيم، پاسخ داد: اين 20درصد براي رآكتور تحقيقاتي تهران استفاده مي‌شود و ما براي پنج سال سوخت اين رآكتور را در انبارهاي  خودمان داريم.  اين ۲۰درصدي كه توليد مي‌كنيم به عنوان ذخيره  و  انباشته خواهد شد. 
رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه فعاليت‌هاي سازمان هيچ كدام نه متوقف و نه كند شده است، گفت: الان يك‌هزار سانتريفيوژ IR2m نصب مي‌كنيم و همين الان دو آبشار نصب شده و كار مي‌كند يعني حدود ۳۲۰ و خرده‌اي از اين سانتريفيوژهاي IR2m نصب شده و همين‌جور در حال نصب شدن است و ان‌شاءالله ظرف دو، سه ماه آينده كه طبق قانون بايد هزار IR2m نصب كنيم، در همان زمان و حتي زودتر هم اين سانتريفيوژها را نصب خواهيم كرد. الان ساخت سانتريفيوژهاي IR6 را طبق قانون شروع كرديم و بايد بتوانيم در ظرف يك سال يك هزار ماشين IR6 توليد كنيم. الان مواد اوليه آن را تهيه مي‌كنيم و با كمكي كه رييس‌جمهور كردند و دستور دادند نيازهاي مالي آن تامين شود، ما اين كار را شروع كرديم، چرا كه نياز مالي  اين كار  بسيار  بالا  است. 

بهروز  كمالوندي:  توان  غني‌سازي 
تا 60  درصد  را  داريم 
«بهروز كمالوندي» معاون و سخنگوي سازمان انرژي اتمي در حاشيه مراسم بزرگداشت چهلمين روز شهادت شهيد محسن فخري‌زاده با اشاره به آغاز غني‌سازي ۲۰درصد گفت: الان حدود بيش از ۴ تن مواد با غناي ۳ و نيم تا ۴درصد داريم و با توجه به پيش‌بيني انجام شده براساس قانون مصوب مجلس كه حدود ۵۰۰ تن در ماه ظرفيت‌مان را ان‌شاءالله افزايش خواهيم دادكه سالي حدود ۶ تن مي‌شود و مي‌توان گفت يك سال ديگر حدود ۱۰ تن اورانيوم خواهيم داشت كه برابر آن ظرفيتي است كه قبل از برجام داشتيم. ما روز دوشنبه غني‌سازي ۲۰درصد را بعد از ۶ سال در فردو شروع كرديم. ۱۴ ماه پيش مجددا به خاطر عدم اجراي تعهدات كشورهاي غربي فردو فعال شد و الان ۲۰درصد را برداشت مي‌كنيم. اين ظرفيت در كشور ما در صنعت هسته‌اي وجود دارد كه در سطوح بالا حتي ۴۰ تا ۶۰ درصد توليد كنيم، كما اينكه در مصوبه مجلس نيز هست كه اگر مواردي نياز به غناي بالاي ۲۰درصد باشد سازمان آن را محقق كند و سازمان انرژي اتمي در اين خصوص بررسي‌هاي خود را  انجام  مي‌دهد.
به گزارش فارس، معاون صالحي گفت: صنعت هسته‌اي ما يك صنعت بومي است و اگر زماني محدوديت‌هايي را كشور پذيرفت به اين خاطر بود كه تحريم‌ها را بردارند؛ ولي متاسفانه امريكايي‌ها خلف وعده كرده و اروپايي‌ها هم جبران نكردند و باعث شد گام‌هايي برداشته شود كه درنهايت به مصوبه مجلس شوراي اسلامي منجر شد. ما تمام بندهاي قانون را اجرا مي‌كنيم و در وقت مقتضي گزارش‌هاي آن  را  منتشر خواهيم كرد.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: در حال حاضر براي برداشت اورانيوم ۲۰درصد از ماشين‌هاي IR1 استفاده مي‌شود و ۶ آبشار را به اين كار اختصاص داده‌ايم و اين ظرفيت را داريم كه از ماشين‌هاي جديد IR4 و IR2M و IR6 استفاده كنيم، البته ماشين‌هاي ديگر در حال تحقيق و توسعه هستند و فعلا توليد نمي‌كنند. ولي ماشين IR6 مي‌تواند ماشين‌هايي باشد كه ما در توليد از آن استفاده كنيم. ما يك آبشار ۱۶۴تايي را براساس مصوبه مجلس تا سه ماه آينده بايد راه‌اندازي كنيم كه الان حدود ۱۱۰ ماشين پلاتفروم ۱۶۴تايي در حال كار  است.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: ان‌شاءالله به خواسته مجلس كه استقرار هزار ماشين در سال است، عملي خواهيم كرد. مي‌توانيم بگوييم اگر اين مسير ادامه يابد در آينده ماشين‌هاي جديد ما به توليد اورانيوم ادامه خواهد داد و اين ماشين‌ها جايگزين ماشين‌هاي نسل اول خواهد شد. البته باتوجه به عنوان قانون، اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل كند، اين ظرفيت وجود دارد كه ما به وضعيت قبلي برگرديم. اينها تصميمات سياسي است و ما به عنوان سازمان فني مي‌توانيم اين تصميمات را اجرا كنيم. ظرفيت صنعتي ما ظرفيت فوق‌العاده‌اي است و مي‌تواند كارهايي انجام دهد كه مورد نياز ما در صنعت هسته‌اي است. قادريم توليد اورانيوم با خلوص بالا را با استفاده از روش‌هاي جديد كه نيازي به چرخش در چند مرحله نيست، در توان صنعت هسته‌اي كشور انجام دهيم. اين ظرفيت بالايي است كه دانشمندان صنعت هسته‌اي ما با عزم و جديت و روحيه انقلابي دنبال  مي‌كنند.
او با اشاره به مكاتبات انجام شده با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيش از شروع غني‌سازي ۲۰درصد افزود: ما يك تكليفي داريم و يك پرسشنامه طراحي است كه بايد تكميل كنيم و وظيفه آژانس هم راستي‌آزمايي است كه اين كار انجام شده است. ما اطلاعيه اوليه و پرسشنامه‌ها را داديم و فرصت دراختيار آژانس گذاشتيم كه راستي‌آزمايي كنند و بعد از آن تزريق گاز را براي ۲۰درصد شروع كنيم و الان ۲۰درصد برداشت مي‌كنيم و ساعت ۱۹ ديشب اولين محصول ۲۰درصد برداشته شده و به صورت پايدار اين كار صورت مي‌گيرد. آژانس گزارش خودش را داده است و آژانس نبايد عكس‌العملي داشته باشد چون كاري كه ما صورت مي‌دهيم، براساس تعهدات پادماني است و كار خلافي انجام نمي‌‌دهيم و اگر  با  برجام تطبيق ندارد بر اساس پاراگراف ۲۶ و ۳۶  برجام  انجام  مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون