جزييات واردات رسمي خودرو
از مناطق آزاد
آخرين مصوبات كميسيون تلفيق بودجه نشان ميدهد، واردات رسمي خودرو از مناطق آزاد به سرزمين اصلي مجاز خواهد شد. اين مصوبه در صورت تصويب نهايي در صحن علني مجلس و البته تاييد شوراي نگهبان، تاثير زيادي بر شكست انحصار خودرويي در ايران و كاهش قيمت خودروهاي وارداتي دارد. در مصوبه كميسيون تلفيق آمده كه «دولت به منظور تنظيم بازار خودروهاي وارداتي مكلف شد، ضمن شناسايي خودروهاي خارجي غيرامريكايي موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمركي و سود بازرگاني متناسب با معيارهاي مشخص شده، ظرف مدت يك ماه از تاريخ ابلاغ اين قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهاي غيرامريكايي موجود در مناطق آزاد تجاري و صنعتي اقدام كند.» همچنين نرخ سود بازرگاني در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت بايد به گونهاي تنظيم شود كه در مقايسه با قيمتهاي كف بازار، منجر به سود غيرمتعارف بيش از ۲۰درصد براي واردكنندگان نشده و در صورت مشاهده روند فزاينده تفاوت ميان قيمتهاي كف بازار و وارداتي، دولت ميتواند نسبت به تجديدنظر در نرخ سود بازرگاني اقدام كند. واردات خودروهاي موضوع اين تبصره براي سازمانهاي مناطق آزاد تجاري و صنعتي و شركتهاي تابعه آنها و دستگاههاي موضوع ماده ۵ قانون مديريت خدمات كشوري و نهادهاي عمومي غيردولتي و شركتهاي تابعه آنها ممنوع است، همچنين واردات هرگونه خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد تجاري و صنعتي ممنوع است. چندي قبل نيز اعلام شد كه نرخ حقوق ورودي خودرو نسبت به وضعيت فعلي كاهش قابلملاحظهاي يافته و اين موضوع مقدمهاي براي واردات خودرو است. نگاهي به مصوبه كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ درباره ميزان تعرفه تعويض پلاك خودروها نيز نشان ميدهد، تعرفه واگذاري و تعويض پلاك خودرو براي خودروهاي با قيمت تا ۲۰۰ ميليون تومان، ۲۰۰ هزار تومان و براي خودروهاي بالاي ۲۰۰ ميليون تومان هم ۳۰۰ هزار تومان تعيين شد كه صددرصد مابهالتفاوت درآمد حاصله به نيروي انتظامي اختصاص مييابد، همچنين تعيين قيمت خودرو برمبناي فهرست بهاي اعلامي سازمان امور مالياتي است.