• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4839 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي

محيط زيست

شكايت محيط زيست از پالايشگاه و پتروشيمي آبادان به دليل آلودگي

رييس اداره حفاظت محيط زيست آبادان گفت: شكايتي عليه پالايشگاه و پتروشيمي آبادان به دليل آلودگي محيط زيست به مرجع قضايي ارائه شد.
به گزارش ايرنا، علي فتحي‌نيا اظهار داشت: از ابتداي سال تاكنون اداره حفاظت محيط زيست آبادان به پالايشگاه و پتروشيمي آبادان براي انتشار آلايندگي در هوا و ورود پساب به رودخانه در چند نوبت اخطار داده است ولي توجهي  به اين اخطارها  نشد.
وي افزود: طبق وظيفه قانوني عليه شركت پالايش نفت و پتروشيمي آبادان شكايتي تنظيم و تحويل مراجع قضايي آبادان شد.
رييس اداره حفاظت محيط زيست آبادان گفت: پالايشگاه و پتروشيمي آبادان از ارائه هرگونه توضيح در خصوص آلودگي ايجاد شده از سوي آنها خودداري كرده‌اند و حتي اطلاعيه‌اي در خصوص رفع مشكل و عذرخواهي از شهروندان و ارائه توضيح در خصوص زمان پايان يافتن انتشار اين آلاينده‌ها در فضاي شهر ارائه نكردند. وي بيان كرد: ظاهرا پالايشگاه و پتروشيمي آبادان در پايان دادن به آلودگي زيست محيطي ناتوان هستند و وظيفه اداره محيط زيست، پيگيري قضايي در اين خصوص است.
فتحي‌نيا گفت: پساب صنعتي پالايشگاه آبادان وارد رودخانه محلي شده و نتيجه آن مي‌تواند به آلوده  شدن آب آشاميدني منجر  شود.
وي افزود: با وجود اخطار مكرر از سوي محيط زيست براي رفع بوي گازهاي متصاعدشونده از پالايشگاه آبادان هيچگونه همكاري با اين اداره براي استانداردسازي ميزان گازهاي فرار متصاعد شده در هوا صورت  نگرفته است. 
فتحي‌نيا گفت: براي حفظ سلامت شهروندان و برطرف كردن مشكل بوي گازهاي فرّار در فضاي شهري مجبور به ارائه شكايت از پالايشگاه آبادان به دادگستري شديم.  به گزارش ايرنا يك واحد بازيافت گوگرد (SRP) پالايشگاه آبادان كه از آن به عنوان يكي از عوامل آلوده كننده هواي اين شهر و تصاعد گاز گوگرد ياد مي‌شود، در آبان ۱۳۹۳ به دستور دادستان آبادان تعطيل شد كه با برطرف كردن مشكل زيست محيطي در فروردين ۱۳۹۴مجدد وارد مدار توليد شد.


فرسايش سالي ۲  ميليارد تن خاك در ايران

رييس كميته محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه در اقليم كشور ما حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول مي‌كشد تا يك سانتيمتر خاك تشكيل شود، گفت: ايران در حوزه كنترل فرسايش خاك با سرعت بسيار پاييني به‌سمت بهبود حركت مي‌كند اما همچنان با ميانگين جهاني فرسايش خاك اختلاف زيادي دارد بنابراين يكي از مهم‌ترين نكاتي كه بايد در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخت كنترل فرسايش خاك است. به گزارش ايسنا، سيد محمد مجابي با اشاره به اينكه يكي از موضوعات مهمي كه در كشور بايد به آن پرداخته شود و در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري نيز به آن اشاره شده، موضوع عنصر حياتي خاك است، اظهار كرد: خاك نقش مهمي در حفظ محيط زيست و توسعه كشور و ارتباط مستقيمي نيز با  موضوعات مهمي ازجمله امنيت  غذايي  دارد.
وي در ادامه با بيان اينكه به‌طور متوسط در جهان بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال طول مي‌كشد تا يك سانتيمتر خاك تشكيل شود، تصريح كرد: در اقليم كشور ما اين زمان بين ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است همچنين وسعت ايران ۱۶۵ ميليون هكتار گزارش شده كه ۹۰ ميليون هكتار از اين وسعت فاقد خاك است. ازسويي ديگر ۷۶ ميليون هكتار از وسعت كشور ما داراي خاك است كه از اين ميزان در ۱۸.۵ ميليون هكتار كشاورزي انجام مي‌شود. مجابي با اشاره به اينكه در كشور ما اطلاعات دقيقي از ميزان فرسايش خاك وجود ندارد، گفت: بر اساس تخمين‌ها ما در كشور سالانه ۱۶.۴ تن در هكتار فرسايش خاك داريم كه اين ميزان بيش از سه برابر ميانگين جهاني است همچنين به‌طور كلي و در مجموع حدود ۲ ميليارد تن در سال فرسايش خاك در ايران رخ مي‌دهد كه البته اين ميزان طي سال‌هاي اخير كه با سيل‌هاي سنگيني مواجه بوديم، بيشتر شده است. رييس كميته محيط زيست مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: البته در ايران اقداماتي براي كنترل فرسايش خاك انجام شده است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور طي دو برنامه توانسته است كه فرسايش خاك را به ميزان يك تن در هكتار كاهش دهد اما به هرحال باتوجه به فرسايش شديد خاك، همچنان با ميانگين جهاني فاصله زيادي داريم. وي در ادامه گفت: در قانون حفاظت از خاك نيز به اين موارد اشاره شده است. براي مثال در ماده ۱۲ اين قانون آمده است كه براي حفاظت از خاك و بازسازي آن در مناطقي كه تخريب و يا آلوده شده است بايد طرحي تهيه شود. همچنين در ماده ۱۶ قانون حفاظت از خاك تاكيد شده است كه تخريب‌كنندگان و آلوده‌كنندگان خاك موظف هستند كه پس از دريافت اخطار فعاليت خود را متوقف و نسبت به جبران خسارت اقدام كنند. به‌طور كلي آنچه اهميت دارد اين است كه در سياست‌هاي كلي رهبري در حوزه محيط زيست به موضوع خاك به‌طور مشخص پرداخت شده است و اين سياست‌ها نيز در قانون حفاظت از خاك آورده شده‌اند. به گفته مجابي سازمان جنگل‌ها تقريبا به ۵۰درصد اهداف خود در قانون برنامه ششم توسعه در زمينه تثبيت شن‌هاي روان و مهار كانون‌هاي فرسايش بادي رسيده است. البته مي‌توان گفت كه اين سازمان اعتبارات كافي براي رسيدن به اين اهداف را نداشته است؛ اين يعني با اعتبارات مناسب مي‌توانستيم فرسايش خاك را در كشور به ميزان قابل توجهي كاهش دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون