• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4839 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي

درخواست از دولت‌هاي ايران و عراق

طاق كسري را نجات دهيد

گروه اجتماعي| جمعي از هنرمندان و معماران با امضاي نامه‌اي خطاب به دولت‌هاي ايران و عراق خواهان توجه سريع به وضعيت اثر تاريخي طاق كسري شدند. امضاكنندگان اين نامه نوشته‌اند: به استحضار همگان مي‌رساند: بناي تاريخي ايوان طاق كسري در خطر جدي است.
يادگار بسيار ارزشمند تمدن ساساني با ارزش‌هاي مشترك جهاني كه براي نسل‌هاي حال و آينده به جاي مانده، تنها اثر باقي‌مانده از شهر باستاني تيسفون {بزرگ‌ترين شهر تمدن ميان رودان} و نماد پيوستگي ميان فرهنگ و تمدن امروز دو ملت ايران و عراق در معرض آسيب فوري قرار دارد.
ايوان طاق كسري، بزرگ‌ترين طاق آجري جهان، ميراث فرهنگي هر دو كشور ايران و عراق محسوب شده و به دليل جايگاه منحصر به‌فرد در تاريخ ساخته‌هاي معمارانه، شايسته قدرداني و توجه و تلاش جديد مردم و دولت‌هاي دو كشور براي صيانت و معرفي ارزش‌هاي آن به مردم منطقه و جهان است.
با اين مقدمه و با عنايت به اينكه اثر ارزشمند طاق كسري به دليل عوامل مخرب طبيعي و فعاليت‌هاي زيانبار انساني به ويژه مخاطرات و تهديدهاي گوناگون جنگ، در معرض آسيب‌هاي جدي و خطر تخريب و نابودي قرار گرفته است.
ما امضا‌كنندگان حاضر، از دو دولت ايران و عراق درخواست مي‌كنيم با بازانديشي در مورد ارزش‌هاي اين ميراث مشترك جهاني، كليه اقدامات لازم و فوري را براي: 
۱- اتخاذ اقدامات لازم براي احياء، حفاظت، مرمت طاق كسري و نگهداري دايمي آن؛ 
۲- ايجاد پايگاه حفاظت و پژوهش طاق كسري؛ 
۳- ثبت منظر فرهنگي طاق كسري در فهرست ميراث جهاني يونسكو؛ 
۴- برنامه‌ريزي و تمهيد اقدامات اجرايي مناسب براي گسترش گردشگري پايدار با هدف معرفي اين اثر ارزشمند به جهانيان به كار بندند.
ما، از همه سازمان‌هاي مردم نهاد دو كشور، نهادهاي بين‌المللي مرتبط با موضوع به ويژه سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد، يونسكو، ايكروم و ايكوموس درخواست مي‌كنيم در چارچوب ماموريت‌ها و اختيارات خود، اهتمام لازم را براي ترغيب و كمك به دولت‌هاي عراق و ايران در نجات‌بخشي و حفاظت از بناي طاق كسري به نفع نسل‌هاي حاضر و آينده بشريت به كار بندند.
ما، امضا‌كنندگان اين نامه، در راستاي تحقق هدف مهم نجات بخشي و حفاظت از طاق كسري، آمادگي كامل خود را براي هرگونه مشاركت و همكاري لازم و همچنين جلب حمايت و كمك‌هاي فني و مالي دوستداران ميراث فرهنگي ايران و عراق در سراسر نقاط جهان اعلام مي‌داريم.
اسامي برخي از امضا‌كنندگان: 
رضا كيانيان، تهمورث پورناظري، سعيد ملكان، سهراب پورناظري، امير جديدي، هديه تهراني، سحر دولتشاهي، حبيب رضايي، عبدالرضا كاهاني، فاطمه معتمدآريا، كيكاووس اميني، محمد سعيد ايزدي، سيدمحمد بهشتي، مهرداد بهمني، فرهاد توحيدي، محمدجواد حق‌شناس، محمدرضا حائري‌مازندراني، زهرا رفيعي، اسكندر مختاري، محمد كريم متقي، سيدحسام محتشم، ميلاد وندايي و ترانه يلدا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون