• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4839 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي

شناسايي 4 مورد جديد مبتلاي ويروس انگليسي

گروه اجتماعي|وزير بهداشت از شناسايي 4 بيمار جديد مبتلاي ويروس انگليسي كرونا در كشور خبر داد. با اين اعلام سعيد نمكي، تعداد مبتلايان نوع جهش يافته ويروس كرونا در كشور به 5 نفر رسيد. 
وزير بهداشت به دنبال اين اعلام، در نامه‌اي خطاب به عليرضا رييسي، معاون بهداشت وزارت بهداشت، روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي را مكلف به اجراي همه دستورالعمل‌هاي مربوطه دانست و تاكيد كرد: «پيرو مكاتبات و دستورالعمل‌هاي قبلي ضروري است با توجه به گسترش ويروس جهش يافته در اكثر كشورهاي اروپايي، همه مسافراني كه از مقصد اروپا به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از مرزهاي هوايي، زميني و دريايي وارد كشور مي‌شوند، علاوه بر تست مجدد در مبادي ورودي به مدت مناسب و منطبق با پروتكل‌هاي مربوطه در محل سكونت به صورت قرنطينه به‌سر برند. همكاران بهداشتي مكلفند همه روزه در مورد سلامتي و رديابي علايم بيماري به طريق مقتضي پيگيري كنند و در صورت مثبت شدن تست فرد مذكور يا بروز علايم در او، افراد مستقيم مرتبط از جمله خانواده و همچنين افراد غيرمستقيم مرتبط مانند رانندگاني كه در اياب و ذهاب آنان نقش داشتند، از لحاظ تست و ساير موارد مورد بررسي قرار گيرند. درخصوص ورود مسافران غيراروپايي همان‌گونه كه قبلا اعلام شده، ضروري است سطح بررسي‌ها و مراقبت‌هاي لازم را افزايش داده و با پروتكل‌هاي سختگيرانه‌تر امكان هرگونه مغفول ماندن موارد مبتلا مرتفع شود. روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در استان‌هاي مرزي و همچنين در استان‌هايي كه به شكل‌هاي مختلف پذيراي مهمان‌هاي خارجي هستند، مكلف هستند اجراي همه دستورالعمل‌هاي مربوطه را به دقت نظارت و پيگيري كنند.»
شناسايي نوع جهش يافته ويروس انگليسي در ايران در حالي است كه از هفته گذشته و بعد از گذشت بيش از 200 روز كه آمار فوتي‌هاي كوويد19 در كشور، سه رقمي بود، تعداد فوت روزانه مبتلايان كرونا به كمتر از 100 نفر رسيد و همچنان هم روند كاهش فوت بر اثر ابتلا به اين بيماري ويروسي در كشور ادامه دارد. ديروز سخنگوي وزارت بهداشت در آخرين گزارش از وضعيت شيوع كوويد19 در كشور خبر داد كه در فاصله شبانه‌روز 20 تا 21 دي، 71 نفر از مبتلايان كوويد19 فوت كرده‌اند و مجموع فوتي‌هاي كرونا در كشور به 65 هزار و 171 نفر رسيده است. به گفته سيماسادات لاري، در همين بازه 24 ساعته، 5 هزار و 968 بيمار جديد هم در كشور شناسايي شده‌اند و حالا، تعداد كل مبتلايان كوويد19 در كشور به يك ميليون و ۲۸۶ هزار و ۴۰۶ نفر افزايش يافته است. بنا به توضيحات روزهاي گذشته مسوولان وزارت بهداشت، ويروس جهش يافته كرونا كه حالا به ويروس انگليسي معروف است چون اولين‌بار در كشور انگليس شناسايي شد اما به بقيه كشورهاي اروپايي هم سرايت كرده، مرگ‌ومير بالايي ندارد اما قدرت سرايتش 10 برابر بيشتر از تمام انواع جهش يافته اين ويروس است.  وزير بهداشت در ادامه توضيحات خود درباره شناسايي مبتلايان نوع جهش يافته ويروس كرونا در كشور گفت: «بعد از شناسايي اولين مبتلاي ويروس جهش يافته كرونا، در رديابي‌هايي كه براي ويروس جديد انجام مي‌دهيم، يك خانواده 4 نفره ايراني را شناسايي كرديم كه از سفر به اروپا بازگشته و با وجود تست PCR منفي، در مدت قرنطينه خانگي، علامت‌دار شده بودند. به دنبال انجام تست‌هاي لازم و بررسي‌هاي مجدد، قبل از نيمه‌شب شنبه به من خبر دادند كه اين 4 نفر هم مبتلاي ويروس جهش يافته انگليسي هستند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون