• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4843 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي

نمايش ويدئوآرت هنرمند ايراني در نيويورك

آثار «رامبرانت» و «بوتيچلي» حراج مي‌شوند

كودكاني كه سوژه ۲ عكس تاريخي شدند

دنياي كودكان در طول تاريخ همواره سوژه عكاسان دنيا بوده است؛ كودكاني كه گاه با ديدن تصاويرشان خنده بر لب‌هاي‌مان نقش مي‌بندد و گاه با ديدن شرايط دشواري كه در آن زندگي مي‌كنند، قلب‌مان به درد مي‌آيد. در اين گزارش ايسنا، دو عكس از كودكاني انتخاب شده است كه بدون توجه به دنياي اطراف، غرق در دنياي خود هستند و عكاس‌ها دنياي شيرين آنها را براي هميشه در تاريخ ثبت كرده‌اند. تصوير شماره يك، به گفته جنيفر پاي، مدير موزه هنر و تاريخ مانهگان امريكا در آغاز قرن بيستم ثبت شده است. در آن دوره، جهان در اطراف 4 كودكي كه بالاي بشكه‌هاي بيرون از يك مغازه نبش خياباني در جزيره مانهگان نشسته‌اند، شروع به تغيير كرده بود. در واقع اين تصوير زماني را نشان مي‌دهد كه جزيره مانهگان به تازگي توسط دنياي بيرون كشف شده بود. تعداد زيادي تازه‌وارد پس از اينكه جذب منظره‌هاي دراماتيك جزيره شدند به آنجا آمدند و همان زمان‌ها بود كه اين عكس به ثبت رسيد. به تدريج ساكنان اصلي مانهگان شروع به رفتن از جزيره كردند و هنرمندان و گردشگرها جاي آنها را گرفتند.

 

آثار «رامبرانت» و «بوتيچلي» حراج مي‌شوند

حراجي «ساتبيز» آثار برخي از نامدارترين چهره‌هاي تاريخ هنر اروپا را به فروش مي‌گذارد. به گزارش ايسنا و به نقل از آرت‌ديلي، تابلوهاي نقاشي، طراحي‌ها و مجسمه‌هاي برخي از پرآوازه‌ترين هنرمندان تاريخ اروپا در حراجي ماه ژانويه «ساتبيز» به فروش گذاشته خواهند شد. در اين بين دو تابلو نقاشي از «ساندرو بوتيچلي» و «رامبرانت» نيز حراج خواهد شد. در اين حراجي پيش رو ساتبيز يكي از نفيس‌ترين پرتره‌هاي «ساندرو بوتيچلي» نقاش چيره‌دست فلورانسي كه با عنوان «مرد جواني با مدالي در دست» شناخته مي‌شود در كنار ساير آثار ارزشمند اين حراجي به مزايده گذاشته خواهد شد. كارشناسان ارزش تقريبي اين اثر را حدود ۸۰ ميليون دلار برآورد كرده‌اند. تابلو نقاشي «مرد جواني كه يك مدال در دست داد» آخرين‌ بار در سال ۱۹۸۲ در جريان يك حراجي در بريتانيا به يك خريدار ناشناس فروخته شد. اين تابلو نقاشي مرد جواني را نشان مي‌دهد كه احتمالا از اشراف‌زادگان فلورانس در اواخر قرن پانزدهم ميلادي است. تابلو ۱۶ در ۲۱ سانتي‌متري «ابراهيم و فرشتگان» كه سال ۱۶۴۶ ميلادي توسط «رامبرانت» نقاش مشهور هلندي خلق شده است نيز در حراجي ماه ژانويه ساتبيز با ارزش تخميني ۲۰ الي ۳۰ ميليون دلار به مزايده گذاشته خواهد شد. اين تابلو نقاشي آخرين بار سال ۱۸۴۸ در يك حراجي در شهر لندن به مزايده گذاشته شده و به قيمت ۶۴ پوند فروخته شده بود. علاوه بر اين آثار، حراجي ماه ژانويه «ساتبيز» مجموعه‌اي از تابلوهاي نقاشي هلندي متعلق به قرن هفدهم ميلادي را نيز شامل مي‌شود. پرتره‌اي از «آنتوني فان ديك» نقاش مشهور بلژيكي و تابلوهاي طبيعت بي‌جان «ريچل روش» نيز از جمله آثار حاضر در اين حراجي خواهند بود.

 

نمايش ويدئوآرت هنرمند ايراني در نيويورك

نيوشا توكليان يك اثر ويدئوآرت را در گالري «توماس اربن» به نمايش گذاشت. به گزارش سرويس تجسمي هنرآنلاين ‌نمايشگاهي از آثار نيوشا توكليان در گالري «توماس اربن» شهر نيويورك برپاست. اين نمايش با عنوان «جهت حفظ آرامش» از 9 ژانويه آغاز به كار كرده و تا 13 فوريه(25بهمن) ادامه دارد. اثر جديد توكليان ويدئوآرتي است كه فضاي شهري و ساختمان‌هاي نيمه‌كاره را نشان مي‌دهد و در اين ميان رنج‌ها و دردهاي انسان را در دنياي مدرن به نمايش مي‌گذارد. در استيتمنت اين اثر آمده است:«من توي برج سوم از راست، طبقه هشتم، واحد سوم نشستم. نمي‌دونم تونستين منو پيدا كنين يا نه ولي مي‌تونم بفهمم كه پيدا كردن براتون كاره‌ ساده‌اي نيست؛ من نفر اولي هستم كه حرف مي‌زنم؛ بهم گفته بودن ساختمونا در حال ساخته، بهم گفته بودن كه داره اينجا پيش‌فروش مي‌شه ولي بعدن فهميدم كه اينجا قبلا زندگي بوده اما همه رفتن؛ يعني خالي از سكنه شده؛ من الان توي واحد پنجَم، طبقه شونزده هم هستم؛ نفرِ قبلي كه صداشو از طبقه هشتم شنيدين، هموني كه فكر مي‌كرد اينجا قراره پيش فروش بشه، اون خودِ منم كه از روز اول مطمئن بودم واحداي اينجا خيلي وقت پيش فروخته شده و حالا هم ديگه كسي حاضر نيست واسه زندگي اينجا بياد. من الان توي ساختمون ششم از چپ، طبقه بيست‌ودو، واحد دهم هستم؛ نفر قبلي همون اول بود؛ مثه من كه هيچي نيستم جز نفرِ سوم؛ اون دو تا فكر مي‌كنن كه اينجا خالي از سكنه‌ست، ولي در اصل اينجا ساختموني نيست؛ فكر مي‌كنيم هست؛ من توي ساختمون دهم از راست، طبقه سي‌ام، واحد دويست‌وپنجاه هستم؛ من معلوم نيست كي‌ام، ولي هر كي كه هستم، فكر مي‌كردم قبلا يه نفر بودم كه 3 بار صداي من به گوش‌تون رسيده.»

نيوشا توكليان متولد ۱۳۶۱ و عكاس ايراني است كه از سال ۲۰۰۲ عكس‌هاي او در نشريات معتبر بين‌المللي مثل تايم، نيويورك‌تايمز، اشترن، فيگارو و... به چاپ رسيده‌ است. او در چند كشور جنگ‌زده به عكاسي پرداخته و جوايز بين‌المللي متعددي را به دست آورده است. نيوشا توكليان پس از عباس عطار، دومين عكاس ايراني است كه به عنوان عضو دايم آژانس عكس مگنوم شناخته مي‌شود. او در ليست پيشگامان زنان عكاس جهان Hundred Heroines نيز قرار دارد.

 

كشف سكه‌هاي تاريخي در مجارستان

باستان‌شناسان هزاران سكه تاريخي را در مزرعه‌اي واقع در مجارستان كشف كردند. به گزارش ايسنا و به نقل از انشنت اوريجينز شايد در قرن شانزدهم حمله‌اي از سوي امپراتوري عثماني، مجارستاني‌ها را ناچار به دفن مجموعه‌اي ارزشمند از سكه‌هاي نقره‌اي و طلايي كرده باشد؛ حالا باستان‌شناسان اين گنجينه مدفون ‌شده را در مزرعه‌اي واقع در مجارستان كشف كرده‌اند. در سال ۲۰۱۹ باستان‌شناسان در «اويلنگل» روستايي در ۵۰ كيلومتري جنوب شرقي «بوداپست» ۱۵۰ سكه باستاني كشف كردند. باستان‌شناسان در پايان دسامبر ۲۰۲۰ براي كشف آثار تاريخي بيشتري به همان مكان بازگشتند. اكتشاف جديد باستان‌شناسان حدود 7 ‌هزار سكه نقره‌اي و 4 سكه طلايي را شامل مي‌شود. كارشناسان تخمين مي‌زنند اين سكه‌ها در سال ۱۵۲۰ ميلادي دفن شده باشند. در آن زمان اين سكه‌ها براي خريد 7 اسب و براساس معيارهاي امروزي براي خريد يك خودرو لوكس كافي بوده است. قديمي‌ترين سكه اين مجموعه، يك سكه نقره‌اي «دناريوس» (سكه نقره‌اي رومي امپراتور «لوسيوس وروس» كه بين ۱۶۱ تا ۱۶۹ ميلادي فرمانروايي مي‌كرد) است. سكه‌اي كه به دوران «لايوش دوم» پادشاه مجارستان و بوهم (بين سال‌هاي ۱۵۱۶ تا ۱۵۲۶) تعلق دارد كم ‎قدمت‌ترين سكه در اين مجموعه محسوب مي‌شود. كارشناسان موزه فرنزي در مجارستان قصد دارند براي كشف گنجينه‌هاي تاريخي بيشتر كاوش در اين منطقه را ادامه دهند.

 

گالري دني ديمين نيويورك ميزبان نقاش ايراني

آثار اميرحسين فلاح در گالري «دني ديمين» نيويورك به نمايش درآمده است. به گزارش سرويس تجسمي هنرآنلاين ‌نمايشگاهي از آثار اميرحسين فلاح، هنرمند ايراني- امريكايي در گالري «دني ديمين» شهر نيويورك برپاست. اين نمايش با عنوان «يك حقيقت بي‌رحمانه بهتر از يك توهم راحت» از 8 ژانويه آغاز به كار كرده و تا 2 مارس(12 اسفند) ادامه دارد. آثار فلاح رويكردي نقادانه را از واسازي و استفاده از پرتره‌ها به اشكال مختلف ارايه مي‌دهند. او با ديدگاهي متفاوت سعي در گذار از سنت پرتره‌نگاري تاريخي هنر دارد كه با تاملات او درباره هويت و روايت شخصي آميخته است. فلاح گفته است:«در اين مجموعه نقاشي‌ها مبتني بر درس‌هاي زندگي، هشدارها و داستان ‌تمثيلي است كه گويي مي‌خواهم به پسر 5 ساله‌ام انتقال دهم.» مقابله با نژادپرستي، سوءاستفاده از قدرت، حرص و آز، بيگانه‌ستيزي و تغيير اقليمي از موضوعات آثار اين هنرمند است. او بسياري از اين آثار را قبل از شروع ويروس كرونا نقاشي كرده و در سال 2020 اين مجموعه را كامل كرده است. اميرحسين فلاح داراي مدرك كارشناسي نقاشي و هنرهاي زيبا از كالج موسسه‌ هنر مريلند و كارشناسي ارشد نقاشي از دانشگاه كاليفرنيا و لس‌آنجلس است. او با مديوم‌هاي نقاشي، طراحي، مجسمه‌سازي و چيدمان كار مي‌كند و در آثارش از زبان بصري كلاژ و طرح‌هاي پيچيده استفاده مي‌كند. آثار اين هنرمند در نمايشگاه‌هاي انفرادي و گروهي متعددي در ايالات متحده و ديگر كشور‌ها به نمايش گذشته شده است. آثار فلاح در سال ۲۰۱۵ در موزه هنرهاي معاصر نِرمان در كانزاس ايالات متحده به نمايش درآمد و بودجه حمايتي موسسه نقاشان و مجسمه‌سازان جوئان ميچل به او اهدا شد. او در سال ۲۰۰۹ از هنرمندان برگزيده دوسالانه شارجه بود. فلاح در لس آنجلس زندگي و كار مي‌كند.

 

شگفتي‌سازان حراج تهران

پرويز تناولي با مجسمه «استاد و شاگرد» و فروش 6 ميليارد و 700 ميليون توماني يكي از ركورد‌داران سيزدهمين دوره حراج لقب گرفت. تابلو «دي جي‌اي- دي جي آ-دي اُيو» حسين زنده‌رودي نيز به فروش 6 ميليارد و 300 ميليون توماني رسيد. اثري بدون عنوان از محمد احصايي روي رقم 5 ميليارد و 900 ميليون تومان و اثري بدون عنوان از منير فرمانفرماييان با فروش 3 ميليارد و 600 ميليون توماني در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. تابلويي بدون عنوان(نقشه ايران) از فريده لاشايي روي رقم دو ميليارد و 800 ميليون تومان، تابلوي «سواران صبحگاه» از رضا درخشاني روي رقم دو ميليارد و 600 ميليون تومان و مجسمه ژازه تباتبايي با عنوان «كجاست؟ آنقدر مي‌گردم تا پيدا كنم» روي رقم دو ميليارد و 100 ميليون تومان چكش خوردند. همچنين 14 اثر ديگر از هنرمنداني چون: سهراب سپهري، پرويز كلانتري، مسعود عربشاهي، محسن وزيري‌مقدم، رضا درخشاني، واحد خاكدان، ماركو گريگوريان، شهريار احمدي، صادق تبريزي، ابوالقاسم سعيدي، نصرالله افجه‌اي، تيمو ناصري، منوچهر يكتايي و فريده لاشايي در فهرست آثار ميلياردي سيزدهمين حراج تهران قرار گرفتند.

 

9 هنرمند جديد در فهرست حراج سيزدهم

حراج تهران در هر دوره، آثار چندين هنرمند جديد را به خريداران پيشنهاد مي‌كند و آثارشان را در كنار هنرمنداني كه ماركت هنري تثبيت‌ شده‌اي دارند، چكش مي‌زند و به ‌اين ‌ترتيب راه ورود هنرمندان تازه‌اي را به بازار هنر جهان هموار مي‌كند. در اين دوره 9 هنرمند براي نخستين بار آثارشان به حراج تهران معرفي شدند كه هنرمندان كمتر شناخته‌ شده‌اي هستند؛ علي خسروي، محسن كياني، جلال‌الدين مشمولي، محمدرضا منزه، تيمو ناصري، جواد نوبهار، حميد هادي‌نژاد، كيومرث هارپا و داور يوسفي كه فروش آثارشان را در يك رويداد معتبر و رسمي براي نخستين بار تجربه مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون