• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4844 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي

هنرمندان ايراني در آرت‌فر لندن 2021

گراميداشت ارشد تهماسبي برگزار مي‌شود

گراميداشت ارشد تهماسبي با پخش قطعه «دير مغان»

برنامه شماره ۲۳۵ «با كاروان شعر و موسيقي» كه دوشنبه ـ ٢٩ دي‌ ماه ـ از راديو فرهنگ پخش مي‌شود به گراميداشت «ارشد تهماسبي» اختصاص داده شده است. به گزارش ايسنا، يلدا احتشامي، تهيه‌كننده برنامه «با كاروان شعر و موسيقي» گفت: ارشد تهماسبي ۲۸ دي ۱۳۳۶ در اليگودرز به دنيا آمده است. وي موسيقيدان، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار است كه به علت اينكه ميلاد ايشان امسال با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مصادف بود، اين برنامه با يك روز تاخير پخش مي‌شود.

«دير مغان» شعري از حافظ است كه آهنگسازي آن را ارشد تهماسبي انجام داده است و در اين برنامه اين اثر با صداي حسين قوامي پخش مي‌شود و در ادامه شنوندگان بازخواني آن را با صداي سالار عقيلي مي‌شنوند. اجراي اثر با ويولن همايون خرم و حبيب‌الله بديعي بوده و در ادامه صحبت‌هاي ارشد تهماسبي درباره محمدرضا لطفي پخش مي‌شود. ارشد تهماسبي مقدمات موسيقي را نزد محمدرضا لطفي فرا گرفت و در مركز حفظ و اشاعه موسيقي ايران، در كلاس‌هاي لطفي و هوشنگ ظريف شركت مي‌كرد. در سال ۱۳۶۰ به عضويت گروه چاووش درآمده و در اين گروه با حسين عليزاده، محمدرضا لطفي و پرويز مشكاتيان همكاري كرد. تهماسبي در سال ۱۳۶۰ كلاس‌هاي آموزش تار و سه‌تار تشكيل داد. در پنجمين جشن موسيقي ما كه دي‌ماه سال ۱۳۹۷ برگزار شد، تنديس طلايي آلبوم موسيقي برگزيده موسيقي سنتي و دستگاهي ايراني بي‌كلام، به او و داريوش زرگري براي آلبوم «آثار درويش‌خان» اهدا شد.

وي همكاري‌هاي متعددي با حسين عليزاده در زمينه همنوازي و اجراي كنسرت داشته است. او با عليزاده در آلبوم‌هاي شورانگيز، راز و نياز، صبحگاهي، دلشدگان و همنوايي همكاري كرده و همچنين كنسرت‌هاي بسياري با عليزاده در اروپا و امريكا اجرا كرده‌ است. تهماسبي كتاب‌هايي در مورد موسيقي ايراني منتشر و كاست‌ها و سي‌دي‌هاي متعددي نيز در اين زمينه ارايه كرده‌ است. مهم‌ترين فعاليت وي در سال‌هاي اخير ايجاد مركزي براي معرفي ساز تار، به نام «جايگاه تار» بوده‌ است. در اين مركز، سازهاي قديمي، وسايل شخصي استادان تارنواز، مضراب‌هاي تارنوازان قديم و اسناد تاريخي موسيقي ايران موجود است. در برنامه «با كاروان شعر و موسيقي» بر اساس زادروز يا درگذشت شاعران، موسيقيدانان و خوانندگان به پخش و معرفي و بررسي آنها پرداخته مي‌شود. برنامه «با كاروان شعر و موسيقي» ساعت 40: 11 به تهيه‌كنندگي «يلدا احتشامي» و اجراي «مريم واعظ‌پور» روي موج اف‌ام رديف۱۰۶ مگاهرتز از راديو فرهنگ پخش مي‌شود.

 

هنرمندان ايراني در آرت‌فر لندن 2021

آرت‌فر لندن با شركت 50 گالري از سراسر جهان به صورت مجازي اول بهمن افتتاح مي‌شود.به گزارش سرويس تجسمي هنرآنلاين، ‌آرت‌فر لندن امسال به شكل فيزيكي در بيزينس ديزاين سنتر برگزار نمي‌شود، اما اين رويداد همچنان فرصت كشف و ديدن آثار هنري برجسته‌ مدرن و معاصر را فراهم كرده است. اين‌بار گالري‌هاي مهم ‌هنر مدرن و معاصر در قالبي ديجيتال، آثار خود را ارايه خواهند داد.

آرت‌فر لندن از اول بهمن ميزبان بيش از 50 گالري از سراسر جهان است و گالري باوان از ايران نيز آثار هنرمندان ايراني را در كنار آثار تعدادي ديگر از هنرمندان عرضه خواهد كرد. گالري‌ها در اين رويداد آثار خود را در قالبي ديجيتال ارايه مي‌دهند و در اتاق‌هاي نمايش آنلاين اين آرت‌فر هر گالري ۲۰ اثر ويژه‌ را از هنرمندان خود به نمايش مي‌گذارد. همچنين براي بازديدكنندگان اين امكان فراهم شده كه آثار منتخب گالري‌ها با تفسيرهاي صوتي و نوشتاري كه توسط گالري‌ها نقل مي‌شوند، در دسترس قرار بگيرد. اين نمايشگاه از 20 تا 31 ژانويه (1 تا 12 بهمن) به ‌صورت آنلاين در سايت اين آرت‌فر به نشاني: https://www.londonartfair.co.uk در معرض ديد عموم قرار دارد.

 

پروژه‌اي براي جايگزيني رفاقت با رقابت ميان نوازندگان

پروژه «همساز» با هدف جايگزين كردن رفاقت به جاي رقابت ميان نوازندگان و هنرمندان آغاز شده و سعي دارد نگاهي مجدد به واژه‌هايي چون همنوازي، همراهي، همدلي و همسازي داشته باشد؛ به گونه‌اي كه معني واقعي اين واژه‌ها احيا شوند. به گزارش ايسنا، مقدمات اجراي پروژه «همساز» از يك‌سال گذشته توسط حميد قنبري، پژوهشگر و نوازنده سازهاي كوبه‌اي انجام شد كه در قالب آن نوازندگان سازهاي مشترك بتوانند با در اختيار داشتن خط اصلي يك قطعه كه از پيش طراحي و نوشته شده است، نسبت به بداهه نوازي با يكديگر اقدام كنند.

هم اكنون ۱۰ قطعه موسيقايي شامل دونوازي نوازندگان سازهاي كوبه‌اي داخل و خارج كشور در قالب كليپ‌هاي مجزا ضبط و تدوين شده است. نخستين قطعه موسيقايي از پروژه «همساز» كه به همنوازي پژمان حدادي و حميد قنبري اختصاص داشت، در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و ديگر قطعات به همين ترتيب و به منظور دسترسي گسترده مخاطبان عام و در عين حال مخاطبان خاص موسيقي در فضاي مجازي منتشر خواهد شد.

تاكنون در قطعات آماده شده نوازندگاني چون پژمان حدادي، حميد قنبري، وحيد اسداللهي، حسين رضايي‌نيا، پدرام خاورزميني و گروهي ديگر از هنرمندان حضور داشته‌اند و بنا بر رايزني‌هاي صورت گرفته با نوازندگان سازهاي مختلف در ساير كشورها، قابل تسري به تمامي سازها خواهد بود.

اين طرح با نگاهي به سنت همنوازي و به‌طور مشخص دونوازي در موسيقي ايراني تدوين شده كه در تاريخ موسيقي كشور زمينه‌ساز خلق آثار فاخر و بي‌بديلي بوده است. «همساز» در عين حال كه بر پايه يك خط موسيقايي توافق شده از سوي نوازندگان آغاز مي‌شود، هنر بداهه‌نوازي را به عنوان وجه متعالي موسيقي سنتي، به شكل ويژه مدنظر دارد. حميد قنبري به عنوان طراح ايده «همساز»، ضمن پژوهشگري، نوازندگي و تدريس موسيقي، تاليف كتاب ضرب آوا و ويرايش كتاب اميرناصر افتتاح، سرپرستي گروه كوبه‌اي «كلون زمان» و تجربه همراهي و همنوازي با اساتيدي چون محمدرضا شجريان و حسين عليزاده را در كارنامه خود دارد.

 

كارگران ني‌بُري هفت‌تپه سوژه نمايش شدند

ليلي عاج از اجراي نمايش «معده طبقه متوسط» كه روايتي است از زندگي كارگران ني‌بُري هفت‌تپه در سال پيش‌رو خبر داد. ليلي عاج نويسنده و كارگردان تئاتر درباره ادامه اجراهاي نمايش «كجايي ابراهيم؟» كه در جشنواره تئاتر «مقاومت» موفق به دريافت جايزه ويژه سردار سليماني شده است، به خبرنگار مهر گفت: منتظر هستم تا اوضاع به سامان شود تا بعد بتوانيم درباره ادامه اجراهاي نمايش «كجايي ابراهيم؟» با دوستان در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصميم‌گيري كنيم. البته اين نمايش در بخش نمايش‌هاي مهمان سي و نهمين جشنواره تئاتر فجر نيز حضور دارد.

وي ادامه داد: از سال گذشته نيز روي نمايشنامه «معده طبقه متوسط» كار مي‌كردم كه امسال و در دوران كرونا نگارشش به پايان رسيد، اما بعيد مي‌دانم در سال ۹۹ بتوانم آن را روي صحنه ببرم، چون جشنواره تئاتر فجر را در پيش داريم و پس از آن نيز جشنواره نمايش عروسكي تهران- مبارك برگزار مي‌شود و تقريبا همه سالن‌هاي تئاتري درگير جشنواره‌ها هستند از اين‌رو اين اثر نمايشي سال ۱۴۰۰ به صحنه خواهد رفت و فعلا بايد ببينم براي امسال تكليف نمايش «كجايي ابراهيم؟» چه مي‌شود. نمايشنامه «معده طبقه متوسط» درباره كارگران ني‌بُري هفت‌تپه است و ۷ كاراكتر دارد كه شامل ۴ زن و ۳ مرد هستند و مثل كارهاي پيشينم زن‌ها نقش‌هاي اصلي را برعهده دارند.

عاج درباره مكان اجراي نمايش «معده طبقه متوسط» بيان كرد: من سال ۹۸ نمايش «كميته نان» را در تئاترشهر روي صحنه داشتم و چون امسال اثري به صحنه نبردم براي سال جديد مي‌توانم درخواست اجرا در تئاترشهر داشته باشم اما با باز شدن سالن‌هاي تئاتري خيل عظيمي از دوستان پشت درهاي تئاترشهر در نوبت اجرا هستند و نمايش‌هايي كه به دليل بحران كرونا به تعويق افتاده يا اجراي‌شان ناتمام مانده‌اند با سفيد شدن اوضاع مي‌خواهند، اجرا بروند از اين‌رو فكر نمي‌كنم در تئاترشهر اجرا داشته باشم.

وي در پايان صحبت‌هايش متذكر شد: براي اجراي اين نمايش نيازمند يك سالن جمع و جور هستم كه يك كار خانوادگي رئاليستي بتواند در آن به صحنه برود به همين دليل به اجرا در سالن‌هاي بزرگ فكر نمي‌كنم و ممكن است با يك تماشاخانه خصوصي براي اجرا به توافق برسم، اما در حال حاضر براي هر اظهارنظر و تصميم‌گيري زود است و بايد ديد شرايط چگونه پيش مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها