• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4848 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن

رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي:

نتيجه مثبت راه‌اندازي شوراهاي حل اختلاف با تركيب مديران و معلمان

رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: راه‌اندازي شوراهاي حل اختلاف با تركيب مديران و معلمان موجب مي‌شود برخي مسائل حقوقي طولاني معلمان و مديران كاهش يابد.
به گزارش خبرگزاري مهر، سيد‌جواد حسيني در نشست ويديو كنفرانسي كه با حضور مدير كل و اعضاي شوراي معاونان آموزش و پرورش خراسان‌رضوي و اساتيد حقوق برگزار شد، اظهار كرد: در جامعه امروز موضوع عدالت ترميمي، آموزش ترميمي، شهر و جامعه ترميمي موجب برنامه‌ريزي و مباحث جديدي شده  و اين مباحث در راستاي شهر دوستدار انسان كه از سه مولفه دوستدار كودك، دوستدار كتاب و دوستدار معلول برخوردار است شكل گرفته است. همه اين مباحث در حوزه تعامل بين قوه قضاييه و نظام تعليم و تربيت مي‌تواند به شكل‌گيري مدارس ترميمي بينجامد.
حسيني با بيان اينكه در حوزه آموزش و مدارس ترميمي، بر مبحث آموزش صحيح و پيشگيري از تفرقه و چندگانگي، كاهش خشونت، افزايش آستانه تحمل جامعه، افزايش سرمايه اجتماعي و ترويج ادبيات و گفتار ملاطفت‌آميز به جاي خشونت افزا بايد تاكيد كرد، اظهار داشت: راه‌اندازي شوراهاي حل اختلاف با تركيب مديران و معلمان موجب مي‌شود برخي مسائل حقوقي طولاني معلمان و مديران كه بعضا موجب كاهش منزلت و حرمت معلمين مي‌شود، كاهش يابد.
او افزود: همچنين موضوع كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي كه هم‌اكنون در قالب طرح نماد در آموزش و پرورش پيگيري مي‌شود و به ويژه كاهش و كنترل خشونت‌ها و آسيب‌ها و جرايم سايبري در اين خصوص موضوعيت مي‌يابد.
حسيني با بيان اينكه ما در اين حوزه‌ها بايد نگاه ساختاري به جرم و آسيب‌ها را به جاي نگاه پاتولوژيك آسيب‌شناسانه بنشانيم و از مجازات جابره به جاي مجازات زاجره استفاده كنيم، اظهار كرد: بهترين ستاد براي ايجاد مدرسه ترميمي كه به همكاري و تعامل دادگستري، وكلا، حقوقدانان و آموزش و پرورش نياز دارد طرح صد دبيرخانه صد مدرسه است كه اين طرح در حوزه آموزش و پرورش خراسان رضوي با ايجاد ۵۰۰ قاضي مدرسه پيگيري مي‌شود.
او افزود: طرح هدايت كه به منظور كاهش آسيب‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان راه‌اندازي شده است و در آن يك مدير، مشاور، معلم علاقه‌مند و ولي دانش‌آموز علاقه‌مند كار شناخت و كاهش و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي در مدرسه را دنبال مي‌كند، مي‌تواند با طرح ياريگران زندگي پيوند يابد و اينها از جمله محورهاي مهم ديگر ايجاد مدرسه ترميمي به حساب مي‌آيند.
معاون وزير آموزش و پرورش خواستار استفاده از نظريات علمي مانند نظريه نقش و نظريه پنجره شكسته شد و افزود: اعمال اين نظريات به شكل پايلوت در برخي از مدارس و پايش نتايج و سپس تعميم آن به ساير مدارس نيز نقش مهمي در راستاي طرح ايفا مي‌كند. ايجاد و راه‌اندازي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي وفاق آفرين و هويت بخش در عرصه ورزشي، هنري و علمي محور عمده ديگر، كمك به مدارس ترميمي است.
او با بيان اينكه امروزه ۵۰۰ هزار پرونده توهين و پرخاشگري در قوه قضاييه وجود دارد، اظهار كرد: افزايش مهارت‌هاي تاب‌آورانه در اين راستا امري ضروري است. عدالت ترميمي و مدرسه ترميمي را مي‌توان از منظر سند تحول بنيادين مورد بازبيني قرار داد و چارچوبي را تدوين و مبناي عمل قرار داد و در نهايت با ايجاد كارگروه مدرسه ترميمي، مي‌توان گام‌هاي مهمي در راستاي توانمندسازي حقوقي و افزايش كيفيت زندگي در مدرسه برداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون