• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4851 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ بهمن

گفت‌وگوي «اعتماد» با جواد امام، عضو حقوقي نهاد اجماع‌ساز

نيازمند ياري همه اصلاح‌طلبان و دوستداران ايرانيم

آقاي امام! در مصوبه اوليه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درباره اعضاي حقيقي‌ نهاد اجماع‌ساز آمده بود كه قرار است از چهره‌هاي ملي و فراحزبي استفاده شود؛ اما با رونمايي از فهرست 15 نفره مشخص شد برخي از شخصيت‌هاي انتخاب شده در احزاب عضويت دارند.

خير، اين‌طور نبود! در آن مصوبه تاكيد شده بود كه ترجيحا افراد غيرحزبي انتخاب شوند. ما براي انتخاب اين فهرست از همه اشخاص و احزاب پيشنهادهاي‌شان را دريافت كرديم. در ادامه اين پيشنهادها در كميته تعامل يا انتخاب اعضاي حقيقي مطرح و بررسي شد و مورد اولويت‌بندي قرار گرفت. همچنين از بسياري از شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب براي حضور در جمع اعضاي حقيقي نهاد اجماع‌ساز دعوت كرديم. برخي قول مساعد دادند و بعضي هم استقبال نكردند. برخي از عزيزاني كه تمايل به حضور نداشتند درواقع تاكيد داشتند كه چهره‌هاي جديدتر در اين جمع قرار گيرند. نهايتا جمع‌بندي شد و به اين فهرست 15 نفره رسيديم. البته اين نكته درنظر گرفته شده كه افرادي انتخاب شوند كه خودشان نيز حضور در اين جمع را پذيرفته و قبول داشته باشند. كساني كه استقبال كردند، كساني بودند كه آمدند و مورد پذيرش هم قرار گرفتند. بسياري از شخصيت‌هاي ارزنده و شاخص نيز نيامدند. به عنوان مثال اگر آقايان رضا خاتمي، محسن صفايي فراهاني و عبدالواحد موسوي لاري مي‌آمدند، فهرستي به‌مراتب پربارتر ارايه مي‌شد ولي ترجيح اين عزيزان آن بود كه غيرمستقيم حضور داشته باشند. از طرفي شخصيتي هم مثل دكتر معين پذيرفتند كه همراهي كنند. بايد توجه داشته باشيم كه ما افراد توانمند صالح بسياري داريم و ما در واقع از ميان بيش از 160 نفري كه پيشنهاد شده بود، به اين تعداد رسيديم و اين‌طور نبوده كه خودمان ابتدا به ساكن 15 نفر را انتخاب كنيم. كاري به ‌نسبت دشوار بود. افراد انتخاب شده، كساني بودند كه مورد انتخاب شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و 31 حزب عضو اين شورا قرار گرفتند و اين‌طور نبود كه مستقيما اين افراد ليست انتخاب شوند.

آيا احزاب هم در انتخاب اين افراد دخيل بودند؟

بله! انتخاب اعضاي حقيقي اين دوره متفاوت بود و احزاب در انتخاب اين افراد مشاركت كردند و با مشاركت احزاب به اين 15 نفر رسيديم. قطعا چهره‌هاي ديگري هم هستند كه مي‌توانستند در اين جمع حضور پيدا كنند ولي چون محدوديت 15 كرسي داشتيم، به اين انتخاب رسيديم. شايد اگر كساني به جز ما در كميته تعامل و انتخاب حاضر بودند، مي‌توانستند انتخابي بهتر داشته باشند ولي به ‌هر حال باتوجه به شاخص‌هاي از پيش تعريف شده به اين ليست رسيديم.

برخي مدعي شده‌اند كه احزاب در انتخاب اعضاي حقيقي نهاد اجماع‌ساز گويا سهميه داشته‌اند؛ اين ادعا را تاييد مي‌كنيد؟

اصلا اين‌گونه نيست. افراد انتخاب شده بر‌اساس اينكه چه ميزان تاثيرگذاري دارند، چقدر توانايي نمايندگي از يك گروه را دارند، اينكه سابقه نمايندگي مجلس دارند يا خير و نيز اينكه چقدر نسبت به ديگران شناخته شده هستند، مورد توجه قرار گرفتند. اگر قرار بود براي احزاب سهميه در نظر بگيريم، در آن صورت بايد به‌جاي 15 نفر 30 نفر را انتخاب مي‌كرديم!

نكته ديگر اينكه با ‌نگاهي به فهرست منتشر شده به اين نتيجه مي‌رسيم كه اعضاي حقيقي هم‌وزن نبوده و برخي نسبت به بعضي ديگر كم‌تجربه‌ترند؛ علت چيست؟

قطعا يكي از پيام‌هاي ما در اين انتخاب، بحث انتقال تجربيات بينا نسلي بوده كه بايد در اين نهاد لحاظ مي‌شد. با اين حال در مرحله نخست تعدادي از جوانان اصلاح‌طلب مدنظر قرار گرفتند كه از ميان آنان، چندنفري كه اثرگذارتر بوده يا دانش بالاتري داشتند، برگزيده شدند. جالب است! اگر جوانان را مدنظر قرار ندهيم، مي‌گويند كه نسبت به نيروي جوان بي‌توجهي كرديد! ما بايد به همه اشخاص تاثيرگذار ازجمله زنان و جوانان توجه كنيم. در اين فهرست نيز مي‌بينيم كه شخصيتي مانند آقاي بهزاد نبوي هم به عنوان پيشكسوتي كه مورد اقبال جامعه هم هستند، حضور دارند و بر اين اساس مي‌توان گفت كه اين‌گونه نبوده كه ما فقط بخواهيم بخشي از جامعه يا صنف خاصي را در اين نهاد داشته باشيم.

آيا ممكن است در ادامه مسير و در جريان فعاليت اين نهاد، از ديگران هم براي مشورت كمك بگيريد؟

اتفاقا لازم به توضيح است كه بگويم اين 15 نفر در نهاد اجماع‌ساز مستقيم حضور پيدا مي‌كنند ولي ما نيازمند مشورت و پشتيباني فكري و سياسي همه كساني هستيم كه مي‌توانند نقش‌آفرين بوده و جامعه را تحت تاثير قرار دهند. شخصيتي مثل دكتر معين كه در حال حاضر نپذيرفته‌اند به‌طور رسمي در جمع ما باشند ولي براي همكاري و مشورت قول مساعد داده‌اند، از اين جمله است. بسياري از شخصيت‌‌هاي ديگر يا افراد با تجربه‌تر نيز همچون آقاي معين قرار است كه ما را همراهي كنند و ما نيز نسبت به همفكري‌شان استقبال مي‌كنيم. قطعا مجموعه جريان اصلاحات محدود به اين 15 نفر نيست و ما دست خود را به سوي همه دراز مي‌كنيم و خواهش مي‌كنيم از همه، هر آنچه را كه در توان دارند، به ميدان آورده و با ما همراهي كنند و به هر طريقي كه مي‌توانند براي پشتيباني از اين نهاد اقدام كنند. تاكيد مي‌كنم كه اين فهرست به معناي اين نيست كه شخصيت‌هاي تاثيرگذار جريان اصلاحات محدود به اين 15 نفر هستند و همين تعداد، ما را بي‌نياز مي‌كند. ما نيازمند پشتيباني، همفكري و مشورت همه كساني هستيم كه دل در گرو ايران دارند و براي آباداني ايران با افكار اصلاح‌طلبانه تلاش مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون