• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4851 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ بهمن

يك هيات بلندپايه طالبان وارد ايران شد

رايزني‌هاي فشرده در تهران و كابل

گروه ديپلماسي| در حالي كه نماينده ويژه وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در امور افغانستان در كابل در حال رايزني با مقام‌هاي افغانستان درخصوص مذاكرات صلح اين كشور است، هياتي بلندپايه از گروه شبه‌نظامي طالبان براي گفت‌وگو با مقام‌هاي ايراني از جمله وزير امور خارجه، به تهران سفر كرده است. سخنگوي وزارت امور خارجه از سفر بامداد ديروز هيات سياسي طالبان به رياست ملا عبدالغني برادر به تهران براساس هماهنگي قبلي و به دعوت اين وزارتخانه خبر داد. «سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه صبح سه‌شنبه خبر داد هيات سياسي طالبان به تهران به رياست ملاعبدالغني به تهران آمده است. سخنگوي دستگاه ديپلماسي عنوان‌ كرد: اين هيات براساس هماهنگي قبلي و به دعوت وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بامداد امروز( ديروز)وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت. خطيب‌زاده همچنين اظهار داشت: هيات سياسي طالبان در طول مدت حضور در تهران ديدارهايي را با مقامات مسوول كشورمان از جمله محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و محمدابراهيم طاهريان‌فرد، نماينده ويژه ايران در امور افغانستان داشته و در‌خصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط تبادل‌نظر و رايزني‌هايي صورت خواهد پذيرفت. به گزارش فارس، طاهريان‌فرد ديروز با حنيف اتمر، وزير خارجه افغانستان و همچنين نمايندگان ويژه آلمان و روسيه در امور افغانستان درباره تحولات افغانستان و روند صلح گفت‌وگو كرده بود. ملابرادر به همراه ساير اعضاي دفتر سياسي طالبان و هيات مذاكره‌كننده آن آذر ۱۳۹۸ در سفر به تهران با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران ديدار و گفت‌وگو كرد. در آن زمان هدف از اين ديدار ترغيب طرف‌هاي افغان به گفت‌وگوهاي بين افغانستاني و تشويق به يافتن راه‌حل مسائل از طريق گفت‌وگو و حمايت از همه نيروهاي افغانستاني براي يافتن فصل مشترك همكاري در بيرون رفتن نيروهاي خارجي از اين كشور و امنيت افغانستان پس از خروج نيروهاي خارجي عنوان شد و در آن ديدار آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به شكل‌گيري و تقويت گفت‌وگوها بين افغان‌ها با مشاركت دولت و تمام نيروهاي موثر سياسي اعلام شد.

 

كابل: ايران در مورد سفر هيات سياسي طالبان با ما مشورت كرده است

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي افغانستان در بيانيه‌اي اعلام كرد از سفر هيات طالبان به ايران آگاهي دارد. دولت جمهوري اسلامي ايران در مورد سفر هيات طالبان به ايران دولت جمهوري اسلامي افغانستان را مطلع كرده و در اين مورد نظريات دولت افغانستان را قبلا مطالبه و دريافت كرده است. براساس اين اعلام، هدف از تنظيم سفر هيات طالبان به ايران اين است تا جمهوري اسلامي ايران، افزون بر شرح ديدگاه‌هاي خود، طالبان را در مورد موجوديت اجماع منطقه‌‌اي درخصوص تامين آتش‌بس فوري، دستيابي به يك توافق جامع صلح در چارچوب نظام جمهوري و حفظ ارزش‌هاي قانون اساسي افغانستان، آگاه سازد. وزارت خارجه افغانستان همچنين تاكيد كرد، ايران مي‌خواهد اطمينان حاصل كند كه افغانستانِ پسامنازعه بار ديگر به ‌پايگاه امن گروه‌هاي تروريستي مبدل نخواهد شد و همچون مركز اتفاق و همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي باقي خواهد ماند. اين بيانيه در ادامه افزود: ما اميدواريم طالبان به خواست برحق مردم افغانستان براي قطع خونريزي و تا‌مين صلح پايدار تن دهند و به تقاضاي پي‌در‌پي كشورهاي منطقه و جهان براي تامين ‌آتش‌بس و رسيدن به توافق جامع صلح از طريق گفت‌وگوهاي معنادار و صادقانه، احترام گذارند. طالبان بايد بدانند كه روش كنوني‌شان مبني بر ادامه‌ جنگ و خونريزي مورد انزجار همگاني هم در افغانستان و هم در منطقه و جهان قرار دارد. كابل همچنين تاكيد كرد: ما به مشورت‌ها و همكاري‌هاي‌مان با كشورهاي منطقه و جهان، از جمله جمهوري اسلامي ايران، به ‌منظور حفظ و تقويت اجماع منطقه‌اي و بين‌المللي در حمايت از موقف برحق مردم و دولت افغانستان در رابطه با صلح پايدار مبتني بر ارزش‌هاي قانون اساسي و تقويت نظام جمهوري اسلامي، همچنان ادامه خواهيم داد.

 

سفير ايران در افغانستان: مذاكرات از سيطره كشورهاي خاص خارج شود

بهادر امينيان، سفير ايران در كابل در گفت‌وگو با طلوع‌نيوز گفت: «طالبان بخشي از واقعيت افغانستان هستند كه بايد بر ساختار كشور افغانستان، ساختار موجود اين كشور برگردند. تمام تلاش ما اين است كه مذاكرات بين‌الافغاني از زندان برخي از كشور‌هاي خاص خارج شود و به ريل واقعي خودش برگردد. به نظر من شرايطي كه فعلا در مذاكرات دوحه جريان دارد شرايطي نيست كه نفع مردم افغانستان در آن تامين شود.» ايران از طالبان مي‌خواهد تا با كاهش خشونت به جنگ پايان دهند و از مسير مذاكره به نتيجه برسند. بهادر امينيان، سفير ايران در كابل مي‌افزايد: «ما اگر با هر كشوري رقابت و دشمني داشته باشيم، صحنه افغانستان صحنه ديگري است. ما اگر با امريكا هر مساله‌‌اي داريم مسائل امريكا را در افغانستان نمي‌آوريم. ‌ همين طور با بقيه كشور‌ها روابط افغانستان به همه كشور‌ها، در جاي خودش است ما كاري به آن بحث نداريم.»

 

توقف مذاكرات صلح دوحه

«نادر نادري»، سخنگوي هيات مذاكره‌كننده دولت افغانستان در توييتي نوشت، هيات طالبان 9 روز است كه گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني را متوقف كرده است. به گفته او، تامين صلح و پايان كشتار مردم افغانستان از اولويت‌هاي دولت و مردم افغانستان است. نادري افزوده است: «هيات مذاكره‌كننده صلح افغانستان با خلوص نيت براي رسيدن به اين هدف در دوحه حضور دارند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون