• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4852 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ بهمن

5 نكته در مورد سرمربي جديد چلسي

توخل دشمن مديران و دوست بازيكنان است

ترجمه: مرضيه حسين‌خاني

 

بعد از اخراج فرانك لمپارد از چلسي، توماس توخل آلماني جايگزين او شد. سرمربي سابق بوروسيا دورتموند و پاري‌سن‌ژرمن قرارداد ۱۸ماهه خود را روز سه‌شنبه در استمفوردبريج به ثبت رساند. توخل در حالي روي نيمكت چلسي مي‌نشيند كه ماه گذشته از پاري‌سن‌ژرمن اخراج شد. او فصل قبل موفق شده بود باشگاه فرانسوي را براي نخستين ‌بار در تاريخ به فينال ليگ قهرمانان اروپا برساند. در اينجا نگاهي مي‌اندازيم به زندگي اين مربي ۴۷ ساله و فلسفه‌اي كه به او كمك كرده است تا او به عنوان يكي از مربيان پرطرفدار در تجارت فوتبال معرفي شود. 
كار كردن  در  بار
توخل مجبور شد در سن ۲۴ سالگي از بازي بازنشسته شود و در يك بار براي گذران زندگي كار كند. او براي گرفتن مدرك اقتصادي مشغول به فعاليت بود كه مربي سابقش در اف‌سي اولم يعني رالف رانگينگ فرصتي به او براي كمك مربي‌گري در تيم‌هاي نونهالان اشتوتگارت داد. بعد از آن توخل به تيم دوم آگزبورگ نقل مكان كرد؛ جايي كه او با كسب موفقيت مشهور شد و در نهايت به عنوان جايگزين يورگن كلوپ در تيم ماينتس در سال ۲۰۰۹ منصوب شد. او در دوران حضور در ماينتس موفق شد، توجهات را به خودش جلب كند. توماس توخل در 183 بازي به‌ طور ميانگين موفق به كسب 1.43 امتياز با ماينتس شد كه آماري بسيار خوب براي تيمي نظير ماينتس محسوب مي‌شود. 
بازي  ذهن
توخل به عناصر روانشناختي كه زيربناي عملكرد يك بازيكن است، علاقه دارد. او در ماينتس بازيكنان خود را تحت آزمايش ذهني قرار مي‌داد. اين آزمايش يك ارزيابي ۳۰ صفحه‌‌اي در كنارش داشت. او در كتاب: هكرهاي فوتبال: علم و هنر انقلاب داده‌ها: به كريستوف برمن گفت:«ما فقط نمي‌خواستيم براي بازيكنان محتواي آموزشي بسازيم. ما مي‌خواستيم نحوه مخاطب قرار دادن بازيكنان‌مان را نيز تعيين كنيم. من مي‌خواهم بدانم چه كسي نياز به گفت‌وگوي گاه‌ به گاه در مورد خانواده يا سرگرمي‌هايش دارد. چگونه مي‌توانيم به يك بازيكن خاص كمك كنيم و اين احساس را به او  بدهيم كه مربي مي‌داند من چه مشكلي دارم.» 
چهره  به  چهره
توخل هرگز از رويارويي پرهيز نكرده است. او وقتي باشگاه ماينتس حاضر نشد قراردادش را با او فسخ كند از تيم جدا شد و مدتي براي استراحت از فوتبال فاصله گرفت. او وقتي سرمربي دورتموند بود به شكل واضح از سلسله‌مراتب باشگاه انتقاد كرد كه چرا حاضر شدند مقابل موناكو در ليگ قهرمانان بازي كنند درست يك روز بعد از اينكه به اتوبوس تيم حمله شد. در مدت حضورش در دورتموند به دليل اختلافات بنيادين، رييس بخش استعداديابي را كه بعدا به آرسنال رفت از حضور در كنار زمين مسابقه محروم كرد  و از مدير اجرايي و مدير ورزشي خواست با بازيكنان مورد نظرش قرارداد ببندد. او در مورد نقش خود در پي‌اس‌جي گفت:«طي 6 ماه اول من مجبور شدم از خودم بپرسم آيا من هنوز مدير هستم يا دارم نقش يك سياستمدار را بازي مي‌كنم؟» او در ادامه افزود:«از اينكه دستاوردهايش در پايتخت فرانسه كمرنگ شده، ناراحت و عصباني است.» 
گگن  پرسينگ
رويكرد تاكتيكي توخل حول محور گگن پرسينگ مي‌چرخد كه توسط استاد سلف او يورگن كلوپ در ماينتس و دورتموند رواج يافته بود. توخل اين تئوري را پذيرفته و از روي آن اقتباس كرده است. اين فلسفه براساس تاكتيك فشار آوردن به جلو هنگام از دست دادن توپ و تحت فشار قرار دادن حريفان در عمق نيمه خودشان است. اين مربي جايي در مورد بازي بارسلوناي پپ گوارديولا گفته بود: «من معتقد هستم كه بهترين و فوق‌العاده‌ترين عملكرد بارسلونا اين بود كه بازيكنان اين تيم در صورت از دست دادن توپ با عشق و از خودگذشتگي خاصي حتي در نيمه زمين حريف در يك كار تيمي هماهنگ در تلاش براى تصاحب دوباره توپ بودند.» توخل علاوه بر عنصر روانشناختي و آماري مشتاقانه اهميت ويژه‌اي به تناسب اندام بازيكنان خود مي‌دهد. 
دوستي  با  ستاره‌ها
برخلاف آنچه از توخل تصور مي‌شود، چهره‌اي كه او در مقابل مديران و در اتاق هيات ‌مديره دارد و سبك حرف زدنش اين مربي با ستاره‌ها به خصوص با دو تن از معروف‌ترين فوتباليست‌هاي دنيا رابطه‌اي ويژه داشته. بنا بر گزارش رسانه‌هاي فرانسوي گفته شده توخل با نيمار رابطه‌اي قوي داشته در اين حد كه بعد از جدايي توخل از پي‌اس‌جي نيمار بسيار نااميد شد. به علاوه امباپه هم نسبت به رفتن توخل  واكنش نشان داد. حتي تماس تلفني با او نيز مانع از اين نشد كه او براي توخل بنويسد:«هيچ‌كس هيچ‌وقت شما را در اينجا فراموش نخواهد كرد. شما قسمت فوق‌العاده‌اي از تاريخ باشگاه را نوشتيد.»
منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها